Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1387 ggr
[ninnakm]
0

Presentation: Din uppfödning!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Det finns säkert redan någon sån här tråd, men har inte hittat någon och tänkte att det kan vara kul med en ny! Så berätta om din uppfödning, vad du har för mål med osv. Det går jätte bra att bara skriva fritt om den om du hellre vill det - Annars går det jätte bra att följa den här "mallen"

Namn på uppfödnningen:

Startades:

Startades med målen:

Har uppnåt målen:

Ras:

Färg:

Inriktning:

Mål:

Bästa kaninen just nu:

Bästa ungen du fött upp:

Vart håller du till:

Hur många kullar ungefär tar du per år:

Vad består din kaningård av:

Hur ser burarna ut:

Övrigt:

Hagalundskaniner
0

Namn på uppfödnningen: Hagalund`s Kaniner

Startades: År 2008

Ras: dvärgvädur, teddylöwen & dvärgvädur rex

Färg: wiener/holländartecknat m.m

Mål: Mitt mål med uppfödningen är att få fram små söta kaniner med bra temperament, snygga teckningar och underbara personligheter.

Bästa kaninen just nu: Måste nog säga Hailey just för att hon är så otroligt söt, snäll och lätthanterlig.

Bästa ungen du fött upp: Hm… finns två kaniner jag blivit väldigt fäst vid. En av dom var en isabellfärgad hona vid namn Speedy från min första kull, den andra var också en liten hona, Bunny, som föddes våren 2010, madagaskarbrokad och jätte gullig.Båda två hade underbara personligheter, väldigt lika varandras - frammåt, super lätta att hantera, pigga, väldigt sociala och mysiga.

Vart håller du till: Borås - Västra götaland

Hur många kullar ungefär tar du per år: Fram tills nu har jag tagit två kullar per år men detta året ska jag dra igång lite mer "på allvar" eller vad man nu ska säga så kommer bli fler kullar per år.

Hur ser burarna ut: Våren 2010 byggde vi nya burar i vår ladugård där kaninerna nu bor. De har måtten 120x70x70.

Övrigt: Har ännu inte alla avelsdjur jag ska ha, några av kaninerna ska säljas till nya kärleksfulla hem då de inte har färgerna jag ska avla på och några nya ska köpas in.

Ta gärna en titt på hemsidan: www.hagalundskaniner.webbly.com

Mvh Linnéa

Hagalund´s kaniner - uppfödning av dvärgvädur, teddylöwen & dvärgvädur rex
www.hagalundskaniner.weebly.com

LitenPyssling
0

Namn på uppfödnningen: Liten Pyssling´s Kaningård

Startades: År 2006

Startades med målen: Att få fram trevliga individer men fina kroppstyper och underbart temperament.

Har uppnåt målen: Jag har uppnåt målen med att få fram toppen individer, men har även fått fram riktigt spralliga och mer springsjuka än kelsjuka individer - Dock var detta i bärjan då jag hade hoppkorsningar så det var förståeligt att det blev riktiga fartkaniner rätt som det var, även dessa riktigt keliga men inte lika som de andra.

Ras: Jag har alltid haft Dvärgvädur och kommer alltid att ha dvärgvädur, men under åren har här funnits förutom Dvv även, hermelin fuchs, Teddyvädur, franskvädur, angora och olika hoppkorsningar.

Färg: Just nu är det vilgrå wienerteckning på dvärgvädur och mantelteckning på frassarna som är huvudmålet.

Inriktning: Kelkaniner, har dock planer på att i framtiden när jag lyckats köpt egen liten gård och har stadig inkomst så är tanken att gå över till utställning med Dvärgvädurs rasen. Färg är dock inte bestämt ännu, och när det blir är helt obestämt.

Mål: Är ju att alltid få fram individer med topp fina temperament och snygga teckningar i fina färger.

Bästa kaninen just nu: Östgårdens Cing Creol har varit min toppkanin sedan min älskade hoppkanin Alma lämnade mig. Cingen är en viltgrå Wienertecknad Dvärgvädurs hanne med blå ögon som funnits hos mig sedan Juli 2008. Med honom har jag fått fram de absolut finaste individerna och han kommer finnas hos mig så länge han lever, planerar att behålla en unge efter honom i sommar, dock osäkert men förhoppningsvis!

