Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 2474 ggr
[Sicali83]
0

Kal fläck??

Igår när jag tittade till kaninerna, en löwen och en blandis så såg jag att min lille Dumsa (Sixten, löwen :) ) var tunn i pälsen på en fläck på ryggen. Så imorse såg jag att fläcken var nästan helt kal, huden syns tydligt igenom. Nån som har någon tanke om vad det kan vara?

Johanna3
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

mjällkvalster? (kaninpest)

[Sicali83]
0

Är kaninpest ett annat ord för mjällkvalster?

Johanna3
0

ja

Nicklasangora
0

Men va? Mjälkvalster är la inte kaninpest? xD Vad har du hört det?? xD Eller är det jag som har helt fel nu?

[Sicali83]
0

#4# Funderade också lite då även marsvin kan ha mjällkvalster, men det kanske är olika sorter?

Nicklasangora
0

Jag hade en anngora som hade kvalster (Känns som klummpar på öron spetsen) Och då gav jag henne ivomec 3 gånger… Och kaninpest är ju sjuk dödlig… Och för att inte få den måste ju kaniner vaccineras :/ Så låter skumt

Nicklasangora
0

Om pesten

Smittade kaniner insjuknar i allmänhet efter en till två veckor. De första symtomen är att ögonen svullnar och ett förtjockat, ofta varigt, tårflöde uppträder. Huden kan svälla, framför allt runt ögon, nos, mun och könsöppning.

[Sicali83]
0

#7# Då är det inte pesten tack och lov.

#1# Ville du bara skrämmas eller slängde du ur dig första tanken som kom upp i huvudet?

Fridaaaa
0

Nej det är inte pest, men kan vara någon slags kvalster eller ringorm?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
0

#1 Haha nej det är verkligen inte samma sak xD

[Sicali83]
0

Nej, ringorm tror jag inte då det inte är minsta sår. Kan det vara så enkelt som att Blondie bara har nopprat bort lite päls från honom?

Fridaaaa
0

#11 Kan, kan det ju vara, har aldrig haft kaniner ihop så :) Men inte omöjligt, eller så är det då någon parasit.

[Sicali83]
0

#12# Vi får hålla tummarna för det. Konstigt nog, lite ot nu, så tycker jag ett kaninpar är mer måna om varandra än vad marsvin är och ändå beskrivs kaniner som att de inte behöver vara två. Blondie och Sixten är extremt tajta, de tvättar varandra, sover på varandra, äter och leker ihop och så har det varit med alla kaninpar jag sett, ja kastrerad hane och hona ihop då.

Fridaaaa
0

#13 Var det gäller honor av marsvin så tycker jag dem är mer måna om varandra än hanarna :) Men det är bara mina osverationer.
Mina 2 hankaniner har träffats en gång (var inte meningen), dem borde ha slagits eftersom dem är vuxna hanar som aldrig träffats (nästan inga hanar går ihop alls) men dem slogs inte, men hade aldrig lämnat dem själa. Mina honor är sura på andra honor, så går inte att ha dem med andra kaniner. Men visst kaniner putsar mer varandra osv. Min ena honkanin (den jag har inne) brukar putsa marsvinen när hon får träffa dem :)
Man brukar ha en kastrerad hane och en hona ihop, bäst. För även honor kan slåss när dem blir könsmogna :)

[Sicali83]
0

#14# Ja det var just kastrerad hane och hona jag syftade på. Enligt min egna åsikt, av det jag sett av våra djur, är ett sådant par mycket mer fäst vid varann än jag sett marsvin vara, även om man märker att även marsvin har nöje av fler marsvin.

Fridaaaa
0

#15 Ja det stämmer tycker jag. Mamma har 2 kaninhonor som går kanonbra ihop, dem med putsar varandra osv :)
Min kaninhona putsar marsvin hon hihi

[Sicali83]
0

#15# Åh vad gulligt ändå, vilken omtänksam tjej du har :)

Fridaaaa
0

#17 Ja mot marsvinen och oss (för det mesta) men inte mot vår andra honkanin. Menmen :) Hon bor inne, hon trivdes inte ute, det är hon nöjd med vår uppmärksam het, är ju hemma stort sätt hela tiden så :D

Johanna3
0

Kaninskabb menar jag, inte pest..

rabzzit
0

Min kanin har också lite kala fläckar, men dom väckser igen och kommer tillbacks. Jag mejlade min kanins uppfödare och frågade om hon visste, du kan juh testa det.

Elin.

Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.