OT: Frustrerad
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag måste få skriva av mig lite, dagens händelse gjorde mig så frustrerad! Varning för lång text.
Idag när jag och pojkvännen gick till skola så ser vi att det är två personer framför oss som går med hundar.
Den ena personen går mot oss och den andra i samma riktning, de känner alltså inte varandra, isf hade de hälsat när de kollade på varandra. Båda kvinnor.
Den person som går i samma riktning har en liten pudelliknande hund som inte är högre än 35cm medans den andre har en schäfer och de är bra mycket större än 35cm. Kommer inte ihåg manken på de.
Båda kvinnorna går med hundarna i koppel och jag noterar att kvinnan med schäfern ler ovanligt mycket mot mig för att vara en främmande person, och efteråt förstår jag varför hon är så konstig emot både mig, pojkvännen och den andre hundföraren - hon är nervös.
Jag kan inte säga att hon var det, men alla tecken tydde på att hon var nervös.
Hon kollar otroligt mycket på oss och jag blir självklart lite förvirrad varför hon går och ler ett ansträngt leende och kollar på oss, så när hon gått förbi och in på ängen alldeles bredvid vägen så släpper hon kopplet till sin schäfer. Det visar sig att "kopplet" var ett snöre som gick till bollen som schäfern hade i munnen.
Detta gjorde mig så frustrerad, jag förstår verkligen inte hur man tänker när man går med hundar lös bland folk och där det dessutom är snarare ovanligt att det inte går människor med hund.
Varje dag när jag och pojkvännen går till/från skolan ser vi minst 5 olika hundar varje gång och det blir alltså minst 10 olika hundar/dag som vistas där.
"Bara" max 5 okopplade, men detta tycker jag är 5 hundar för mycket. Ja, jag är otroligt sträng när det gäller var man "får" vistas med lös hund och inte och då man är inne i en stad blir jag så frustrerad och arg, det finns inte ord.
Dessutom, varför gå med sin hund lös om du är nervös? Detta gör allt enbart värre!
Det roligaste av allt är att om man frågar personerna med de lösa hundarna varför de går med lös hund eller hur de vågar gå med lös hund så får man alltid samma svar:
"Min hund gör ingenting".
Och detta svar gör mig så arg, detta visar enbart att de helt enkelt inte vet vad de har där.
En hund, liksom alla andra djur, har instinkter.
En hund, liksom alla andra djur, är i grund och botten vild.
Vilket betyder att de har starkare försvars/revirs/konkurrent instinkter än oss människor, med mera.
En hund kan bli hur uppfostrad som helst, men egentlign kan den aldrig bli så uppfostrad att man kan gå med den lös.
Nu vet jag att flera kommer att haka upp sig på just den meningen och jag ska förklara varför man faktiskt aldrig kan få till en hund så lydig.
Därför att du kan aldrig träna bort djurets instinkter, du kan lugna ner instinkterna men aldrig ta bort de.
Detta gör att om fel sak kommer upp så krävs det absolut ingenting innan hunden faktiskt går till anfall av en eller annan anledning.
Instinkterna tar över helt enkelt och detta går inte att förhindra till 100% oavsett ras.
Detta går inte att bortförklara eller ursäkta sig för, det är ett faktum. Du kan aldrig få bort instinkterna till hundra, med andra ord vet du aldrig hur din hund reagerar om det skulle bli något.
Bara för att den klarar det 10 gånger så betyder det inte att det funkar den 11e gången eller gångerna därefter.
Nu undrar ni säkert varför jag skrev ut att de båda hundförarna var kvinnor och det är för att jag märkt att här där jag bor är det oftast kvinnor som går ut med hundarna lös. Jag har sett max 5 män på en månad gå med sin hund lös medans jag ser minst 20 kvinnor som går med hunden lös.
För att lätta upp stämningen lite för de hundägare som känner sig träffade med lös hund så kan jag försvara er med att jag förstår er fullt ut att ni blir arg på mig som skriver detta.
Jag förstår helt klart att ni vill kunna ha er hund lös, den ska inte alltid ha koppel på sig, det känner även jag är lite fel även om det faktiskt är det säkraste man kan göra för sin hund samt andra djur/människor när man går ut.
Jag vet hur det är att vilja gå med lös hund och även hur svårt det är att faktiskt få ha sin hund lös och få respekt av andra människor runt omkring - det finns inte alls många parker som är inhägnade och dessutom tillräcklgt stora för att ha sin hund lös där och låta den få springa av sig fullt.
Jag önskar att kommunerna kunde lägga ner mer pengar på att göra parker som är inhägnade just för att man ska kunna ha sin hund lös. Då sker all löshavande på egen risk och dessutom är hundar/andra djur och människor skyddade för de lösa hundarna.
Istället för att ta ut hunden och ha den lös och därmed riskera livet för både andra hundar/djur och människor. Det finns ingen garanti att hunden inte gör något.
Fel sak, och det krävs inget innan den faktiskt inte lyssnar längre utan låter instinkterna ta över.
Jag vet vad jag pratar om, är uppvuxen med hundar och har studerat hundars beteende väldigt länge. Pappa är även hunduppfödare med mycket bra erfarenheter och kunskaper som han fått mycket beröm för av alla sorters hundmänniskor.
Jag förstår människors agerande mot lösa hundar och jag förstår varför de ägarna med lösa hundar gärna går till försvar och vissa tillfällen till och med attack.
Hur många det är som kan känna att personer med lösa hundar är respektlösa, och visst ligger det en viss sanning i det, det går inte att förneka.
Allt kan ske, och det är dumt att riskera de som faktiskt har sina djur kopplade att deras djur blir attackerade.
