G/S Japant wienert + ?
Jo, det är så att jag funderar på vilka färger som lämnar ifrån sig finast till ungar.
Jag har en lejonhuvad kaninhona som ska paras till helgen, men vet inte riktigt vilken hane jag ska ha?
vilket tror ni får bäst/finast färg på ungarna om pappan är blå, vitbö eller gul/svart japantecknad?
vad jag har hört så är det oftast från föräldrarna som ungarna får från, men om ni undrar vad dom har bakåt i ledet, så fråga, så kan jag skriva upp, dock vet jag inte den vitbö, men skulle gissa på att han har vitbö längre bak också, ska höra med min klasskompis som har honom..
Tacksam för svar :)
Vet inte om jag förstår riktigt, men man ska inte bara tänka på att få gulliga färger när man parar. Sen beror det helt på Vilken färg? honan är Vilken färg? ungarna får med de olika hanarna :)
Ljustadalens kaningård
#1 jag menar inte så :P
jag funderar ut vilken hane som skulle passa bäst, såklart är det ju beteendet också, men jag vill ju ha en speciell färg också.
men det är det att jag bara undrar vilka färger ni tror att det kan/lär bli med honan och dom olika färgerna.
Alltså, ifall ni missuppfattar det hela;
jag ville bara fråga er som är kunniga på färger, vilka färger ungarna troligtvis lär få om man använder Geisha till dom olika hanarna.
Ett tillexempel;
om jag parar Geisha med.. vi säger den blå hanen, vilka färger är det troligt att det blir i kullen då? samt med dom andra hanarna..
dock är jag inte den bästa på färger, det är därför jag undrar..
Måste bara fråga.. Är han blå vitbö eller blå bö? Förstod inte xd
Med Vänliga Hälsningar // Julia
http://Juliahallberg.blo.gg - Fotografi & Tonårsliv
R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.
"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"
Om jag förstår rätt nu så är honan gulsvart japan wiener och om hon paras med en gul/svart japan så blir det gul/svarta japaner, enfärgade och wienertecknade.
Med blå hane blir det svart plus wiener om båda är renavlade (vilket de troligen inte är men vilka anlag de är vet man inte med den informationen som ges).
Med en vit blåögd blir det enligt statistiken 50% vit blåögd och de som inte blir vit blåögd vet man inte Vilken färg? det blir då man inte vet Vilken färg? han är "bakom" det vita.
Så jag skulle nog para med japanhanen om jag vore du, om de passar varandra i övrigt :)
Ljustadalens kaningård
Om man bortser från ev dolda anlag så blir det:
g/s japan wiener + blå = viltgrå, eller svart (om japanen är enfärgad)
g/s japan wiener + vit bö = 50% wiener/wienerbärare, 50% vit bö. Färg beror på anlag, men troligen viltgrå.
g/s japan wiener + gs/japan = g/s japan, 50% wiener/bärare och 50% icke wiener.
Som sagt så är detta totalt bortsett från några dolda anlag.
Enklast är om du kan tala om vad samtliga hanar har för färger i stammen, och då skriva ut vem som har Vilken färg?.
Då kan man ev tala om vad som är troligt att det blir.
Om man enbart går på färgen skulle jag valt den japantecknade hanen att para henne med
Mvh Linnéa
Hagalund´s kaniner - uppfödning av dvärgvädur, teddylöwen & dvärgvädur rex
www.hagalundskaniner.weebly.com
Ninni;
Okej.. :)
den vitbö hanen vet jag inte längre bak, men skulle gissa att han bara har vitbö.
Den blå hanens stamtavla;
E; blå
U; malburger egern
EE; blå
UE; blå
EU; Havanna
UU; Madagaskar
Den japantecknade hanens stamtavla;
E; blå
U; gul/svart japantecknad scheck (?)
EE; zobel blå
EU; blå
ska fråga om mormor och morfar också..
Geisha, hon jag ska para, om du kanske ev. vill veta om hennes med;
E; vit, svart/golden brokad bö
EE; vitbö
EU; svart/vit wienert
EEE; blå brokad, wienert bö
EEEE; vit
EEEU; vit bö
U; siames/vit wienert bö
UE; vit med creme fläckar bö
UU; siames/vit wienert bö
UEE; siames
UEU; vit bö
UUE; svart/vit wienert bö
UUU; röd/svart, vit nos bö
UEEE; svart
UEEU; svart
UEUE; blå/vit bö
UEUU; blå/vit holländart bö
UUEE; gul/svart/vit wienert bö
UUEU; zobel brun
UUUE; viltblå/vit wienert bö
UUUU; grå/vit brokad bö
Då går det inte att säga mer om vad som ploppar upp tillsammans med den vit blåögda.
Men med den blåa hanen blir det troligast viltgrå och svart, med eller utan wienerteckning.
OM hanen ärvt det gula från sin mormor, kan det bli viltgul, madagaskar och g/s japan med eller utan wienerteckning.
OM honan ärvt blåanlag samt hanen ärvt gult kan det bli viltisabella, viltblå, blå, isabella, g/b japan med eller utan wienerteckning.
Med den japantecknade blir det troligast g/s japan.
Om hon ärvt blåanlag kan det bli g/b japan.
Båda kan ev ha ärvt zobelanlag också och då kan det bli zobeljapaner.
Med eller utan wienerteckning.
Om jag inte tänker helt galet nu.
#9 okej :) tack för svar!