Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 830 ggr
kaninn
0

Dödar hon ungarna?

Ja, dödar honan ungarna om man tar upp dem när de är nyföddda.

Har hört att när mamman känner människodoft på bebisen puttar hon ut den från boet så den fryser igäl eller biter igäl ungen!

Får man ta upp ungarna när dom är nyfödda?

Och två frågor till!

Fråga ett!

När dom är nyfödda, hur ser man om de har ett brutet ben eller har blivit missbildade på något sätt?

Fråga två

Jag har svårt att urskilja kön vid tidig ålder, finns det en tråd här som beskriver, eller är det någon kunnig som kan förklara och visa bilder på ungarnas kön?

Tack så mycket för hjälpen!

Zvintos
0

Honan brukar normalt sett inte bita ihjäl ungarna bara för att man är där och pillar, om det är en hona som litar på en.
Jag har rört ungarna som nyfödda och mina honor har inte brytt sig.
Har man däremot en hona som inte känner sig riktigt trygg bör man väl undvika att pilla där mer än nödvändigt (men en sådan hona skulle jag inte ta kull på i vilket fall).

Gällande din första fråga så brukar man se om en unge inte ser riktigt normal ut.

Sen gällande kön, så finns det en artikel om könsbestämning.
Vid tidig ålder brukar man kunna se att det skiljer i avstånd mellan kön och analöppningen.
Längre avstånd = hane, kortare avstånd = hona.
När de sen blir äldre blir även skillnaderna tydligare.

Baby-Blue
0

Jag har alltid tagit upp ungarna när de varit nyfödda och det har funkat jätte bra, alla har levt:) Men man kan ju gnida in händerna i lite päls eller kaninpluttar:P

[Airo]
0

Mina kaniner har aldrig skadat sina ungar när dom har haft, även om man tagit o kollat när dom är nyfödda.

Min första kaninhona, när hon fick sin första kull, så kunde jag ta i ungarna utan att ens ta i mamman, hon gjorde ingenting.