Samtidigt ska kommunen visa respekt till oss/de som vill ha hundarna lös genom att bygga störra inhägnade parker där de med lösa hundar kan ha sina hundar lös.
Då får man ha sin hund lös och de som är hundrädda och liknande kan med säkerhet gå med sitt djur utanför inhägnaden och veta att det inte finns risk att en hund kommer springande.
Nu har jag skrivit av mig lite…
Tänk om det en dag kan bli bra djurägare emellan.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Jag tycker att kan man inte lita på sin hund till 100% (vilket INGEN kan igentligen) ska man inte ha den lös. Och jag anser att ALLA hundar ska vara kopplade bland människor, ifall det finns hundrädda människor. Så nej jag tycker inte man ska ha okopplade hundar bland människor. Helt fel,spelar ingen roll hur bra koll du har på den, en hundrädd människa vet inte det plus att dem känner sig otrygga ändå.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Om de ska vara lösa tycker jag de ska vara i en inhägnad park avsedd för dessa hundar.
Som du säger finns det många som är extremt hundrädda och för de spelar det ingen roll hur mycket man säger "min hund gör ingenting" eller liknande, den hunden är livsfarlig för denne människa.
Och då är det, enligt mig, brist på respekt att ändå ha hunden lös.
Som du säger, ingen kan lita på sin hund till 100% då du aldrig kan få en hund till 100% pålitlig. Dte kan man inte med något djur egentligen då instinkterna för alltid kommer att vara där vilket gör djuret ifråga oförutsägbar.
#2 Ja precis :)
Ja det är brist på respekt att ha hunden lös bland folk, ska man ha den lös, ska man som du säger, ha den i en sån "hundpark" som är just för hundar :)
Nej det kan man inte. Det är ett djur, man kan inte lita på något djur till 100%, allt kan hända när det gäller djur.
Orkar inte läsa hela texten….
Men jag anser att om man har pli på hunden så varför ska man då inte ha den lös? Min pojkvän har ofta sin hund lös, och även om hon älskar både hundar, människor, ankor & harar så går hon aldrig fram till någon om hon inte fått ett varsegod.
Och hur vet du att hon var nervös? Hon kanske är en sån person, ler på ett sånt sätt. Kanske var väldigt glad och stolt över sin fina hund? Känner du henne, har du verkligen rätt att dömma henne efter ett snabbt möte?
Varför ha hunden och kaninen i koppel? De är ju från grund och botten vilda enligt dig. Låt dem vara lösa och leva som de är födda..
Hundrädda människor kan vara lika rädda för en okopplad hund som en kopplad. Kanske ska införa hundförbud i tätorter?
#4 Det finns hundrädda. Och man visar inte respekt emot dem genom att ha hunden lös. Dem känner sig inte trygga då, även om du säger att du har full koll, spelar ingen roll för dem om du har det eller inte, dem känner sig inte trygga ändå.
Det är ingen som har sagt om hundförbud? Enbart att ha hundar kopplade-
Jag hade haft min hund lös om den vart sån att det gått bra att ha den så, ser inget problem i det.
#7 Ingen respekt alls mot hundrädda.
Som jag skrev så "Hundrädda människor kan vara lika rädda för en okopplad hund som en kopplad". Kanske är brist på respekt att gå ut med hunden bland folk eftersom att de finns folk som är jätte rädda?
Finns även som är så allergiska att de får reaktioner bara av o vara nära en hund.
jag har alltid haft mina hundar lösa, och jag kan lova att ingen av dem gjort NÅNTING för att vika ifrån min sida om de inte fick tillåtelse till det, bandet mellan mig o mina hundar har alltid vart starkar än ett koppel nånsin kunnat bli.
Så jag förstår inte riktigt problemet. Många hundar blir osäkrare när de går i koppel och de e ju minst lika farligt med en osäker hund i koppel än en trygg lös hund.
Men självklart, har man inte den plin på sin hund då skall de inte vara lösa, men då skall man heller inte hålla på och dra o slita i hunden anser jag, vilket många tyvärr gör!
Kram /Tess
Jag håller med om att hundrädda oftast struntar blankt i om hunden är lös eller i koppel.
Ska man av respekt för hundrädda inte få ha hunden lös alls där det finns minsta minimala chans att man stöter på människor, så anser jag personligen att man borde avskaffa flexikoppel på hund också.
För det om något verkar vara ett vanligt fenomen häromkring, att man sätter på sina ouppfostrade hundar flexi och låter de springa x antal meter framför eller bakom utan koll..
Jag personligen har inget emot de som har sina hundar lösa och har koll på dem.
Det jag inte tål är alla dessa som har hundar de inte klarar av, oavsett om de är lösa eller i koppel.
Men det är en helt annan diskussion.
Min hund är i princip aldrig kopplad. Bor på landet i o för sig. Men när vi är i stan har jag henne kopplad - lika så nu på våren då man måste ha sin hund kopplad i skogen eftersom de flästa vilda djur får ungar den här tiden.
Min förra hund hade jag nästan alltid lös av den anledningen att han klarade av det, det blev lättare för mig om jag skulle bära på nåt samtidigt som vi gick samt eftersom det är fullt lagligt att ha hunden lös då lagen om koppel gäller "osynliga" koppel också (med undantag för vissa områden).
Hunden jag har nu, min galna schäferhane, har jag bara lös när vi tränar på ställen där hunden får vara lös och där folk är med på att risken finns att han springer fram. Det brukar oftast bara bli om det är personer jag känner eftersom de förstår att det krävs träning innan en inkallning sitter till 100%.
