Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 865 ggr
Pandy
0

Storlek på märkningsring

Jag undrar vilken storlek på märkningsringen jag ska ha på min lilla Dvv? Jag får inte på storlek B på henne och hon är precis 11v idag, någon som har en ide? Om ni nu har fått på era märkningsringar hur gjorde ni, för jag får verkligen inte på den…eller är det jag som är för feg för att få på den?
Behöver svar snart iaf om ni tycker jag ska beställa en ny ring!

Thumper-KG
0

Smörj in benet med matolja eller nåt, så går den nog på ska du se…

niklin
0

Enligt engelsmännen som är proffs på ringar så använder dom en ring till sina dvärgvädurar som heter K och är 15,5 mm i diameter. Deras dvärgvädurar ska ligga på max 1,6 kg.

De använde först deras ring C som är på 14,96 mm i diameter, men den var för liten och då började de använda deras ring D som som ligger på 15,77 mm i diameter, men den var för stor och då skapade de en storlek K på 15,5 mm i diameter.

Det närmaste vi har med Skafs ringar som alltså inte blir för liten är storlek D som är på 16 mm i dameter och då våra dvv är snäppet större än deras så sitter nog den rätt lagom.

Alltså skulle jag ta storlek D till svenska dvärgvädurar!

Dessutom tycks dvv behöva ringmärkas ganska tidigt, runt 5-6 veckor för att det ska gå smidigt.

Pandy
0

#1 Jaghar provat men de funkar inte

#2 Men hur ska jag gör då? Uppfödaren sa att hon inte kunde märka sin i tid pga att hon även säljer sina kaniner som kel, fast vilken storlek ska jag be henne skicka till mig? Går de förresten fort att få ringarna när man skickar efter dem?

niklin
0

#3: Be uppfödaren skicka en D-ring och hoppas att du kan få dit den. Annars får du öronmärka hos veterinär istället.

Jag köpte ringar förra veckan och det tog 4 dagar från beställning/betalning tills jag hade dem i brevlådan.

Pandy
0

#3 Okej, ska be om en D-ring, förhoppningsvis är den inte för stor^^"

[aammE]
0

Är det någon som har en bild på en kanin med ring?

Oscar08
0

Vad är en märkningsring ? Sorri jag är lite trög .

Zvintos
0

#6: Har för mig niklin har bild.

#7: En ring kaninen har runt bakbenet som identifikation, i princip.
Det krävs för att kunna skriva stamtavla och ställa ut.
Antingen det eller öronmärkning hos veterinär.

Oscar08
0

Måste man ha det för att ställa ut i PET-klass ?

Zvintos
0

#9: Nej, det måste man inte.
Men på utställningar ordnade av kaninavelsföreningen måste dem vara märkta.

Men nu blev det lite OT..

#5: Får hålla tummarna att den passar. =)

Oscar08
0

Okej tack för svar <3

T0vve
0

Min hermelin är ganska stor för att vara hermelin, han har ring, men vet inte vilken storlek, hur kollar man det? Den sitter bra på honom i alla fall och jag är lite orolig för vilken storlek på ring jag ska ha till framtida hermelinkullar. Tänkte beställa in både A och B sedan testa.

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

Zvintos
0

#12: Storleken står på ringen. =)
Det står en bokstav och sen lite siffror.
Står det till exempel D144, så är storleken på ringen D och 144 ett "serienummer".

T0vve
0

#13, okej han har A0866, då har han alltså A? :) Jag hoppas att honan jag hittar ska vara något mindre än honom, då borde jag kunna använda mig av A- ringar :)

Jag vet att hanen aldrig ska vara större än honan, men det borde inte vara någon fara om det skiljer lite, båda är ju hermeliner. Eller? :)

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

Zvintos
0

#14: Japp, då är det A-ring han har.
Att hanen inte ska vara större än honan är det olika åsikter om.

T0vve
0

#15 okej, en gång tjuvparade min dåvarande hona sig med en av grannkaninerna, båda hade smitit :o Grannkaninen var jättestor! Och min kanin var väldigt liten (hermelinblandning, mycket större än hermelin dock..) men allt gick jättebra ändå. Jag tror att honan anpassar sig lite efter storleken på ungarna i magen. Eftersom om en hona har många ungar så föder hon ofta tidigare och om det bara är några ungar så föds de senare. Men det är vad jag tror :)

www.Zoorinas.webb.se