Hoppa med kanin?
Ja, jag sitter med min kanin bredvid ett hopp-hinder (max 1,5 dm högt) hon är helt ointresserad.
Hur får man en kanin att börja hoppa? Jag ser alla kaninhoppare och blir så häpen, min kanin går hällre runt ett hinder som är 2dm högt än att hoppa över det!
Kan någon ge mig ett tips? på hur man lär en kanin hoppa?
Tacksam för svar! :)
Hum..
Alltså, jag har fött upp en kanin som till början vägrade hoppa helt, men man märkte på henne att det var självförtroendet som svackade..
Men det är ju svårt att säga om det är självförtroendet eller viljan.
Men jag hade en kanin innan som la sig över hindret, vilket tyder på att han inte tyckte att det var så roligt.
Hur är det med din kanin? Sitter hon bara där, eller lägger hon sig över det?
Sitter hon bara där, så låt det ta den tid det tar och så kanske du kan locka över henne eller putta lite försiktigt på henne någon gång? Fast det kanske du redan prövat med:)?
Har du kompostgaller Hage eller något liknande? I så fall kanske du ska pröva att sätta upp en väldigt lågt hinder i den och låta henne vara ute några timmar och se om hon hoppar då..
Jag är tyvärr inte expert på Kaninhoppning, så det här blev ett ganska flummigt svar, men hoppas det kan vara till någon hjälp i alla fall.
Med Vänliga Hälsningar // Julia
http://Juliahallberg.blo.gg - Fotografi & Tonårsliv
R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.
"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"
Min kanin hattade det han kröp bara under hindrerna
Sen så la jag en godis bit på andra sidan sedan dess så har han hoppat utan godisbit.
om hon är villigare nu så kan man nudda rumpan så kommer hon säkert vilja hoppa.
OBS se till att hon har en matta under när hon hoppar annars glider de och kan göra illa sig så att de landar på hinerna
What doesn't kill you makes you stronger.
#2 Det beror på om man hoppar ute eller inne, ute behöver man ingen matta :D
Mina dvärgkaniner gillar inte att hoppa, och man ska aldrig tvinga en kanin att hoppa, gillar den inte det, ska man inte tvinga den :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Man ska ofta bara börja med dryga 5 cm de första gångerna tills hon fattar vinkeln och tycker det är kul. Sen höjer man till ca 10 cm, sedan 15, sedan 20 osv.
Man kan stoppa ett hinder i hagen så att den vänjer sig vid det, luktar pådetm.m så att inte hindret blir främmande för kaninen. :)
Vissa kaniner är helt enkelt inte hoppkaniner.