Att prata om respekt för hundrädda tycker jag är nonsens då jag själv är extremt rädd för raser som liknar jack russel, dvs små vita hundar med fläckar *ryser*. För mig spelar det ingen roll om den lilla vita hunden är kopplad eller inte, den är för mig oftast lika äcklig och hemsk ändå. Jag har en kompis som blev biten av en schäfer som ung och hon pallar inte ens att vara i närheten av min kopplade schäfer. Så koppel eller inte, rädslan är lika stor ändå.
Har man koll på hunden och tar ansvar om något händer, för det är ju så som du säger att instinkterna när som helst kan ta över, så tycker jag att det är helt ok att ha hunden lös. Ja, förutom då nära mina kaniner om inte jag själv har tillåtit det.
Zeb, hunden jag har nu kommer jag förmodligen aldrig få sån stenkoll på som när det gäller min förra hund och av den anledningen kommer Zeb förmodligen aldrig få gå lös på promenader där det finns risk för hundmöten. Mycket handlar om hundens psyke, min förra vovve var extremt stabil medan Zeb är väldigt skarp och osäker.
Låt oss säga att jag är ute på stranden och det kommer en jack russel framspringandes till mig…..då kommer jag förmodligen få panik och antingen slå till hunden eller springa därifrån….nu kan två situationer inträffa - 1: ägaren till hunden står och skriker halsen av sig för att kalla in hunden och kommer fram och ber så hemskt mycket om ursäkt. 2: ägaren bryr sig inte
Inträffar 1 så är det för mig ok även om mina nerver kanske blir skakiga ett tag. Inträffar 2 så blir jag förbannad. Varför tycker jag att det är ok med situation 1 när jag blev rädd och en främmande hund sprang fram till mig? Jo för att ägaren där tar sitt ansvar, det kan ju vara så att hunden annars håller sig nära ägaren och att den nu bara fick fnatt. Jag som person är väldigt förlåtande, men det är självklart att inte alla andra hade tagit situationen lika lätt.
Svårt det där….här på skolan (naturbruk) är vi många som är med på att om en hund springer fram till en människa eller en kopplad hund så har man rätt att smälla till den (inte hårt såklart men bara för att få bort den, ingen misshandel jag talar om utan en markering och försvar), på det viset "skrämmer" man hundägarna lite för vem vill att någon rör ens hund? ;) Jag hade själv smällt till en lös hotfull hund och det tycker jag att man som hundägare får vara beredd på att andra människor också kan göra mot ens egen hund om man inte har koll på den.
Orkade inte läsa hela texten men..
Min mamma har varit hundrädd sedan hon föddes ungefär och tyckte det var lika läskigt om den hade koppel eller inte. Det spelar ingen roll för dom flesta hundrädda. Hunden är ju fortfarande där?
Min hund som vi har nu går inte att ha lös då han sticker. Han är en Chowchow och är som ras väldigt envis och olydig och egensinnig. Självklart kan man jobba med en sådan hund och få den lydig men då det är mina föräldrars hund från början så hjälpter det inte så mycket om jag jobbar mycket för alla måste ju göra samma och det gör inte dom..
När jag var mindre gick jag jämt ut med grannarnas hundar, vi tog inte ens med koppel. Vi litade på hundarna, visst klart dom kan springa iväg men det gjorde dom inte under alla 7-8 år. Det handlar ju lite om att bestämma över hunden och vara ledaren.
När jag köper hund kommer jag inte för fem öre ha koppel om jag har pli på den. Jag vill inte ha en hund som inte är lydig och måste gå i koppel!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Det finns dom som är sjukligt katträdda också, men det är rätt många som släpper ut sin katt och låter den springa omkring hur som helst
Jag tycker personligen mycket om hundar. Men jag känner många som är hundrädda, och har råkat ut för lösa hundar som kommer springandes emot dem. Jag tycker självklart att man ska få ha sin hund lös, men inte om man inte har kontroll, eller är på en allmän plats. Man måste acceptera att alla kanske inte gillar att bli påhoppad av en hund när man ska gå till ICA.
Mina grannar har 2 hundar, och enligt mig har hon bra kontroll på dem. Men ibland tar deras instinkter över, och dem attakerar mina kaniner igenom gallret. Ibland lyssnar dem på inkallning ifrån henne, och ibland inte. Det tycker inte jag är acceptabelt. Ska man ha sin hund lös så måste man ha kontroll över den. Oavsett.
Jag tycker inte att det finns någon ursäkt varför man ska ha sin hund lös på allmäna platser. "Min hund gör inget" är ju den absolut vanligaste meningen som används. Hallå där. Hur vet du det?
Hundar är, precis som du säger vilda djur med instinkter i grund och botten. Och det kan man inte neka. Man kan aldrig lita 100% på sin hund på det viset. Och vad som hellst kan hända.
En hund behöver disciplin, Motion och kärlek för att må bra. Hunden behöver en flockledare, och regler.

Första frågan: Vad har kvinnan med pudeln med din historia att göra?
Sen: Vilka tävlings meriter har din pappa? Vilka människor har berömt honom? Det måste ju vara några välkända innom hundvärlden eftersom det ens är lönt att ta upp som merit. Var någonstans har du studerat hundars beteende?
Reglerna sitter inte i kopplet. Regler går att sätta även om hunden är lös och många hundar går att lita på att de inte gör någonting oavsett hur mycket folk eller andra störningar det är runt omkring

Jag har min hund lös ALLITD! Om jag säger att hon ska gå vid mig så gör hon det. Om jag ser en fågel så säger jag nej, då börjar hon inte ens titta på den. Om det kommer hundar så säger jag bara fot så har hon kontakt med mig. Jag HAR koll på min hund. Hon skulle aldrig göra utfall mot någon. Hon skulle inte ens försvara sig om hon blev påhoppad.
