Första fästingen...
Hittade nyss en fästning som kröp i kaninens päls! Då har dem äcklena vaknat till liv också…
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

SKönt att man slipper dom krypen i alla fall, dom finns inte här uppe, eller man har väl hört om nåt enstaka fall.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
O fifasen :( Hatar dem! Urk!
Kram /Tess
Fy :(
Tove Pettersson - Zoorinas kaningård
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
Hittade med årets första fästning idag, satt fast på Albin :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Dom slipper jag som tur är :) bara drabbats av det en gång på min häst som gick på bete, den var enorm haha. Och min kompis kanin som var hos oss ett tag fick några pytte små vid ögonen. Det var flera år sedan. Inte nu längre :)
Vår katt som kryper runt i skogen och överallt har aldrig någonsin fått under de 4 år vi haft honom på landet. ^^
Våra kaniner får t.o.m ha hagarna i högt gräs men inga fästingar ändå ;)
#5 Vilken tur du har :) Detta är första gången jag hittar fästing på kanin, inte haft det innan, katterna brukar ha det, hunden ibland
Skönt!
Förra kaninen fick inte en enda förra sommaren. Men nu får man väl börja hålla lite mer koll då.
Tur att han är vit så jag såg de lilla monstret ;)
/Elin
#7 Ja det är albin med eller ja brokad, men har 2 långhåriga kaniner, så måsta hålla extra koll på dem, svårare att hitta
Läste någonstanns, att ju kallare vinter det har varit, desstu fler fästingar blir det, hoppas inte det stämmer!
Vistas fästingar på gräsmattor osv ?.
Eftersom hunden har inte vart i skogen eller högt gräs men endå haft en fästing, ca 2v sen. :/
Det är bara att kolla igenom kaninerna efter att dom vart ute, typ borsta av dom.
Hos mina föräldarar så finns det sjukt Mycket fästingar, på katten kan man hitta ca 10 fästingar, plockar av alla o det är ca lika Mycket fästingar dagen efter. Kan även säga att vi har nog testat alla möjliga sorters medel mot fästingar :P INGET funkar..
#9 Ja, i buskar, högt gräs osv.
Finns alltid något som fungerar :)
Testat frontline? Mammas långhårskatt drar till sig supermånga fästingar :/
#8 Nej det får vi hoppas!
men det borde finnas nåt fästningmedel för kaniner eftersom dem flesta faktiskt är ute väldigt mycket på sommaren. Men antagligen är fästingmedel alldeles för starkt för kaniner.
Läst att vissa har nån vitlöksblandning, som dock inte luktar så trevligt…
Blir att kolla igenom kaninen dagligen, Kaniner verkar inte drabbas av fästingsjukdomar iallafall.
/Elin
#11 Vet faktiskt inte om det finns det, vet inte om man kan använda något som finns till katt, tänkte på kroppsstorleksmässigt, men det får man nog rådfråga veterinär om. Men tycker katter och hundar får lättare fästingar än kaniner. Mina har aldrig haft fästing förrän nu då när Albin hade 1.
#12 Det som används till katt är nog för starkt. FRONTLINE som är till hundar och katter är t.o.m. dödligt för kaniner har jag läst.
Men precis som du säger så tycker jag också att fästingar förekommer mer på hundar och katter, det här är första fästingen jag sett på kanin.
/Elin
#13 Okej, ja frontline är inte så bra men finns ju andra mildare medel, men som sagt bäst att fråga veterinär om sånt :D
Ja det är så, vet inte om kaniner är mer "imuna" mot fästingar?
#14 Jo, ska försöka komma ihåg och fråga det nästa gång man är hos en veterinär.
Eller så är det bara så att hundar och katter är lite var stans, i högt gräs, skogen osv. Medans man oftast har kaninen hemma på gräsmattan eller liknande. fästingarna trivs väl bättre i högt gräs skulle jag gissa. Skulle man vara ute med kaninen i skogen och högt gräs dagligen skulle dem säkert få lite fler fästningar. Vet inte hur vanligt det är med fästingar på vilda harar t.ex. eller så är det nåt med kaniner som fästingen inte riktigt gillar så dem blir lite "imuna" som du säger. Kanske finns experter som kan de där bättre än oss ;)
/Elin
#15 Ja kan vara så med :) mina katter är överallt och jag är mycket i skogen med min hund, har ju rådjur osv runt omkring och dem har en hel del fästingar på sig som dem "släpper" av.
Ush dom är så äckliga!
Hittade en som kröp runt i en av teddysarnas päls igår…
Dock hade den inte hunnit sätta sig än som tur var
Mvh Linnéa
Hagalund´s kaniner - uppfödning av dvärgvädur, teddylöwen & dvärgvädur rex
www.hagalundskaniner.weebly.com
I vilka landskap och orter håller fästingarna till på??
#18 Mer år söder än norr. Typ från Sthlm och neråt kanske?
Finns dock enstaka lite längre upp men inte lika vanligt.
#17 Haha men fästingen har väl lite svårt att gräva sig ner i all päls! ;)
#19 ja ungefär så, söder om stockholm. Jag bor strax under stockholm och här är det fullt :(
Tove Pettersson - Zoorinas kaningård
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
#20 Här nere i Blekinge med :(
#19 Haha, joo, tänkte också på det (;
Mvh Linnéa
Har aldrig haft fästing på katt eller kanin tidigare, dock enstaka fall för hunden. Hoppas jag slipper denna sommar också, har ju flyttat närmare skogen nu!
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
När vi hade hund innan fick han alltid massa fästingar så vi var tvugna att ha ett speciellt halsband eller droppa något medel i hans nacke för att dom skulle hålla sig borta.
Som tur är har jag inte haft samma problem med kaninerna. Har väl varit någon som haft fästing enstaka gånger men inget mer.
Mvh Linnéa