Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 755 ggr
Ph77
0

Tänder saknas.....?!?

Övertog en kanin nyligen. Träffade aldrig ägaren, hon ställde ut buren i ett kallförråd så jag kunde hämta buren. Buren var i ett bedrövligt skick, pälsen var tovig, smutsig. Klorna klippte jag bort 2 cm från… :-( Den ena kaninen saknar båda sina nedre tänder och uppe finns 1 o 1/2 tand kvar. Vad kan detta bero på? Kan en kanin födas utan tänder (genetiskt fel) eller har kaninen blivit misshandlad eller varit i slagsmål? Vad är troligast? Den äter och dricker med god aptit så det är OK. Och den är väldigt snäll och lugn.

ph77

LinneaJohaanson
0

Oj oj..det låter inte bra du. 
Du är en varm människa som räddar sådana kaniner.
Det där med tänderna tycker jag att du ska kolla med en vet, men
alltså äter den och dricker borde det inte vara världens fara men du kan ju ha lite koll så h*n inte för ont eller så.
Var lite beredd på att du kommer få minst 30 kommenterer om att gå till vet men som jag sa, äter kaninen och inte verkar ha ont så borde det inte vara så mycket problem. Det bästa dock är ju vet Glad

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Zvintos
0

Att ringa till en veterinär och rådfråga skadar ju inte.
Där kan ni tillsammans ta ett beslut huruvida något bör göras med tänderna.

Ang varför tänderna ser ut så, så är det sällan en kanin föds utan tänder på det viset, utan då är det mer fråga om att bettet är fel (men korrekt antal tänder).
Det kan vara så att kaninen blivit rädd och sprungit in i väggen och slagit av tänder, eller att den gnagt mycket på galler och därigenom förstört tänderna.
Till exempel.

Shabby-Chic
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Förmodligen har kaninen bettfel och tänderna har därför blivit så långa att de gått av. Tänderna kommer förmodligen växa ut igen och gå av igen.

Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning

Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland

www.ninaskaninshop.weebly.com

Nu finns det ungar till salu!

Ph77
0

Ja OK tack för svaren Tandköttet är helt o rent, inte inflammerat. Bara himla konstigt att tänderna saknas. Då väntar jag o ser om det växer ut nya nedre tänder. Den övre tanden som är halv kan ju ha blivit avslagen. Bara de övre inte blir så långa så de skaver på nedre tandköttet, då måste ju en veterinär såklart fila iordning dem. Men han är kastrerad och som sagt himla go i humöret och supersnäll med barnen.

ph77

KaninPiggelin
0

stackars nin :(

Hoppas det löser sig, lycka till!

/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