Jag vill inte rasta min hund i en rastgård. ALDRIG att jag skulle släppa min hund där. Där samlas det så mycket bakterier efter bajs osv då det är på en och samma plats. Det blir inte lika mycket bajs på samma ställe ute där dom är hela tiden.
Jag SER om en människa är hundrädd. Då går jag åt sidan och stannar. Sätter hundarna ner och pratar med dom så att dom har kontakten mot mig. Jag respekterar hundrädda människor till 100 % men de är fortfarande rädda om jag har mina hundar kopplade. De flesta känner sig oftast säkrare om jag med lösa hundar stannar en bit åt sidan. Sätter mina hundar där och de har kontakt med mig, än att jag har min hund kopplar och går förbi människan där hunden har chans att kanske sträcka fram nosen eller något liknande.
Mina hundar har inga direkta instinker. Jo självklart. Min BC har vallinstinkter. Men hon går inte direkt och vallar andras djur. Min blandras har cocker i sig och har jaktinstinker mot fåglar. Men hon är SÅHÄR lätt att bryta. Om hon ens får för sig att börja dra efter en fågel behöver jag bara säga nej! och så vänder hon snabbt och kommer tillbaka.
Mina hundar skulle ALDRIG göra något mot ex en kanin. Aldrig någonsin. De respekterar kaniner, de ligger och gosar med mina kaniner.
Jag har koll på min hund. Jag kan läsa av mina hundar. Vilket betyder att jag ser om de tänker dra, då kan jag stoppa det. Jag ser om mina hundar är osäkra, nyfikna ja you name it!
Men mina hundar skulle inte sticka från mig utan min tillåtelse ( om det inte är någon i familjen som kommer ) men aldrig annars! Och jag tycker det är FEL att dra alla hundägare över samma kant!
Ja det ÄR fel att säga, min hund gör inget! Det tycker jag är sjukt fel. Jo ägaren kanske inte ljuger. Men det skiter den hundrädda i. Och hundägare också, då deras hundar kanske inte är snälla.
Men jag låter aldrig mina hundar ens börja gå fram mot någon!
Det finns folk som är otroligt katträdda också. Men katter får minsan gå som dom vill!
Flexikoppel tycker jag är värre än att ha hunden lös. Då själva kpplet också kan orsaka skada. Och jag lovar er. Att de som har flexikoppel här i området har betydligt mindre koll på sina hundar än vad jag har på mina lösa hundar. Deras hundar springer fram till folk som om de vore lösa. Medans mina inte rör en fena om jag säger nej! Och de är lösa.
Och vad har hundtränare osv med att göra med kopplade hundar? och att du vet vad du pratar om? Jag vet också vad jag pratar om. Jag är uppvuxen med hundar. Min mamma är uppvuxen med hundar och har x antal priser från tävlingar osv. Det finns t om en person som har skrivit om min mamma i någon tidning ( eller vad det nu var ) ganska nyss om att hon har såååå bra koll på alla 4 hundar då hon är ute!
Jag menar, det spelar väl ingen roll när jag skriver det här? Tycker inte jag iallfall..
När jag är ute med min hund så går hon alltid lös, för har jag koppel så gör hon som hon vill o är okontrollerbar o drar, men är hon lös så går hon fot tills jag säger till, hälsar på hundar när jag säger till. Och jag litar på henne till 110%!
Det är nog ingen som går med en aggressiv hund lös eftersom man vet vad som kan hända, men har man koll på sin hund så tkr ja att man ska ha hunden lös.
Om man ser att en person är rädd så kan man bara säga till personen att hunden inte är farlig o prata med den tills den går förbi. Då tror jag att personen iaf känner sig lite lugnare.
Min faster va med en gång när hon va ute o gick i skogen så va 2 unga ute med en schäfer lös, dom hade ingen kontroll alls på hunden så den attackera min faster. Så har man inte kontroll på hunden så är det säkrast att ha koppel.
#21 Det är inte sant, har hört många som har berättat och själv mött folk som har haft hundar lösa som har gjort utfall. Det dumma är att det är inte den hund som är lös som åker dit på det, utan det är den hund som har gjort mest skada på den andra hunden som åker dit på det vilket är väldigt dåligt :(
En hundrädd människa blir inte lugnare av att man säger att den är snäll osv.
Det finns delade meningar i detta. Och det är roligt och höra vad andra tycker.
Självklart kan man inte förlita sig på att ett koppel gör underverk, och att de hundrädda inte är rädda för hunden som har koppel. Det är ju inte sant. Respekt måste alla hundar ha, speciellt för sin ägare. Och respekt bildas inte av koppel, men kopplet kan var till god hjälp i början.
Bör även tillägga att jag inte har en särkillt lydig hund. En dalmatin = envisa, samt "döva". Hon hör bara det hon vill höra kan man säga i blnd kommer hon direkt andra gånger när hon kan ha så myckt roligare att springa och busa med dem andra hundarna än att gå med mig så hör hon "inte" riktigt att jag står och kallar på henne. Sen var jag liten när vi köpte henne, och har lite samma problem som LinneaJohansson, det är mina föräldrars hund och dem kör ingen lydnad direkt vilket gör det svårt även hur mycket jag gör det.
Våra hundar borde träffas.. dom värkar rätt lika haha!
Chowchowar är också envisa och "döva", han lyssnar bara när han vill om ens det. Kmmer det in en korv i bilden hör han varenda ord man säger!