Bästa ungen du fött upp: Bästa ungen, det måste bli Sotis. Hon kom ur Almas första kull som då även var min absolut första egenuppfödda kull. Denna hona har varit oslagbar inom alla områden såsom Avel, hantering, temperament, ja allt!
Dock såldes hon då jag behövde mer plats för nya gener, då hade jag haft henne i 2år. Hon föddes den 11 Augusti 2006 och blir i år alltså 5år gammal. Underbar liten tjej med glimten i ögat!

Vart håller du till: I Svenstavik 6mil söder om Östersund i Jämtland hittar man mig och mina kaniner.

Hur många kullar ungefär tar du per år: Max 3 kullar men normalt är 2 kullar per år.

Vad består din kaningård av: Gården består ju såklart av avelspar som just nu "bara" är 2 par. Ett par av den fransa vädurs rasen och ett par av den underbara dvärgvädurs rasen. Sen finner man en hel del burar varav 2st tyvärr har blivit mos av då pappa körde över den med traktorn i vintras när han plogade =/.
Sen finns det en 6 fackare inne i stallet och eftersom att pappa förstörde min 2 fackare så finns bara 2 betesburar. Annars finns det såklart rasthagar som varierar ifrån en gigantiskt till 5-6 mindre men fortfarande väldigt lagoma stora.

Hur ser burarna ut: Det är vanliga träburar med nät på, vet dock inte vad nätet heter men det är i alla fall rutnät. På betesburarna har vi hundgårsnät som botten där det inte är trägolv.
Måtten varierar, har inte de i huvudet då det är olika men de är i alla fall godkända.

Övrigt: Kolla gärna in hemsidan för mer information och bilder: www.litenpyssling.tk

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

LinneaJohaanson
0

Namn på uppfödnningen:

Kvickskaniner

Startades:

Någongång 2009, hösten skulle jag tro!

Startades med målen:

Dom startades med målen att få fram bra kroppar på dom wienertecknade djuren. Även bra psyke.. Dessa mål finns kvar med dom wienertecknade djuren.
Med utställningsdjuren så är det att komma någonstans utställningsvis. Såklart även bra psyke.

Har uppnåt målen:

Nej och det är inget jag kommer göra, det kan alltid bli bättre.

Ras:

Dvärgvädur

Färg:

Wienertecknat i olika färger & Viltgrått

Inriktning:

Utställning & Kel

Mål:

Så bra kroppar och temprament som möjligt

Bästa kaninen just nu:

**Alla är bra på sitt sätt.
**Hunter har teckningen och tempramentet medan Blå och Nicos har kropparna.

Bästa ungen du fött upp:

Hunter.. än sålänge

Vart håller du till:

Uppsala, sävja än sålänge

Hur många kullar ungefär tar du per år:

Runt 4-5, kan bli mer!

Vad består din kaningård av:

8 djur och lite burar.

Hur ser burarna ut:

En trefackare, en tvåfackare & tre inneburar.
I sommar blir allt nytt

Övrigt:

Jag föder endast upp för eget behov.
Tar endast kullar för att jag behöver något ur kombinationen.
Föder aldrig upp om jag inte ska spara något. Ser inte någon anledning med att föda upp och sälja allt hela tiden!

**Min hemsida
**

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

[ninnakm]
0

Namn på Uppfödningen: Fabulous kanier.

Startades: I slutet av sommaren 2010

Startades med målen: Att föda upp rastypiska lejonhuvade med bra temperament. (avlar inte på djur som jag inte tycker är någon trevlig kanin)

Har uppnåt målen: Har inte fått en kull än, så nej jag har inte uppnåt något utav ovanstående avlesmål, däremot målen att hitta det perfekta avelsparet, byggt upp en kaningård.

Ras: Lejonhuvade

Färg: Framför allt blå, men även isabella vill jag få fram.

Mål: Som sagt har jag inte fått en kull än, men det kommer, så målen jag nämde ovan står även här.

Bästa kaninen just nu:  Alla är ju bra! Men utav Cassandra och Quit som är avelsparet, har ju Quit fått bättre poäng på utställning än Cassandra, men Cassandra har väldigt ba päls, Quit man, dem är bra på sitt sätt.

