Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 612 ggr
fripe
0

Hona och hane?

Hej :)

Jag har en fråga. Jag har haft en han kanin förrut. Han bodde själv men nu funderar jag på att köpa en ny eftersom min gamla dog av en sjukdom för ett par år sedan. Jag har hittat en han kanin jag fulkommit inte kan ta blicken ifrån :) Men jag vill gärna att den ska ha sällskap så då är ju alternativet en hona men hur bra fungerar dem tillsammans egentligen?

Svara! :D

Zvintos
0

Först och främst ska ju hanen i sådana fall kastreras.
En kastrerad hane och hona är den kombination som brukar funka bäst, av de kombinationer man kan göra.
Däremot kan man aldrig säga med säkerhet att just de kaniner man valt kommer överens, utan det finns alltid en risk att man en dag måste sära på dem.
Detta måste man vara medveten om.
Liten yta ökar även risken för att bråk uppstår, så man bör ha stor yta om man tänkt ha kaniner i par/grupp.

fripe
0

#1 Ja sjävklart måste den ju vara kastrerad ;) Men om inne buren har längden 92 cm bredden vet jag ej. Och sedan en trappa ner har den en ute bur som är 140 cm på längden tror det hade gått då?

fripe
0

Men om man bara köper en hane och inte kastrerar den, den känner sig inte ensam då?

Jonaflax
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det beror ju på hur mycket sällskap han får av dig och din familj. Är ni mycket hemma och kaninen får vara med blir han nog en glad kanin.

Bor han ute tycker jag att sällskap vore bra. Ihop, eller i varsin bur intill varann.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

fripe
0

#4 Ja det blir ju ute. Man kan ju prova med en kastrerad hane kanske och en hona och om det inte går kan man ju flytta isärr dem ett tag ;)

Tack för svaren och fortsätt gärna att svara :)