Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 770 ggr
kaninn
0

Hur får man rödögda ungar?

Ja, jag vill ha en kull, men vill verkligen inte ha rödögda ungar (inget illa menat till er som gillar det) , såg på Teddytassens, att dom hade parat två wiener låögda och fick rödögd! :/ Hur kommer det sig? Ur vilka färger kommer vit rödögda?

[Wera]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det krävs två anlag för det har jag för mig :) Eftersom det är recessivt? Bara se till så att dom inte har det längre bak i stammen. Enbart vit röoch rysstecknat kan ge rödögt (?).

Rätta mig om jag har fel.

Ljusta
0

Precis det krävs anlag från båda föräldrarna för att det ska bli rödögt. Det är dock inget som oftast syns utanpå kaninen och nästan alla färger kan bära på det (jag skriver nästan alla, men just nu kommer jag inte på någon färg som inte kan bära på det. Man skulle kunna tro att mörk zobel (dubbelzobel) inte kan bära det, men här hemma har jag en mörk zobel som bär på albinoanlag…).

Ljustadalens kaningård

Zvintos
0

Rödögt är det mest recessiva anlaget på A-locus.
A = fullfärgat
achi = chinchilla
am = zobel
an = ryss
a = vit rödögd

Att det uppkom vit rödögd efter två wienertecknade beror helt enkelt på att båda bar på rödögt.

Vill man inte ha rödögt bör man då undvika att para med vit rödögd eller rödögdbärare, samt med rysstecknat.
För parar man wienertecknat eller vit blåögt med rysstecknad, blir det då rysstecknade wienertecknade.
Dessa kan bli att se helt vit rödögda ut om wienerteckningen hamnar precis där ryssteckningen ska vara.

För att få vit rödögd krävs kort och gott att båda föräldrarna antingen är vit rödögda eller bär på det.
Är de inte det eller bär på det, kan det inte heller uppkomma.

T0vve
0

Jag har en rysstecknad hermelin som jag ska köpa en passande hona till. Vilka färger passar bra där tror ni? Jag har funderat på att helt enkelt köpa en rysstecknad hona också.. men jag vet inte :)

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

Zvintos
0

#4: Det beror på vad du vill ha fram.
Vill du ha rysstecknade kan du köpa antingen zobel med anlag för rysstecknat eller vit rödögt, rysstecknad eller vit rödögd.
Om den rysstecknade är "dubbel" rysstecknad, dvs inte har anlag för vit rödögd utan har anan (an = ryss), så kommer du bara få rysstecknade om du parar med en vit rödögd.

T0vve
0

Jag vill helst inte ha rödögd då jag tror att det kommer bli för svårt att sälja. De flesta gillar inte rödögt. Om jag skulle sälja till ustställning så skulle jag absolut köra på ryss, men eftersom jag nog ska köra på H-bevis endast så vill jag ha en annan färg (:

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

[Wera]
0

#6 Kör med en kanin som inte bär på ryss eller vit rödögt isf :)
Jag älskar iof rysstecknat!

T0vve
0

#7 Jag med! Om jag får några ryssar spelar ingen roll :) Men vill gärna att det ska kunna bli en annan färg också, alltså brunzobel! :)

www.Zoorinas.webb.se

[Wera]
0

#8 Om du vill att det ska finnas chans till ryss med brunzobel så försök hitta en hona med anlag för ryss eller vit rödögt.

T0vve
0

#9 Men kolla, min hane är rysstecknad, på hans pappas sida är alla ryssar men på hans mammas är alla brunzobel :) Så det borde räcka om jag hittar en hona som är brunzobel oavsett vilka anlag hon bär på:)

www.Zoorinas.webb.se

[Wera]
0

#10 Det krävs väl två anlag av rödögt för att få ryss? Jag menar bara om du vill få fram ryss men ändå få chans att få andra färger (ex. brun zobel) lär väl även den andra kaninen bära på ryss eller vit rö?
Isf borde men hans mamma bära på vit rö/ryss längre bak i stammen även om det inte syns? Elr räcker det med ett anlag? Det tror inte jag…

Zvintos
0

För att få rysstecknat krävs antingen:
* Fullfärgad (dvs har A) som bär på rysstecknat/vit rödögd + rysstecknad eller vit rödögd. 
* Zobel som bär på rysstecknad/vit rödögd
* Rysstecknad + rysstecknad
* Rysstecknad + vit rödögd

Det vill säga att det krävs att kaninen bär på just det anlaget eller ett vikande, i detta fallet ska den bära på ryssteckna eller vit rödögt (som är vikande gentemot ryss).

T0vve
0

#11 så kan det förstås vara, att han har det längre bak i stammen på mammans sida. Men om det är så långt bak, gör det ändå skillnad?

www.Zoorinas.webb.se

Zvintos
0

#13: Ett revessivt anlag kan finnas jättemånga generationer bakåt och ändå dyka upp.

Linnet
0

#6 Ofta vet man ju inte om att det finns ett anlag för vitt rödögd eftersom det är reccesivt mot alla andra anlag. Jag parade en japantecknad wienertecknad hona med en vit blåögd hane förra året och döm om min förvåning när jag bara fick vita ungar. Sen visade det sig att det var 3 vita blåögda och 4 vita rödögda. Så både hanen och honan bar alltså på anlag för vit rödögd. Lite svårsålda var dom ju, men när det bara var en vit rödögd unge, kom två familjer samtidigt och båda ville ha den vita rödögda, men det löste sig, eftersom det fanns andra söta ungar också. Ögonen var ju inte riktigt röda utan mera lila, ganska läckert egentligen. Men visst är det ju så att det stora flertalet inte vill ha vita rödögda.