Bästa ungen du fött upp: Ingen

Vart håller du till: Nykvarn, Stockholms län

Hur många kullar tar du per år: Har tänk skaffa en till hona och vill helst ta två kullar per hona, så 3-4 i år, eller mindre.

Vad består din kaningård av: 6 kaniner

Hur ser burarna ut: Jag har en 6 fackare, som kan göras om till 6-3 fackare. Med måtten 100(200)cm x60 x60 En trefackare med måtten: L 120 x B 100 x H 70

Övrigt: Det är en småskalig uppfödning med ett begränsat antal djur, det för att alla ska få den tid dem behöver.

jahadu
0

**Namn på uppfödnningen:
**Jawa´s hoppkaniner

**Startades:
**Svårt att säga eftersom jag har haft kullar lite då och då i flera år, men namnet Jawa´s och hemsidan kom upp för knappt ett år sen. Har skickat in ansökan till skhrf om att regga så väntar med spänning.

**Startades med målen:
**Samma som alltid - och det kommer aldrig att ändras.
Att satsa på psykiskt stabila kaniner som lämpar sig till sällskap och hoppning.
Ett hyfsat nytt mål jag har är att föra in new zealand i hoppkorsningarna för att få grövre kroppar samt för att jag enbart har haft bra erfarenhet av de nz-kaninerna som jag har träffat.

**Har uppnåt målen:
**Trevliga djur lyckas jag alltid få fram och det är jag väldigt glad över, här hemma har vi ingen aggressivitet, ingen överdriven brunst och inga överdrivna instinkter hos hanarna. Här hemma finns det personliga kaniner som alla är väldigt trevliga.
Ang. mitt new zealand projekt så går det framåt, har haft en kull där mamman är nz och pappan vädur, väntar på en till kull nu av samma kombination. Har lite halvt tingat en new zealand red hane till sommaren också (beror på om det blir någon hane i den kullen)

**Ras:
**Dvärgvädur och new zealand korsat med varandra. Kan tänka mig att korsa in någon enstaka ras till men vill helst inte blanda för mycket utan då ska det vara någon snarlik ras.

**Färg:
**Blandat.
Min favoritfärg är japantecknat så ju fler sådana det kommer upp ju gladare blir jag, men det är inget jag medvetet satsar på då jag tar kaninernas psyke före allt annat, färgen kommer sist (ena föräldern är dock alltid helfärgad)

**Inriktning:
**Hopp- och sällskapskaniner

**Mål:
**Så naturligt byggda djur som möjligt som både rör sig normalt och har ett lugnt och stabilt temperament. Jag tror inte på att en kanin måste ha ett häftigt temperament och en kaxig attityd för att komma långt i hoppningen, jag tror snarare att de förlorar på det. Visst hamnar de i eliten och får sina titlar, men mår de verkligen bra? På varje hopptävling ser man någon kanin som är alldeles för stressad och varje vecka (ja för det är faktiskt så ofta) så hör man om någon som blivit biten av sin kanin. Men man avlar vidare på dessa djur för att de innehar titlar som t.ex. champion. Även "titel-djur" som skulle kunna sprida vidare bettfel avlas det på. Detta är jag emot då jag anser att det inte tillför något bra för framtida djur och jag tycker faktiskt att det är ganska oetiskt om jag ska vara ärlig.
Därför är jag väldigt sträng med vilka djur jag avlar vidare på när det gäller psyket och defekter som jag vet om. Ingen kanin mår bra av att vara stressad - stress och frustration leder ofta till aggressivitet vilket varken kaninen eller ägaren mår bra av.
Så…mitt mål är att avla fram trevliga och friska kaniner kort sagt.
Jag vill dock inte dölja att jag ibland avlar på okända linjer som jag inte vet något om förutom att djuret ifråga är trevligt. Detta är en risk och ett ansvar jag tar på mig. Jag tar hellre en sådan risk än avlar vidare på djur som jag vet har defekter i släkten, även om det är flera generationer bak. Kommer det upp en kanin med en defekt tar jag genast den ur Avel.   

**Bästa kaninen just nu:
**Alla är underbara på sitt sätt. Jawa´s Dandelion, eller Dande som han kallas, har jag dock haft längst och han är även min trognaste vän i kaningården. Han ställer alltid upp. Dande är dock kastrerad och kan därför ej gå i Avel längre.

