Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 765 ggr
Rorvers
0

Avel?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej jag har några frågor som jag hoppas att jag kan få hjälp med av alla er experter ;)

Jag har länge velat ha en liten kanin uppfödning. Men jag har aldrig riktigt hittat en mening med det. I sommras fick min Hoppkanin fem ungar jag sålde tre av dom och behöll dom 2 som hade mest temprament. Men det könns onödigt att avla på hoppkaniner då jag har tappat intresset för det men jag börjar få ett intresse för utställning då jag läser runt på alla inlägg här.

Men jag vet ju inte så mycke tom utställning. Om man skulle fara på en utställning är det någon som hjälper en där hur man ska göra första gången och så? Vad är det för regler?

Jag har plats för kaniner så det är inget problem. Jag har en 4-fackare och 5 stora burar. Sen har jag en lekstuga där dom är på vintern. och jag har stora hagar. 

Vad ska jag ha för ras? Jag har tusen frågor och det skulle vara jätte snällt om ni kunde dela med er med allt ni kan! Tack Glad

Fridaaaa
0

Holländsk kanin är ju underbara kaniner, likaså dvärgvädur, lejonhuvad dvärgvädur och lejonhuvad kanin. Men lättast är nog dvärgvädur om man ska ställa ut (tror jag inte säker). Eftersom holländsk kanin ska ha bra teckning, och lejonhuvad kanin & lejonhuvad ddv ska ha bra päls osv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[vretenskaniner]
0

Vilken ras? tilltalar dig mest? Glad Rexar är ju underbara kaniner som är riktigt coola med sin päls. Vad har du för mål?

Rorvers
0

Jag vill avla fram fina knainer till utställning och kel. med vackra färger och fina kroppar. Jag vill ha lång håriga kaniner för modligen teddy eller lejon huvade :) Men jag tycker mycket om holländska också. Rexar är en kanin som aldrig lyckats charma mig riktigt , Det är säkert jätte trevliga kaniner men inget för mig ;)

[vretenskaniner]
0

#3 Teddy är inte en godkänd ras :) Men Lejonhuvade är ju fina!

Rorvers
0

det är en färg på rex som jag tycker om och det är svart och vit, dalmatin. En sådan skulle jag kunna tänka mig om jag skulle haft rex

LitenPyssling
0

Att ha uppfödning överhuvudtaget kräver enormt med tid, kunskaper och ekonomi, det är inget man börjar med över en natt och jag tycker det verkar som om du har tänkt över mycket på detta, bra!

Avel för utställning verkar vara det du intresserar dig av?
Då är det stamtavla, godkända färger, teckningar och kroppstyper som det gäller att ha koll på bland annat.
En del raser är enklare än andra tack vare att en del visar upp sig bättre än andra.

Om vi tar Dvärgvädur som exempel:
Dvärgväduren är godkänd i nästan alla olika färger och teckningar, den är hyffsat lätt att ställa då det oftast visar upp sig bra.
Så inom Dvärgvädur har du ett stort sortiment med färger att välja på, vissa enklare än andra.

Då gäller det att ha koll på stamtavlan:
Har kaninen en bra och vinnande stamtavla? Då ger kaninen mest troligen väldigt fina ungar med en minst lika bra partner och presenterar sig själv väldigt bra på utställning. Stamtavle kollen gäller alla raser!

Teckningar och färger:
Har kaninen ifråga rätt pälskvalité? Är färgen bra?
Är teckningen rätt eller är det för mycket/lite vitt?
Är det vitt på rätt ställen? Osv.

Sen är det kroppstypen som det gäller att ha koll på:
En dvärgvädur ska ha en kort kompakt och helst lite grov kropp, huvudet ska vara grovt, stort och kompakt med stora och bra öronknutor.
Öronen ska hänga bra och mäta minst 22cm mellan öronspetsarna.
Bland annat.

Det är riktigt mycket man ska ha koll på när det gäller utställning, jag själv föder inte upp för utställning utan för kel men jag har blivit allt mer insatt i utställning just på dvärgvädurs fronten så detta är bara lite av det jag snappat upp.

Mitt råd är att noga välja ut ras och vilken färg/teckning du ska ha.
Tänk igenom ordentligt, är rasen rätt för dig?
Håller den/de utvalda färgen/teckningen rätt svårighetsgrad för dig?
Har du tid, pengar och intresse?
Är det nära till gymnasium så kan det vara vätr att lägga planerna lite på is, vet inte din ålder eller avstånd till gymnasiet men det kommer ta en massa tid när man går längre upp i skolgraderna.
Lycka till! =)

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Kristall
0

Rekommenderar att du tar en paus med avelsplanerna tills du helt säkert vet och känner att "det här vill jag satsa på". Att föda upp kaniner "bara för att" är ju inte bra på något vis. Då kommer man ju ingenstans. Ett seriöst avelsarbete slutar inte vid en kull, det kan ta flera år förrän man har fått en linje med någorlunda bra förutsättningar för att kunna uppnå målen med aveln. Alltså måste man vara beredd att verkligen satsa och faktiskt vara säker på vad man vill.

Och välj inte en ras/variant enbart för att den tilltalar dig, utan för att du vill och kan satsa på att förbättra den, Avel går ju trots allt ut på att förbättra djuren. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Ljusta
0

Mitt tips? är att du går till en utställning och känner dig för. Finns oftast många raser representerade där och det kan ju hända att du faller för någon ras/färgvariant?

Ljustadalens kaningård

Katti
0

Som jag ser det finns det två saker att noga tänka över innan man ens funderar vidare på uppfödningen. Det är Vilken ras? som tilltalar dig mest (för inte sjutton kan man föda upp djur som man inte själv tilltalas av!) och så är det vad du ska göra med ungarna. Tänker du avliva/slakta ungar som du inte har avsättning för så är du fri att ha i stort sett Vilken ras? du vill. Men de flesta kan inte det och då måste du ju ha en ras som det finns avsättning för. Dels som avelsdjur, men också för de mindre lovande/feltecknade o s v. Då återstår nog bara dvärgraserna.

När man har svaren på ovanstående frågor kan man gå vidare med resten, innan man börjar!

Rorvers
0

Självklart hade jag inte bara tänk att starta en uppfödning bara sådär. Jag kommer ju tänka över det mycket , planera, tänka framåt i framtiden med tiden,gårdsnamn osv. Jag vill ju att alla kaniner ska få den tid dom förtjänar, Men just nu är bara något jag spånar på ;) Tack för alla svaren!