Som jag sa ovan så tycker jag att om man vet att hunden inte lyssnar, så som min, ska man inte ha den lös. Även om han nu skulle vara en ängel vilket han absolt inte är mot vissa. Men som jag även sa, mina grannars hundar som jag litar på till 200% har jag lösa och i alla dessa år har dom inte stuckit en ända gång. Jag tycker helt ärligt synd om dessa hundar som inte får gå lösa, hundar mår bra av att känna att man litar på dom med mera och att inte behöva sitta fast i ett koppel hela j'vla tiden!
#25 Du behöver inte svära, och det finns bättre ställen än inne i tätort att ha sina hundar lösa.
#25 Haha precis, bara en liten bit gör hon allt för!
Jag går alltid med mina två hundar lösa! Jag vet att hundrädda reagerar även på mina små dammtussar, då jag fick en utskällning i somras av en joggare att min hund skällde på honom. Och då fick jag ta den skiten. Men mina hundar är så lydiga att jag känner att jag inte behöver koppel! Om jag går förbi människor kallar jag dom alltid till mig och säger åt dom att gå brevid mig, no problemas! 
Haha dina hundar vågar ju sig knappt fram till folk 
#30 HAHAHA! Precis! Därför tycker jag inte att folk borde vara rädda för dom 
Hahah nej!!
Du behöver liksom inget koppel, dom går ju ändå inte fram till någon haha snarare att dom springer ifrån dom!
Jag håller med väldigt många här, självklart ska man få ha sin hund **om man kan det.
**Dock är jag emot att ha hunden lös i tätbebyggt område då det är så otroligt mycket mer människor och chansen att träffa en annan hund är oftast mycket större än på landet till exempel.
Och sen finns det ju de gånger man sett skräckexempel på hur ägare tror sig ha koll och sen ser man hunder attackerar en annan.
Sen om och när hundens instinkter tar över så är det dessutom betydligt mer faror som finns i ett mer tätbebyggt just för att det är mer trafikerat.
Att säga att man har 100% koll på sin hund tycker jag är fel.
Som jag sa, du kan fostra hunden och få den enormt lydig men du kommer aldrig att få bort instinkterna på hunden ifråga.
Och vad händer när instinkterna slår igenom?
Då har du helt plötsligt ingen koll försen hunden "kopplar bort" instinkterna och börjar lyssna igen, och det vet du aldrig när den gör.
Helt plötsligt är hunden inte så lydig längre, så snäll som den normalt är och liknande. Vad gör du då?
Man måste alltid ha i huvudet att instinkterna alltid finns och kommer alltid göra oavsett uppfostran.
Jag har en granne som har stenkoll på sin hund, en bruksschäfer.
Han alltid med sin hund lös och har verkligen koll när det kommer djur och liknande - kan man tycka när man ser de tillsammans.
Vi bor på landet så jag ser inga problem med lös hund här mer än under de perioder då man inte får ha lös hund just för vilddjuren.
Denna hunds instinkter tog över en dag när jag gick ut med min hund i koppel och denna schäfer kom springandes och flög på, inte bara min hund utan även mig.
Vad säger ni då? Vad hände tror ni?
Ägaren fick springa och rycka tag i sin hund för att få den ifrån mig och min hund, denna hund har aldrig gjort något på 4år och jag har kommit och gått flera gånger och mött dessa två. Så vad hände?
Antagligen så blev det något som gick över schäferns gräns och instinkter tog övertag, vilka vet jag inte.
Vad vill jag säga med detta?
Jo, följande:
Man kan uppfostra sin hund så otroligt bra, en del blir man verkligen sjukt imponerad av hur långt de kommit med sin hund.
Men instinkterna får man aldrig blunda för!
Hundar, liksom alla andra levande individer, har gränser och går man över denna gräns vet man faktiskt inte vad som händer.
Man får inte blunda för de instinkter som faktiskt finns hos alla individer.
Blundar man så tycker jag man inte ska ha en hund, då vet man inte vad man faktiskt har där.
Men har man detta i bakhuvudet hela tiden så ser jag inga problem att ha hund.
Har man hunden lös och samtidigt har dessa tankar i huvudet så ska man inte heller komma med några undanflykter när det väl händer något för det kan alltid hända något, det går inte att förklara bort på något vis. Man ska ta ansvaret, du visste att det kunde hända och du hade hunden lös - stå för det.
Jag menar absolut inte att trampa på någon med detta, men jag ser allt för ofta ägare som inte verkar ha någon uppfattning alls om vad de har där. Alldeles för många olyckor har jag sett där ägarna bara bortförklarar, skyller ifrån sig och liknande.
Jag vet inte hur det är där ni bor, men här ser jag alldeles för mycket saker som enkelt kunde ha förhindrats.
#33 Det verkar som om du tror att hundars naturliga instinkt är att attackera och slåss med varandra, som om en hund överfaller en annan så fort den får chansen.
Det håller jag inte med om. Min hund tycker om allt och alla, han leker med katten, han gosar med kaninerna. Sen kan det ju vara ibland när han möter en annan hanhund att de måste "gruffa" lite om rangordning innan det blir sams men han flyger absolut inte på andra hundar "bara för att".
Sen betyder inte detta att jag har min hund lös hela tiden. Skulle jag gå på stan lös med honom så skulle han springa iväg och hälsa på alla hundar och människor han fick syn på och det skulle vara respektlöst mot dem vi mötte.
Min åsikt är att det är alltså att alla hundars instinkt INTE är att attackera andra hundar.
#4 Varför jämför du en hund med en kanin?
#34 Nej, då har du missförstått mig helt.
Det jag menar är att man ska inte blunda för vad som faktiskt kan hända. Bara för att en instinkt tar över så betyder det inte att den attackerar, det kan lika gärna vara en jaktinstinkt som gör att den gärna vill jaga det och det liksom att det lika gärna kan vara en försvarsinstinkt som gör att den vill försvara sin ägare.
