Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 3055 ggr
Sjedalen
0

Solrosfrön?

Visst kan man väl ge sin kanin lite solrosfrön iblandat i stampe-pelletsen nu på vintern? Eller ska man hellre ge havre? Eller både och?

Vad ger du din kanin för mat nu på vintern? Har du något knep för att inte vattnet ska frysa?

Skrattande

Fridaaaa
0

Jag ger mina pellets, hö och vatten som vanligt på vintern :) Inget extra, men nu bor jag i södra sverige så vi får det inte lika kallt som dem uppåt landet…

Finns något man kan köpa i djuraffärer, som man drar över vattenflaskan….

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Becca-]
0

Ger mina havre och några solrosfrön i pelletsen nu på vintern, dock är solrosfröna väldigt feta så absolut inte mer än en matsked per/dag.
För att vattnet inte ska frysa finns det iallafall lösningar för vattenflaskorna, och det är en slags fleecestrumpa som man trär över flaskan. Finns att köpa på djuraffären.
Rekommenderar dock skål, för om vattnet fryser kan kaninen fortfarande slicka på isen :)

Westham
0

9 gånger av 10 fryser nippeln innan flaskan gör det. Vilket gör fleeceskyddet rätt meningslös haha

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

[Becca-]
0

Dem skydden som jag sett har fleece överdraget ändå ner till pipan. Men det beror ju på vilka modeller :)

Zvintos
0

Jag föredrar skål på vintern.
På så sätt hinner kaninen få i sig mer innan det fryser.
Sen bör man alltid komma ihåg att ge vatten innan man ger den pellets.
Så den inte sätter sig och äter upp all pellets och sen har vattnet hunnit frysa.

Westham
0

Ahh :) i see

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

Sjedalen
0

Okej, då blir det till att köpa havre & solrosfrön i veckan då! Något tips? om vart man kan köpa havre?

Skrattande

[Becca-]
0

Finns som lösvikt på vissa Arken Zoo, dock är det bästa att köpa på Granngården, om man inte kan få tag på det via en bondgård eller ett stall. Solrosfrön finns också på Granngården :)

watervalley
0

Solrosfrön finns väl även på livsmedel butiker ??

Nana88
0

Bra tråd, saker jag sj funderade över^^

#9 ja, småfåglar matas ju med det också ;)

Sjedalen
0

Jag har sett solrosfrön på vanliga mataffärer faktiskt. Får se om jag kan få köpa havre av nån snäll hästgranne.

Vad kostar det typ på Granngården annars?

Flört

zantana
0

15 kg kostar ca 80 kr.

vet ej vad små kostar.

[Becca-]
0

Vi köpte en 25 kilos säck för 189 kr. Men om man endast har en eller två kaniner rekommenderar jag lösvikt på Arken, eller en bondgård.
Havren blir ju dålig efter ett tag, och det är tråkigt om man inte hinner använda upp allt.

Och ja, solrosfrön finns lite överrallt. Tycker dock Granngårdens är bäst!

[Kaninlycka]
0

#5 Fast det är ju väldigt troligt att kaninen blir törstig av att äta pellets, så jag skulle hellre ge pellets och komma ut med vatten en stund senare i så fall.

Men nu har jag mina inne på vintern. Glad

[sstorm]
0

mina får vatten och mat samtidigt, och de vet att vattnet bara finns där en liten stund. Så de lär sig att dricka före.

kajsalisah
0

I vintras köpte jag en liten akvarieluftpump för ca 150:- . Sen satt jag in en ganska stor vattenskål som jag förde ner luftslangen i så det bubblade och blev rörelse i vattnet. Tog många timmar innan det frös helt ovanpå. Smart tyckte vi! :)

I år har jag dock satt in en fläkt i kaninstugan som startar om tempen kryper under 3+ :))

[ninnakm]
0
[Becca-]
0

Har nu fått höra att solrosfröns fett är för fett, och kan leda till att kaninen lagrar fettet runt sina organ, vilket kan leda till död. Så skulle inte rekommendera solrosfrön till kaniner överhuvudtaget.
Som tur är gav jag mina såpass lite, och kommer numera aldrig ge dem det.

SokkerBiten
0

jag kommer ha min å min kompis kaniner i en box i grannarnas stall … det är typ 0 gradigt där å vattnet kommer nog frysa…något tiipps på hur vattnet inte ska frysa?

Fridaaaa
0

#19 Finns inte så mkt att göra mer än att byta några gånger om dagen :)

Fridaaaa
0

#19 Finns inte så mkt att göra mer än att byta några gånger om dagen :)

SokkerBiten
0

men vi är på skolan kan dock bara fara dit då jag har slutat å innan jag går och lägger mej annars måste jag vakna kl 4…..

Fridaaaa
0

#22 Ingen annan i familjen som kan göra det?

SokkerBiten
0

nejj min bror är allergis elr båda

pappa far halv 7 te jobbet han stiger upp 6 åå är skit trött sen mamma kan inte fara varje morron dit för den ska få vatten

[Becca-]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#24 Men om ni inte kan ge dem vatten 2-3 gånger per dag så är det ju inte så smart att ha kaninerna där då kanske. Då får ni helt enkelt flytta dem någon annan stans.

Chieko
0

L80, djurskyddslagen, säger såhär:

21 § Om kaniner hålls utomhus eller i ett ouppvärmt utrymme och temperaturen understiger 0°C ska de ges uppvärmt dricksvatten vid minst två tillfällen per dygn.

Har du inte möjlighet att åka dit 2 gånger per dygn när vattnet fryser bryter du mot lagen. Kan du be grannen fixa på morgonen?

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

SokkerBiten
0

kan man ge dem ljummet vatten?

Chieko
0

#27 Ja det ska inte vara varmt utan ljummet. Inte kallt bara utan de ska ha tillgång till kroppsvarm vätska 2 gånger om dagen!

/Karin

SokkerBiten
0

Okejj jag ska prova i helgen å ser om det fryser kan man inte typ ställa skålen på en filt eller ngonting så det inte fryser lika lätt?

Chieko
0

Jo det funkar nog, bara de inte välter ut den.

/Karin

SokkerBiten
0

fasrtkan man ha flées (STAVNING) elr skadar de dom omde äter på den?

Fridaaaa
0

#29 Nej det hjälper inte att ställa det på en filt. Det fryser ändå ganska snabbt.

#31 Nej fleece är det bästa man kan ha till djur om man måste ha en filt i buren, för det fransar inte sig osv, men det är klart, biter djuret på det mycket ska man ju inte had et där :)

SokkerBiten
0

okejj:) tack:D

jossan84
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

När jag hade kanin så fyllde jag halva skålen på morgonen och sen hällde jag ovanpå den isen på kvällen. Inte varmt, kaninerna brukar inte vilja dricka varmt vatten, såvida de inte är supertörstiga. Och dricker de varmt vatten så kan de dessutom börja frysa när "varmvatteneffekten" avtar. Man får ha lite sunt förnuft. Jag brukade dessutom lägga in en snöboll till kaninerna som jag visste gillade det. Djurskyddslagen har sina brister.