**Bästa ungen du fött upp:
**Jawa´s Hilarious Zouk hette han. Fint tecknad, japanbrokad hane som var blandning mellan new zealand och vädur. Pigg och extremt modig och framåt kille som alltid gjorde glädjeskutt när det var dags för hoppning.
Han avlivades tyvärr förra veckan och blev knappt 10 månader gammal.

**Vart håller du till:
**Jag bor hos min mamma i Vellinge (skåne) under skolloven samt på min skolas internat i Upplands-Bro (stockholm) under resten av året. Kaninerna är oftast med mig hela tiden.

**Hur många kullar ungefär tar du per år:
**1, men i år blir det nog dock 2st kullar beroende på om jag kommer ha plats eller ej för en/flera nya ungar, jag tar endast en kull om jag själv vill och kan behålla någon därifrån. 

**Vad består din kaningård av:
**4st långöron + 2st på foder

**Hur ser burarna ut:
**Hos mamma har jag min 6-fackare (som minst kan bli en 3-fackare om man tar bort mellanväggarna) där varje fack är ca 150*70*70 cm.
På skolan är kaninerna inhyrda i ett ganska slitet kaninhus där jag bestämmer lite själv över hur långa burarna ska vara, djupet och höjden är 80 cm.

**Övrigt:
**Fråga om ni undrar något =)

Rozza
0

Namn på uppfödnningen: Rozza's Kaniner

Startades: typ 2006-2007 (första kullen jag tog var 2005)

Startades med målen: Att födaupp trevliga och snälla kaniner för Avel, ustställning, hopp och kel.

Har uppnåt målen: Nja har haft många kullar för kel och hopp så det har jag nått upp. Mitt mål nu är att få fram bra utställning och avels kaniner.

Ras: Dvärghare och Teddyvädur (har testat på det mesta raser i dvärg väg)

Färg: Blandade färger med mål blå och viltblå på dvärghararna.

Bästa kaninen just nu: Lyckans Dagny, Hon ser otroligt bra och liten ut och är ställd på 95p så vad ska man säga hon har allt jag vill ha ut av dvärghararna.

Bästa ungen du fött upp: Rent utställnings messigt är det Rozza's Date me (Datte) som fått 94p men bästa kelkaninen är nog lätt Rozza's Bellus från min andra kull en lejonhuvad wienertecknad isabella.

Vart håller du till: I lilla byn Nälden ca 3 mil utanför Östersund.

Hur många kullar ungefär tar du per år: 2-3 kullar blir det minnst per år nu på senare år i alla fall förr har det bara varit 1-2st.

Vad består din kaningård av: 5 dvärgharar och 2 teddyvädurar

Hur ser burarna ut: Burarna står i en hyrd box tre vanliga plast burar och tre burar byggd av pallkragar staplade på varandra ska bygga en till trefacks av pallkragar. Sommar tid en fyrfackare hemma på gräsmattan samt vanliga gräsburar.

Övrigt: Vi får se hur det går kanske måste ta en paus från kaninerna ser ut som att jag inte har någonstans att ha dom till nästa vinter.

www.kanin.rozza.se

Julia-H
0

Namn på uppfödnningen: Enchanteds kaniner

Startades: 30 Maj 2009 (men då under namnet ulanea)

Startades med målen: Föda upp rastypiska lejonhuvade kaniner i färgen black & tan och black & white och fina hoppkaniner med viljan, självförtroendet och styrkan.

Har uppnåt målen: Har knappt börjat då jag bytt mål flera gånger innan jag kom fram till detta.

Ras: Lejonhuvad kanin & hoppkanin

Färg: Black & White och Black & Tan

Bästa kaninen just nu: Om det menas med den jag inte har fött upp så är det i hoppkaniner Premiums Syskonkärlek och i Lejon har jag knappt börjat då jag tänkt sluta med det och nu börjat med en ny färg. Men innan så måste jag säga Xara :)

Bästa ungen du fött upp: Kan inte säga att jag har någon "bästa" unge xd

Vart håller du till: I Mellösa, Hagäng, Södermanland :) Men även Malmköping, södermanland :p

Hur många kullar ungefär tar du per år: Blir 0-2 kullar/hona per år :P

Vad består din kaningård av: Just nu 4 Lejon (3 uts, en hopp) och en hoppkanin :)

Hur ser burarna ut: Jag har inneburar :P En är 100x50x50 och resten är ca 120x55x60

Med Vänliga Hälsningar // Julia
http://Juliahallberg.blo.gg - Fotografi & Tonårsliv

R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.