Det kan vara exakt vad som helst.
Eftersom att vi människor inte har samma tänk som ett djur kan vi heller inte avgöra alla gånger vad för slags instinkt det är, men vi kan ha saker och ting i åtanke.
Exempelvis vad som kan hända.
Jag kan inte se en person som bra djurägare om denne ska blunda för vad som faktiskt kan hända.
Det betyder inte att det ska hända, men det _kan!
_
Men om du skulle ha din hund lös i stan eller där det är lite mer folk, och så kommer det ännu en människa med hund och din hund springer till denne. Bara för att din hund inte gör något just då så betyder det inte att den andre kan besvara din hunds bemötande med försvar för sin ägare. Vilket kan leda till saker somär mindre bra.
Du har ingen aning om hur den andre hunden reagerar, hur kan du då veta hur din hund ska reagera om den springer och hälsar?
Nyfiken fråga, för du vet ju faktiskt inte hur den andre reagerar, uhr ska du då veta hur din hund kommer att bete sig? =)
#35 Ok, då förstår jag :)
Det jag menade var att om min hund kommer lös så kommer han inte att gå fram till en annan hund med avsikten att attackera, hur den andre hunden reagerar avgör ju såklart vad som sedan händer.
Sen har ju olika raser olika beteenden, min hund är en labrador och är framavlad för att apportera och inte för att jaga och döda andra djur, sen finns det hundar som är avlade för att jaga, vakta, dra osv. såklart varierar ju beteendet mellan olika individer av samma ras också.
#36 Hehe =)
Precis, jag misstror dig inte då jag själv har svårt att förstå att man ens har tanken att man tar ut sin hund lös om den har haft attackscener tidigare.
Frågar man mig så ger jag stort förtroende till de som har sina hundar lösa att hunden ifråga inte haft liknande scener tidigare.
Jag tror väldigt få hundar har för avsikt att attackera, och de som har det antar jag har haft en sämre uppväxt.
Sen kan det ju vara så att det är en hund som vill försvara, men då gäller det ju att man kan avgöra om det är attack eller försvar och ofta är det ju försvar eller att den andre hunden "klev över gränsen".
Men som sagt, jag tror väldigt få hundar faktiskt har avsikt med attack.
Såklart beror det ju på ras, en del är svårare och en del är enklare och så vitt jag vet är labrador och golden riktigt "enkla" att uppfostra.
Här där jag bor så är det väldigt många labrador/golden ägare som valt dessa raser just för enkelheten till uppfostran.
Jag är uppväxt med diverse hundar men framför allt jakthund, och vad jag upplever så är många jakthundar väldigt lite uppfostrade, bland annat i det jaktlag pappa var med i en gång i tiden fanns det ingen mer uppfostrad hund än att den kunde "grunderna" så som sitt, ligg, stanna osv.
Pappa hade nog den enda hund som var mer uppfostrad än så.
Vilket jag tycker är synd, jakthundar blir sjukt fina om man lägger ned mer tid på de.
Men det jag också upplever är att de mer uppfostrade jakthundarna är faktiskt lugnare än de "vanliga" väluppfostrade raserna som golden osv. Självklart är det olika hur hunden är beroende på hur ägarna ifråga är också, men ändå. =)

#33 och vad EXAKT menar du med hundens instinker! Olika hundar har olika instinkter. Min BC har vallinstinkter. Min blandras har liiiiiiiite fågelinstinkter men inte så mycket så att hon skulle skita i mig. Min dogue De Bordeaux har typ inga instinkter. Jo att vakta hemmet eller vad man ska säga.. Du kan inte bara säga instinkter.. Min BC har vallinstinkter, men dom tar inte över om man går förbi en hund. För hon vallar väl ändå inte andras hundar. JA hennes instinkter ser man när vi går hela familjen så måste hon hålla ihop oss. Men jag förstår inte hur du bara kan säga hundens instikter då det beror HELT på vad det är för ras och hund..
#39 Håller med dej där, som min sankt bernhard är gårds/vakt hund så hon vaktar mig och huset/tomten. Min mormor och morfars tax (som är ju en jaktras)vaktar huset fast han inte är avlad till det. Är så olika från ras till ras och individer inom samma ras. Så håller med dej!
Jag tycker att det är upp till hundägaren att avgöra om hunden kan gå lös eller inte. Min hund skulle aldrig va aggressiv om han inte blir hotad och måste försvara sig. Däremot är han väldigt osäker och kan nafsa till om han tycker att någon ser hotfull ut och går för nära mig - men bara om han är kopplad, för det är ju faktiskt också så att vissa hundar blir lugnare när de är lösa och uppför sig mycket bättre då än i koppel. Min hund har aldrig gjort något när han har varit lös, men i kopplet är han ibland ett monster just för att han blir så osäker.
Jag skulle dock inte släppa honom lös mitt i ett samhälle i nuläget då han är så ouppfostrad och för att vi bara har en ca 70% inkallning. Därför väljer jag att ha min hund kopplad då jag tycker det är steg 1 att lära hunden att gå fint i koppel och steg 2 att ha hunden lös.
När han blir så kontrollerbar som jag vill så kommer han att få gå lös mestadels av tiden.
Hunden ska kunna kallas in i alla situationer och ska kunna brytas om den förföljer vilt.
