Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 611 ggr
T0vve
0

Hur mycket pellets?

Jag har tre (3) kaniner. Jag undrar hur mycket pellets som är lagom åt dem.

1. Renrasig hermelin (1,3 kg)
2. Dvärgvädur (dräktig) (2,4 kg)
3. Hermelinblandning något mindre än dvärgväduren.

Det kanske är svårt att veta, jag kan väga allihopa om det blir lättare :) 
Min lilla hermelin (1) väger precis på gränsen, vill inte att han ska gå upp i vikt. Men nu har han vuxit färdigt i alla fall så frågan är hur mycket mat som är lagom :)

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

LinneaJohaanson
0

Olika på olika individer!
Testa dig fram vad som passar dina kaniner bäst för
även om folk kommer komentera om exakt hur mycket
du ska ge dina kaniner så är det inte en enda som vet.
Det är endast du som vet vad dina kaniner bör och inte bör äta.
Som sagt testa dig fram.

Mina dvärgvädurar äter ca 1dl pellets om dagen och fungerar utmärkt på det.

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Kristall
0

Gå inte efter vikten, utan hullet. Ge så lite som de håller hullet på, onödigt att riskera fetma osv genom att ge för stor mängd pellets. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

T0vve
0

#1 okej tackar, jag ger inte så mycet jag vill hellre att de äter hö eftersom min dvv är väldigt tjock (inte bara på grund av bebisarna). Jag har hört olika ang. att mata mera då honan är dräktig, ska man göra det? Eller räcker det med den vanliga mängden men att jag kanske lägger in extra hö? :)

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

LinneaJohaanson
0

Med tanke på att dom ska ha fritillgång på hö så tror jag inte att mer hö i buren skulle öka något. Men alltså jag ger mer till mina dräktiga honor (utom en som är riktigt känslig för mat) men grejen är att alla har olika åsikter och man ska göra vad man själv tycker passar sina kaniner. Som jag sa så kan ingen annan bestämma vad du ska ge dina kaniner det kan bara du!
Om du tycker det behövs så ger du, annars struntar du i det och fortsätter som vanligt med fodergivningen!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

T0vve
0

#3 de har fri tillgång till hö såklart, men jag menade att jag kanske ska lägga in extra hö istället för mer pellets så att inte höet ska ta slut.. eller något sådant :)

#2 okej, men då provar jag att sänka och så ser jag om hullet håller sig :) Hur är lagom hull då? :P

www.Zoorinas.webb.se

Pelzi
0

0,5 - 1 dl pellets per dag  per kanin  jag ger min kanin som väger 4 kilo  en halv dl pellets  så det kan variera mycket :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/