"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"

MH1994
0

Namn på uppfödnningen: Tallmons kaniner

Startades: 2009

Startades med målen: Föda upp rastypiska holländska kaniner som passar så väl till Avel, utställning, kel och hoppning. Mål som tillkommit ngt senare är att jag hoppas på att kunna utveckla de blå/gula holländarna.

Har uppnåt målen: Jag får trevliga, fina och hoppglada holländare, men jag önskar få ännu fler rastypiska ungar och fler blå/gula fortfarande.

Ras: Holländsk kanin, lite halvt Fransk vädur också (jag har en hona just nu som för det mesta kommer ingå i min systers avel…)

Färg: Holländsk kanin - främst japantecnad blå/gul, men även japantecknad gul/svart, blå och ev svart kommer också.Fransk vädur - chinchilla + mantel

Inriktning: Främst avel/utställning, men flera ungar blir även bra hoppkaniner och kel kaniner…

Bästa kaninen just nu: Oj… Riki, Nanna och Inga måste jag nog säga, kan inte välja en Oskyldig

Bästa ungen du fött upp: Den som fått bästa utställnings resultat är Fridolf som är min hitils enda uppfödning som fått 95p.

Vart håller du till: Borlänge, Dalarna.

Hur många kullar ungefär tar du per år: tidigare har det blivit ca 6st men i år kommer nog närmare 10…

Vad består din kaningård av: 10 holländare (3 blå/gula, 5 gul/svarta, 1 blå och 1 svart), 1 fransk vädur och ett lejon.

Hur ser burarna ut: Alla burar är uteburar, storleken på facken varierar mellan ca 0,8 och 1,2kvm - min frasse som delar bur med min kastrerade hane bor dock i ett 2kvm stort fack.

Övrigt: Ev kommer en till färg på holländarna snart Oskyldigmin hemsida: http://tallmonskaniner.webs.com

// Matilda

Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

http://tallmonskaniner.webs.com

[Airo]
0

Namn på uppfödnningen: Ljungs Kaniner

Startades: år 2010

Startades med målen: Föda upp rastypiska lejonhuvade kaniner som passar till kel, ev. hoppning och Avel.

Har uppnåt målen: Jag får trevliga, fina och pussiga lejonhuvade kaniner.

Ras: Lejonhuvad kanin

Färg: Blandat, men mest blå, blå wienertecknad, havanna, havanna wienertecknad, zobel brun, gul/svart japantecknad/wienertecknad.

Inriktning: Främst till kelkaniner och avelskaniner, men flera ungar blig nog även bra till hoppkaniner.

Mål: Mitt mål med kaninuppfödningen och kaniner är att få fram trevliga och friska kaniner.
Som förhoppningsvis kan bli duktiga inom Kaninhoppning.
Jag föder upp kaniner till kel och min Avel går inte ut på utseende,
utan temperament och sundhet på kaninerna.

Bästa kaninen just nu: Energy, Cookie, Trollet och Geisha, kan inte välja. Oskyldig (om ni menar dom jag avlar med.)

Bästa ungen du fött upp: -

Vart håller du till: Ljung/Herrljunga i Västra Götalands län

Hur många kullar ungefär tar du per år: 3st

Vad består din kaningård av: 1 dvärgvädur, 2 lejonhuvade dvärgvädurar och 4 lejohuvade kaniner.

Hur ser burarna ut: Jag har två stycken 3-facks burar som är 120x50x50, en ensam bur på 120x60x60 på altanen och en innebur på 120x120x50

Övrigt: Jag har en kull nu där 3 fina hanar finns kvar att tinga, plus att Trollet väntar kull idag eller imorgon. www.ljungs.weebly.com

Horisonten
0

Namn på uppfödnningen: Horisontens kaniner

Startades: 21 Januari 2010 (min första kull)

Mål: Underbara teddy och pekingpälsade individer med många olika färger men främst havanna, blått, isabella. Ett långsiktigt och stort mål är att få fram egern och gul/brun japantecknade. Allt detta med weinertecken. 