Om hunden kan va lös eller ej tycker jag inte beror på rasen och olika instinkter, som sagt ska hunden kunna brytas. Storleken på hunden spelar inte heller någon roll enligt mig, en liten och en stor hund ska behandlas lika. När man pratar om hundrädda människor tänker man oftast på folk som är rädda för stora hundar, det är itne många som tänker på att det kan vara tvärtom. Jag har en schäfer och kan bli livrädd för små hundar. På en praktikplats jag hade stod jag och brottades med en attackerande schäfer inne i en box utan att bli särskilt berörd medan jag inte vågade sätta min fot inne hos en morrande basenji.
Man ska aldrig underskatta en liten hund, den kan göra precis lika stor skada som en större hund.
#39 De instinkter du pratar om nu är de framavlade, jag menar de naturliga så som revir, försvars osv, de som de har natuligt och inte de som är framavlade som du nämner.
# 40 Det beror ju också på vad de är tränade till och vad de har för härstamning, en hund med sämre jakthärstamning tränas ofta om till vakthund eller kelhund t.ex.
Och om de heller aldrig blivit tränade för jakt så kommer de ju inte få lika starka instinkter som en tränad, även om instinkterna ligger där.
Detta beror ju på individ till individ, men oftast svalnar jaktinstinkterna mer eller mindre om den inte tränas till det.
# 42 Jag håller mig dig där, du skriver väldigt bra!
Men man ska ändå ha hundens naturliga instinkter i huvudet, även om det oftast går, så är det ingen garanti att det alla gånger går att ta tillbaka hunden och det är något man bör tänka på och inte ignorera.
Jag tycker du gör riktigt bra i att träna honom i koppel så han går felfritt där innan du har honom lös! Tycker det är något alla bör tänka på när de skaffar hund. Du som hundägare får trots allt inte ha hunden lös var som helst och då måste den ha koppel.
Du har en rejäl poäng med storleken där, många tror att det bara gäller de stora raserna fast det är minst lika många som är livrädd för de mindre samt både och.

#43 men dagens hundar ÄR framavlade så som man vill att de ska vara. De är INTE som vargarna. Det har gått för lång tid. Min hund skulle inte försvara sig om hon blev påhoppad. Hon har blivit det en gång. Hon blev skiträdd och sprang bakom mig och gömde sig. Som tur var fick jag bort hunden. Men hon försvarar sig inte. Alla de instinkter du skriver om finns inte ens kvar hos vissa hundar. För de är till största del bortavlade. Men för en BC ÄR vallinstinkter naturligt. även om den är avlad till det så ÄR det naturligt för Border Collien.
#43 Hunden kommer ifrån vildhundarns (t.ex. varg) och BC är därmed en ras som framkommit genom olika korsningar och troligen en del mutationer liksom många andra raser.
Att din hund inte försvarade sig kan lika gärna vara för att den kanske insåg att den andre hunden var mycket starkare.
Där har du fel, hundar (liksom kaniner/hästar/katter osv) har de instinkter som de vilda har.
Annars skulle inte bli så många slagsmål mellan hundar (andra djur), hästar skulle inte ha rangordning (inte hundar/kaniner/katter heller för den delen), katter skulle inte revirmarkera och inte heller kaniner skulle markera revir.
Om det skulle vara sant det du säger, att de inte har kvar de vilda (grundinstinkterna) instinkterna, då skulle de heller inte bete sig som de vilda gör när det faktiskt blir bråk, när de möts och liknande.
Om de inte har kvar de grundliga instinkterna, varför lägger sig hundarna ner för att visa att den ger upp när de bråkar?
Varför skyddar de sina revir?
#44 Så långt har inte aveln hunnit komma som tur är, att man har lyckats avla bort deras naturliga instinkter alltså, vilket oxå är nästan helt omöjligt. Fel, fel.
Jag tycker iaf att det är värre med gamla eller mycket unga/barn som är ute och går med hundar, specielt modellen större. Känns som de kommer flyga efter som en liten vante om hunden får för sig och göra något.
Men nej, en vättig människa låter inte någon ut och gå med en hund som den inte klarar av.

#46 nej. nej förlåt jag formulerade mig fel. Men de har fortfarande inte lika mycket som vildhundarna har. Isåfall skulle man inte kunna ha sällskapshundar om inte mycket var bortavlat..
Men LitenPyssling nämner försvar och revir som naturliga instinkter. Men REVIR är där dom bor. De har inget revir ute på promenaderna. Så varför skulle en hund gå till attack om den är lös för att det är den revir. Det är det inte.
Och försvar. Varför skulle en hund hoppa på en annan hund för att försvara sig? Då måste ju den första hunden hoppa på den andra hunden först. Och det kan lika gärna hända i koppel. En hund försvarar sig lika mycket i koppel som när den är lös så..
Har själv en problemhund som är ett monster i koppel, gör utfall osv, men funkar ihop med allt och alla när han är lös. Så visst gör kopplet en del också…
Allt hänger på att ha en bra relation till sin hund, har man det så kan man ha den lös i princip överallt och man kan bryta den när det behövs. Har man ingen 100% relation med hunden så kan det bli som i mitt fall, att kopplet blir en nervös belastning för hunden, hunden tvingas att följa regler och kan bara röra sig inom området för kopplets längd. Detta kan skapa en stor frustration, vilket jag ser väldigt tydligt hos min hund. Därför anser jag att koppelträning är det första man bör träna med sin hund innan man släpper den lös. Nån gång måste man nämligen ha hunden kopplad - och är den inte van vid det så blir det ett helvete kan jag berätta ;P
Det handlar om tydliga regler och ett förtroende mellan hund och förare, det är när det är brister däremmellan som det kan smälla ordentligt. Har man en bra relation med hunden så går inte hunden på någon om inte ägaren har gett klartecken att det är ok. Hunden ska veta att det är husse/matte som tar striden om det behövs.
