Hus/sitthylla
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad har ni till era kaniner, hus eller sitthylla? Finns det risk att kaninen "stänger in sig" i huset, om man har ett sådant, och ligger där hela tiden och liksom isolerar sig? Tänkte bygga kaninhus i helgen, det ska vara till innebur, antingen hus eller en slags träpall. Vad rekommenderar ni? hur bor era kaniner??
Mina kaniner har varsitt litet hus i buren.
Dock är de aldrig i husen utan sitter endast uppe på dom
Mvh Linnéa
Hagalund´s kaniner - uppfödning av dvärgvädur, teddylöwen & dvärgvädur rex
www.hagalundskaniner.weebly.com
Har en sooor sitthylla till våra, fast dom har haft hus oxå, det är även populärt att gnaga på husen :D
Bosse har hus och brukar ibland sätta sig i huset när han ska sova.
Annars sitter han gärna på huset eller i buren.
Så han isolerar sig inte det minsta.
Men det hänger nog lite mer på kaninens personlighet och hur pass trygg den är.

HAr en del av buren, ca 35-40 cm där det är en bodel och taket till bodelen blir till en sitthylla. Kaninerna är nästan aldrig i boet, sitter däremot ofta på hyllan/taket.
Jag har två kaniner med hylla och en med hus. Båda fungerar lika bra. :)
Tove Pettersson - Zoorinas kaningård
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
Min kanin har en papprulle som han kan ligga i :) Det tyckar han är ganska mysigt.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
#7 får lika mycket yta med hus?
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
Får nog hålla med #7, det blir ju självklart större yta, har man sitthylla så kan dom ligga under men även vara över. Hade sitthylla till min förra kanin på 120 bur, sålde henne o buren osv sen nått år senare köpte ja en likadan bur men med hus o min första tanke va ju "va lite plats det blir, så va det ju inte med min förra bur…
" så det måste ju ha vart huset :P Men det är jju vad jag tycker =)
Självklart föredrar jag hus, precis byggt en egen, blev rätt stor med gud va elvis gillar den :D Tar dock rätt mycket plats, men han är bara i buren på nätterna o då jag är i skolan, resten av tiden är han ute ;).
#9 men meningen med hus är ju att kaninen ska kunna vara I huset, alltså blir det inte särskilt stor ytskillnad.
www.Zoorinas.webb.se
Visst kan man bygga ett hus fast med väldigt stor öppning? Så blir det som en blandning mellan hus/pall/sitthylla :-)
Tänker att det kan vara skönt för kaninen att ha någonstans där det är mörkt och litet att gömma sig i om det tex. är folk på besök eller så. Ska ha kaninen frigående så mycket som möjligt men den kommer behöva vara i buren främst när jag är i skolan o kanske på nätterna…
Har en 100cm bur, vad tror ni är lagom på storlek för huset/sittpallen?
Ja föredrar absolut enbart sitthylla, ej hus. En del kaniner gömmer sig i dom när de blir osäkra eller rädda. Vilket brukar göra det svårare att få dom tama. Men om kaninen redan är snäll och tam osv spelar det ingen roll. Men jag har aldrig haft kaniner som bara sitter i huset förutom när de gömmer sig. De utnyttjar inte ytan om ett hus är "i vägen", där emot om det är en sitthylla brukar de kunna sitta under hyllan också och kan därmed utnyttja ytan bättre.
Jag tycker att ett hus skapar intrycket av att buren är mindre, trängre och inte alls lika "luftig" som en bur med sitthylla.
#6 En kanin måste ha en sitthylla eller ett hus.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har lite olika till olika kaniner. De flesta har sitthyllor, medan honor som ska föda har hus.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Jag har ett ganska stort hus till min lilla kille. :) Hade sitthylla tidigare när han gick i 120-buren, och har inte haft möjlighet att göra en ny sitthylla som passar den större buren. Men det ska fixas, för han utnyttjade ytan bättre med sitthylla.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Hur bygger man en sitthylla på bästa sätt? Obs har inte tillgång till inneburen nu så jag kan inte passa in den vid galler och sånt.

Har man en innebur så är det ju enkelt att bara sätta fast en hylla i gallret, det har vi gjort på våra inneburar.
#16 Gör ett hus med 3 väggar, så kan han sitta under den och på den :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#16 Till inneburen är det bara att köpa en grå plastsitthylla (120 kr ny tror jag?) på ex. grandprix.se eller ta två plankor och föra in genom gallret.
I uteburen har jag två små "reglar" (4x4mm, kan såklart ha mindre) som jag skruvat upp och sedan skruvat på en plywood skiva (rundad) alt. kan man ju ha den hörnig (triangel)