Behov av råd!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Vår kanin bor inne och har gjort det sedan den var liten. Den är nu 10 månader och tanken är att den ska flytta ut nu i vår.
När är det lagom att flytta ut?
Är det bäst att flytta ut på en gång eller ska den vänja sig vid uteburen en stund i taget? När vi köpte henne fick vi rådet att ha henne i fred i inneburen ett dygn för att hon skulle känna sig trygg….
Bör kaninen bo ute hela tiden eller ska man ta in på natten? Kan den i så fall vara ute på natten ibland?
Kan denna kanin bo ute nästa höst och vinter fast den bott inne det första året? Klarar de kylan?
Kan man köpa en kompis till henne även att hon bott här först om hon ska flytta ut eller accepterar hon inte en ny? Bör de vara två om de bor ute?
Många frågor - vill göra det som är bäst för henne…. Är nya på kanin.
När är det lagom att flytta ut?
Man brukar gå på att det inte bör skilja mer än 10 grader på temperaturen inomhus och utomhus nattetid.
Är det bäst att flytta ut på en gång eller ska den vänja sig vid uteburen en stund i taget? När vi köpte henne fick vi rådet att ha henne i fred i inneburen ett dygn för att hon skulle känna sig trygg….
Jag skulle testa att ha henne ute lite på dagen så hon får kolla hur den är.
Bör kaninen bo ute hela tiden eller ska man ta in på natten? Kan den i så fall vara ute på natten ibland?
Jag skulle låta den bo ute dygnet runt, men det är väl lite upp till en själv.
Sommartid skiljer det såpass lite i temperaturen att man kan välja om den ska bo inne på natten eller inte.
Kan denna kanin bo ute nästa höst och vinter fast den bott inne det första året? Klarar de kylan?
Absolut att den kan bo ute bara man inte plockar in den efter sommaren.
Låter man den fortsätta bo ute så sätter den vinterpäls under hösten. =)
Kan man köpa en kompis till henne även att hon bott här först om hon ska flytta ut eller accepterar hon inte en ny? Bör de vara två om de bor ute?
Man kan, men det finns aldrig någon garanti att de kommer överens.
Bäst är i sådana fall att försöka få tag på en kastrerad hane eller köpa en hane och kastrera själv (och självklart hålla åtskild från honan tills några veckor efter kastreringen).
Det är bra att fråga, så fortsätt du med det :)
När ni flyttar ut henne permanent bör det inte skilja mer än några grader mellan temperaturen inne och ute nattetid. Dvs om det är 20 grader om dagarna men 5-10 ute på nätterna är det för tidigt att ha henne ute dygnet runt.
Det är bra att vänja kaninen vid att bo ute gradvis, så att ni t.ex redan nu tar ut henne i sele och koppel eller i rasthage kortare stunder, för att sedan låta henne vara ute allt längre stunder. Det är trots allt en annan miljö och annorlunda luft ute så det är en del att vänja sig vid.
Har ni en stabil bur med dragfri bodel bör hon kunna bo ute året runt, när hon väl vant sig och satt vinterpäls. Vissa kaniner klarar inte av kallare vintrar men oftast går det bra och de klarar kyla förvånansvärt bra, bättre än värme faktiskt.
Angående en kaninkompis är det inte helt nödvändigt, och om ni skaffar en till kanin så skaffa den för er skull och var beredd på att behöva sära på dem om de inte kommer överens. Många kaniner trivs väldigt bra med sällskap dock, och om du vill skaffa en kompis till din hona är en kastrerad hane att rekommendera, då två fertila honor ofta kan börja bråka över reviret. Samtidigt finns det de kaniner som inte alls trivs med andra kaniner, så räkna inte med någon garanti för att de kommer överens.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
jag håller på att vänja min inne kanin just nu och då har jag han ute hela dagarna på en balkong, elr bara om det är varmt ute men det är ju oftast det nu ;) sen tar jag in han innan det blir mörkt
Tacksam för alla råd!