För tidigt?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hejsan! Jag undrar om ni tycker det är för tidigt att jag parar min kaninhona Saga som jag haft nu i ca en månad? Hon känner sig väl hemma här och verkar trivas bra!;) Detta är bara något som jag funderar på än så länge,men jag vill bara vara säker på att det inte blir för jobbigt för Saga. Tacksam för svar:)

Beror på.
- Hur gammal är hon?
- Haft ungar innan?
- Vad har du för mål med att ta ungar?
- Har du ev köpare till ungarna?
- Har du plats ifall du inte får ungar sålda?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det viktigaste är ju om hon är i god kondition (inte dubbelhaka o.s.v), hellst inte över 1 år gammal. Har hon haft kull innan?
Vad har du för mål med kullen? Tänk på att det finns flera hundra kaninungar som akut bortskänkes på Blocket, p.g.a att alla tar kullar hit och dit. Inte roligt.
Hon är 3 år och jag vet inte om hon haft ungar innan, men det skulle vara kul att se vilka färger hon bär på och om jag ev ska para henne så ska jag behålla en unge. Jag har inga ev köpare till ungarna än men det finns gott om plats om jag inte skulle få några ungar sålda.
Har haft ungar förut och då har det aldrig varit något problem att få sålt;)
# Har hon aldrig haft unge ska du absolut inte ta ungar på henne.
Skulle inte para henne, ser ut som att hon har dubbelhaka? Och 3 år är väldigt gammalt för ev. första kullen. Ganska stor chans att hon inte klarar sig..
Har hon inte härstamnigsbevis eller stamtavla så att du kan se färger? Du vet ju inte om hon kanske bär på bettfel, hjärtfel eller annat.
Okej,tack för svaren.
Kommer du para henne? *nyfiken*
#7 Nej, det kommer jag nog inte om det finns risk att hon inte klarar det. Jag skulle ha frågat hon som jag köpte henne av om hon haft kull innan. Men om hon skulle ha haft kull innan skulle risken bli mindre då att hon inte klarar det?;)
#8 Alltså, hade hon kullen för 2 år sedan kan det gå snett pga för stort uppehåll, men med tanke på att det ser ut som att hon har dubbelhaka osv hade jag INTE tagit risken, finns en risk att det kan gå snett ja
Är din kanin i god kondition så äre inga problem med att para henne.
Skulle ALDRIG chansa att para en kanin på 3 år om man inte vet att den haft kull. Jag har sett en vädur invändigt som utanpå såg frisk ut. (Ingen hakpåse eller överflödigt fett) och den hade jädrigt mkt fett på insidan vilket gör de svårare för kaninen att få ungar.

Jag har parat kaninhonor som varit 3 år och inte haft kull innan och det har inte varit några problem.
#12 det är en ganska stor risk att kaninen dör eller något annat så jag skulle inte rekomendera
What doesn't kill you makes you stronger.
#12 Man ska helt inte göra det, inte bra, för bäcknet är trängre på äldre honor, speciellt när dem aldrig gått ungar.
#14 Bäckbenet händer det inget med. Det har du nog blandat ihop med marsvin eller något. Fast det är ändå en väldigt stor risk man tar.
#15 Ja det gör det på marsvin med, men har för mig att det gör det med alla djurslag, även människor och andra djur.
Bäckenet blir inte trängre.
Däremot förlorar det sin elasticitet med ålder, dvs förmågan att utvidga sig.
#17 Okej då var väl den okunnig då som lärde mig det.