Pratkvarn
Är det bara Roxy som är onormalt?
När jag köpte Roxy var hon tyst, som en vanlig kanin. Men efter några månader började hon "prata". Tugga högt, pipa m.m. Hon är inte rädd eller så (hon kan göra det medans hon tvättar sig, springer runt , sover eller gosar) och inte "kåt" heller. Var orolig i början och pratade med vetrinär, som inte trodde det var något farligt. Hon åt ju och drack.
Sen när hon flyttade ut slutade hon prata. Men nu när hon har varit inne en dag är hon värsta pratkvarnen! Ibland härmar hon katter eller försöker låta som en hund.
Är hon knäpp eller finns det andra kaniner som gör såhär? :P

charmigt.
Mina är tysta för det mesta.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Haha, ja smått :P Lite irriterande på kvällar :P

hahaha, gud vad sött xD min kanin låter som en gris när han hoppar xD
Va gulligt!
Min ena Rex låter som en gris när man klappar och pratar med honom och när han äter morot, för det är der bästa han vet! =)
hehe, min ena kanin låter bara som en gris när hon är sur…

Jag hade en kanin förut som bara pratade på kvällarna… Det var väldigt irriterande!!!
Hehe.. Våra har aldrig pratat :P
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Gizmo piper och knorrar ibland när man kommer :)

mimmi knorrar när hon är sur :P hörs som ett marsvin
Dom enda ljuden min kanin gör är när hon morrar när man ger henne mat haha ^^ Charmigt värre ;)

Myrris:
Pipande och "tuggande" kan vell översättas som orolighet/osäkerhet och sedan "tiggande.i ett malande ljud- " betyder att kaninen trisv och myser och motsvarar kattens kurrande och hundens smaskande med tungan…
Ninni har sedan tånåren alltid låtit mycket, speciellt när man just komer ut till dem, eller när man är någonstanns där hon inte har revir. T.ex. i vårat stora och egenbyggda växthus.
Ninni kan låta på många sätt och det är tydligt vad man kopplar dem till, nyfikenhet, upphettsning(hane/annan kanin/rovdjur i närheten) eller olika former av rädsla/försvar av revir, för att visa tillgivenhet eller för att få uppmärksamhet-det sist nämnda gör Ninni speciellt ofta. Hon vet att det funkar bäst! /klättra på benen..
Men om roxy bor ute vanligtvis, varför har du henne inne nu? Hur varmt var det i Sth? Bättre att ta in kaninen när det är lika varmt ute som inne eller bara mycket korta stunder som 15 min eller så..(detta är bra ett råd/fråga om det stämmde och absolut inget påhopp om hur man ska göra saker.)
#11: Jo, jag vet att det brukar vara för att dem är rädda/trivs eller arga m.m. Men saken är den att Roxy låter nästan hela tiden! Det spelar ingen roll vad hon gör. Springer, tvättar sig, hoppar, sover, äter m.m.
Hon var inne eftersom jag var tvungen att bada henne, eftersom hennes päls var helt stel (gick säkert att bryta av) och hon luktade kiss.

Jaha, …
jo men hon är vell en pratkvarn för att hon vill visa vad hon känner! ;P
Jag tycker nog attdte är ganska normalt men det är olika på olika kaniner förståss… Roxy är en av dem som gillar att utrycka sig då! :)