Har uppnåt målen: Fått fram underbara kaniner i många olika pälstyper och fina teckningar!

Ras: Teddy & pekingvädur

Färg: Madagaskar och japanteckande.

Inriktning: Kel och myskaniner, även uppfödning!

Vart håller du till: Helsingborg i Skåne

Hur många kullar ungefär tar du per år: Ca 2 st

Vad består din kaningård av: 5 kaniner, 6 burar.

Hur ser burarna ut: http://horisonten.weebly.com/kaninernas-hem.html

Övrigt: Teddyvädurkull väntas den 28 april och de kommer bli världens sötaste och snällaste trasdockorna som finns! Kika in här: www.horisonten.weebly.com

[vretenskaniner]
0

Namn på uppfödnningen: Dragongårdens Kaninuppfödning

Startades: Hösten 2009

Startades med målen: Få fram trevliga kaniner för alla möjliga användningsområden!

Har uppnåt målen: Jag strävar alltid efter nya mål hela tiden. Det finns alltid något som kan förbättras! :)

Ras: Rex, dvärgvädur och rexdvärgvädur

Färg: Rex - castor, dvärgvädur - svart, blå och viltgrå & rexdvärgvädur - Allt möjligt i wienertecknat

Inriktning: Rex och dvärgvädurar till utställning, och rexdvärgvädurar till kel/hopp

Mål: Framför allt föda upp trevliga och fina individer. Sedan få bra kropp och päls på rexdvärgvädurarna, bra huvud, öron och kropp på dvärgvädurarna och på rexarna vill jag ha maffiga huvuden med bra öron och päls!

Bästa kaninen just nu: Alla mina kaniner är bra på sitt egna sätt! :)

Bästa ungen du fött upp: Zäta, rexhona i färgen castor. 95 p

Vart håller du till: Södra Uppsala, i ett område som heter Bergsbrunna. Bor väldigt nära stan, men bor som på landet

Hur många kullar ungefär tar du per år: Olika! Mellan 3-8 st

Vad består din kaningård av: 1 rex, 1 rexdvärgvädur, 2 dvärgvädurar och 2 vädurskorsningar.

Hur ser burarna ut: Har mina fackburar i ett stall med värme på under vintern när det är som kallast. I stallet finns det 15 fack, och storlekarna varierar. De minsta är 100x50x50 och de större är 140x50x50, det finns även 3 st som är 115x75x75. Utomhus finns det två fackburar, en tvåfackare och en fyrfackare.

Övrigt: Jag är medlem i ULKAF som är ansluten till SKAF, är innehavare av uppfödarnummer N35. Jag tävlar även hoppning med några kaniner och tävlar då för ULKH. Har en kommande kull i dagarna och ett par planerade kullar. B.la en rex kull och en rexdvärgvädurskull! Kolla in hemsidan: www.dragongarden.tk

Nicklasangora
0

Namn på uppfödnningen:

**Startades: våren 2010
**

Startades med målen: Få fram fin ull och ha trevliga kaniner!

Har uppnåt målen: har fin ull men allt kan förbättras :)

Ras: Angora/Satin angora (maskott är en holländare)

Färg: Chinchilla/Elfenben brunögd

Inriktning: Ull!!!

Mål: Födda upp trevliga individer som ger mycket och bra ull!

Bästa kaninen just nu: Orrelunds Amber

Bästa ungen du fött upp: Orrelunds Amber

Vart håller du till: Svenljunga en by utanför borås

Hur många kullar ungefär tar du per år: Det beror på vad jag behöver och intresse från andra! men runt 3-4

Vad består din kaningård av: 1 chinchillafärgad angora 1 satin angora(Dräktig) 10 holländare xD (8 ungar) Snart kommer även en lånad vit angora hona och en ny chinchilla färgad angora hane!

Hur ser burarna ut: Bygger om men det ska bli runt 16 fack!

Övrigt: Födder endast upp renrasiga kaniner som säljs med stamtavla! har uppfödar numret: N99!

