Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 2563 ggr
watervalley
0

Rycker päls..

Andra gången som detta sker.. Dock så var jag inte hemma förra gången det hände..

Mina två systrar som bor i samma bur , ena syster har börjat boa ( bara tröffat honan ) har börjat rycka päls på sig själv och sin syster .. Hjälp , vad kan det vara ? Ser ut att göra så ont så klarar itne av att se på ena .. Särade på de så hon inte kan göra ''illa '' den andra..

MoaL
0

Låter som brunst/skendräktighet. Tidigare kaninhonor jag har sett har ibland slagits rätt ordentligt om man inte har särat på dem.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

watervalley
0

Brukar de göra så då ? Är inte så kanin van .. Men vad ska amn göra då  `? Ska de vara särade eller??

watervalley
0

Kan oxå tillägga att det nästan blev slags mål att de nästan flög på varandra ..

MoaL
0

Jag har sett kaninhonor som har brunstat och därmed tyvärr har gett sin syster/burväninna ganska ordentligt med stryk om man inte har varit tillräckligt snabb på att sära dem åt. Dräktiga/skendräktiga kaniner brukar rycka päls framförallt från dem själv såvitt jag har märkt, men de rycker nog från eventuella burkompisar också. Jag skulle sära dem åt tills honan har blivit "normal" igen. :) Men det kommer säkert någon som är mer van vid just kaninhonor än jag, själv har jag bara en hane.

Mvh,
Moa

MoaL
0

Blir det slagsmål så måste du definitivt skilja dem åt tills vidare.

Mvh,
Moa

watervalley
0

Tack för svar ! Särade  på de direkt när de började .. Men problemet är att jag bara har en bur och sen har jag bara en transport bur som den andra får vara i .. Ganska trångt..

MoaL
0

Du har inte möjlighet att ha den ena lös någonstans då, tills du har hittat en till bur? Kaninburar brukar finnas väldigt billigt på exempelvis blocket, annars kanske du känner någon med en ledig bur. :)

Mvh,
Moa

Zvintos
0

Detta är risken med att ha honor i par/grupp, att det kan bli slagsmål när de blir könsmogna och brunstar.
Precis som redan sagts så låter det som att det är skendräktighet på gång.

T0vve
0

Jag har två honor ihop och när de bygger bon ibland så rycker de päls inte bara från sig själv utan från varandra precis som du säger. Men de bråkar inte eller så. För de mesta så gosar de med varandra:)

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

watervalley
0

Ok.. Vad jobbigt detta blev , har blivit magsjuk i dag o måste fixa bur o allt.. Tack för svaren ! Glad påsk!

MoaL
0

Stackare. :/ Men du får krya på dig, och lycka till med kaninerna. :) Glad påsk!

Mvh,
Moa