Jag tror inte att någon är stolt över att ha en problemhund, det är snarare pinsamt. Jag skäms själv över hur min hund beter sig i många situationer och vill helst inte svara ja på frågan om det är jag som är ägaren. Man vill såklart att sin hund ska vara den bästa, men det handlar om att se bristerna och fråga sig själv om hunden klarar av allt.
Jag hade helst av allt önskat att jag kunde säga att min hund kan gå lös bland vilda djur och att jag kan bryta honom när som helst. Det är min dröm eftersom jag strävar efter en fullgod jakthund. Men det hade varit en stor fet lögn om jag hade sagt det i nuläget.
Mångas dröm är att kunna ha hunden lös överallt, att ha en liten följeslagare bakom sig, men att säga att "min hund klarar att gå lös överallt" tycker jag bara att man ska kläcka ur sig om man vet det till 100%. Jag kan stolt säga att min förra hund var så - sålänge det inte var röda bussar i närheten. Man hittar alltså alltid något som hunden faktiskt inte klarar. Jag tror inte att den perfekta hunden existerar, den som klarar allt och alltid går att lita på.
Tycker det är hemskt hur denna tråd ger en blick av hunden som ett hemskt monster som inte går att kontrollera.
Possitivare toner tack!!
Det som jag tycker är nästan värre är när folk går omvägar med sin hund när jag kommer med min eller dom som frågar lite nedlåtande om jag verkligen klarar hunden. Men snälla nån jag skulle aldrig gå ut med honnom om jag inte orkade hålla honom eller jag skulle aldrig skaffa en hund som jag inte klarar. Då är ju sedan det roligaste när deras hund försöker komma fram till min och skäller på honom och han inte rör en vink utan bara går förbi haha! Skadeglädje? JA!
Jag tycker absolut inte att hundar ska få gå lösa mitt i stan. Och för mig, som har varit hundrädd en gång i tiden och numera bara har väldigt mycket respekt mot dem, tycker att det känns avsevärt tryggare att hunden är kopplad. Det har hänt många gånger att lösa hundar kommit fram och hoppat på en, men tur nog så kan jag hundars språk så jag vet att de är gala och vill hälsa. Det spelar dock ingen roll, jag blir irriterad i alla fall.
Småhundar ska man förstås inte heller ha lösa, men de kan kännas ganska harmlösa, de där chiuauorna ;)
#47 Här tycker jag det är alldeles för unga som går ut med hunden lös, oavsett ras så kan det ske stora skador om man har otur.
Här är det också väldigt många äldre som går ut med väldigt unga hundar, äldre och unga hundar tycker jag är en dålig kombination av den anledning att de äldre inte alls hinner fram lika fort om det skulle ske något. Självklart finns det även de som klarar det galant!
#48 Revir är där de bor, ja. Men om du går förbi en gård där hunden är lös (du vet ju inte om det finns en lös hund där), då är du nära hundens revir och och hunden då morrar för att markera eller liknande så kan din hund lika gärna svara med att bärja skälla - det vet du aldrig, bara för att den inte gjort det hittills betyder det inte att den aldrig gör det. Och om din hund då svarar med detta så kan den andre hunden ta det som om din hund utmanar och därmed går tll försvar för sitt revir. Ingen vet 100% vad som händer i en hund huvud, den kan reagera å ett helt annorlunda sätt än vad man är van vid när man minst anar det. Det måste man ha i huvudet.
Jag har inte sagt att den hoppar på en annan för att försvara sig, den andre hunden kan lika gärna gjort något som hunden ifråga kan tolka som hot emot ägaren och där också försvara ägaren. Det är så många olika saker som kan göra att en hund väljer försvar vilket kan leda till enorma bråk liksom att det kan leda till att den andre helt enkelt lägger sig och visar sig som svagare och därmed är "kampen" oftast över.
Har man hunden i koppel har man större chans att förhindra och om hunden skulle försöka göra utfall så kan du enklare ta tillbaka den om inte rösten fungerar - vilket den inte alltid gör.
#49 Du skriver bra!
#50 Det är ingen här som försöker få hunden att framstå som ett monster, jag tycker heller inte att det är en dålig ton i tråden.
Beror på hur man läser det.
#51 Jag tycker inte heller om hundar lösa i stan eller hundar med väldigt långa koppel. Bra att du berättar hur du upplever saker.
#52 undrar vad hon med pudeln har att göra med din upplevelse?
#53 Ville mest berätta helheten, därför tog jag med henne.
Och för att schäfern kollade väldigt mycket åt denna hund, och tanken slog mig när jag såg att hon använde snöret till bollen i schäferns mun som "koppel" att schäfern behövde ju bara släppa bollen så hade det kunnat gå illa. Jag var helt säker på att det var ett koppel först, men såg sen att schäfern inte ens hade halsband (inte sele heller) när vi kom bredvid.
Såklart "måste" det ju inte hända något, men risken finns alltid oavsett hund och förare. Och detta tycker jag är synd att man som hundägare i många fall "blundar" för eller hur man ska säga, man kan inte styra över hundens grundinstinkter alla gånger och detta verkar många vilja försvara genom att säga att deras hund aldrig gör något, den är väluppfostrad osv. Oftast har man ju hunden så pass stimulerad att den inte tänker så utan tänker på uppgiften eller det man gör överhuvudtaget, men vissa fall går det ju lite över och det måste man tänka på.
Men som sagt, det var mest för att jag ville få med hela situationen. Vem vet hur det kunde ha gått om schäfern faktiskt släppt bollen och gått dit? Det kan ju lika gärna gå åt skogen liksom det kan bli starten på en riktig vänskap för hundarna och ägarna emellan.