LinneaJohaanson
0

* Våren 2009

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

conejos
0

Namn på uppfödnningen: Tallstigens kaniner

Startades: Haft kanin sedan 03 men aveln började nog sommaren 2010

Startades med målen: Få fram fina och snälla ungar med egenskaperna jag ville att kullen skulle ha

Har uppnåt målen: Bara fått en kull(tjuvparningskull) men ungarna blev fantastiskt trevliga!

Ras: Föder upp hermelin, men har även dvärgvädur,holländsk kanin och blandraser.

Färg: Hermelin-chinchilla,viltgrått
dvärgvädur-viltgrå manteltecknad
holländsk kanin-gul/svart japant.
blandraser-svart wiener,viltgrå

Inriktning: Utställning och hoppning

Mål: Trevliga kaniner! kort sagt

Bästa kaninen just nu: ingen kanin är väl bäst,dom är bra på olika saker men Tyfon är nog min snällaste kanin,och han är min första och äldsta så han betyder väldigt mycket!

Bästa ungen du fött upp: iver helt klart! supercharmig och gosig.

Vart håller du till: hemma,i robertsfors

Hur många kullar ungefär tar du per år: 1-2

Vad består din kaningård av: 10 kaniner(inklusive ungar)

Hur ser burarna ut: olika stora mått mellan 1 mx50 till 2m x 3m

Övrigt: har en kull nu hermelin,viltgrå

sofieskaniner.weebly.com

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

teddykaniner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Namn på uppfödningen: Teddykaniner

Startades: 2007

Startades med målen: Att få fram trevliga, fina kaniner med bra temperament…

Har uppnåt målen: Det tycker jag nog !

Ras: Teddydvärgvädurar, (samt pekingar), Dvärgteddysar (har importerat !)

Färg: Många olika

Inriktning: Till kel

Mål: Trevliga o fina kaniner

Bästa kaninen just nu: Kanske min Cikoria? :)

Bästa ungen du fött upp: Silivas och Connys ursöte och enormt fina unge Ralmy…

Vart håller du till: Larsmo, Finland…

Hur många kullar ungefär tar du per år: Det varierar, och måste säga att det inte är någ jag håller reda på…

Vad består din kaningård av: 14 egna kaniner samt mååånga ungar just nu på våren.

Hur ser burarna ut: De är väldigt olika men många är beställda och väldigt lättskötta :)

Övrigt: Har många kullar nu =) och våran hemsida är

WWW.TEDDYKANINER.COM

Med vänlig hälsning,
Jenny

Ljusta
0

Namn på uppfödnningen: Ljustadalens Kaningård

Startades: I detta namn ca 2007, men har haft andra uppfödningsnamn sen starten på 80-talet, Sunshines och Mysacs.

Startades med målen: Efter en och annan omstart så avlar jag nu med målet att ha Dvärgvädur rex för utställning, rastypiska och med ett trevligt temperament. Även vanlig Dvärgvädur med samma mål. Kanske kommer att vilja ha manteltecknat på Dvärgvädurarna i framtiden?

Har uppnåt målen: Nix, inte än. Är fortfarande i starten och det finns knappt någon rastypisk Dvv rex i Sverige, iallafall ingen som jag sett.

Ras: Dvärgvädur rex och Dvärgvädur

Färg: Dvv, viltgrå  Dvvrex, viltblå, japan och manteltecknad

Inriktning: Utställning

Mål: Samma som ovan, men vill få fram en grupp på 285 p :)

Bästa kaninen just nu: Min Dvv viltgrå champion Rocky. Han har ALLT! 95,5 p, supersnäll, inte hanig, skvätter inte, renlig. Snäll mot andra kaniner och människor, kort sagt en riktig guldgosse!

Bästa ungen du fött upp: En Dvv blå 95 p eller en viltgrå manteltecknad 94 p**?
**

Vart håller du till: Sundsvall

Hur många kullar ungefär tar du per år: Olika

Vad består din kaningård av: 10-15 kaniner brukar det vara när jag är igång för fullt, vill inte ha mer.

Hur ser burarna ut: Har både inne- och uteburar. Inneburarna är alla 100x80x60, uteburarna är lite olika storlekar men alla över godkända mått.

Övrigt: Har rexbärande ungar just nu i olika färger!

http://ljustadalenskaningard.weebly.com/

Ljustadalens kaningård

Nicklasangora
0

#12 glömde skriva….
Namn på uppfödnningen: Orrelunds kaniner