Tal om kaniner
Jag vet inte om det här räknas som OT eller inte?
Hej alla kaninälskare!
Som ni säkert har märkt så är det inte så många där ute som uppskattar kaniner lika mycket som vi gör. De anses som tråkiga djur som bara ska sitta i en bur hela dagarna. Och dessutom så är vi som äger kanin tydligen fruktansvärt töntiga.
När vi fick en uppgift i skolan om att hålla tal så tänka jag direkt på det här. Och att jag vill att fler ska förstå att kaniner faktiskt är så mycket mer än ett barndjur. Jag vill hjälpa kaninen att få en högre status i samhället.
Men frågan är ju - vad ska jag ta med i talet? Det får bara vara 3 minuter långt så det gäller att verkligen ta med det viktigaste. Jag har redan ett par idéer men det skulle verkligen vara till hjälp om fler hade några förslag!
Tack på förhand.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
exakt sånt här tal hade vi förr ungefär 3 veckor sen i svenskan, och jag pratade om exakt samma ämne som du! Det blev faktiskt lite bättre i klassen, förr var jag ju "djurtönten".. Men nu håller kanske bara hälften av alla som höll på innan på :)

För ett halvår sen skulle vi också ha tal om vad vi ville. Och jag hade om min ena kanin, från att jag köpte honom tills nu. Visade bilder på honom som lite, när vi tävlar och andra fina bilder. Började ju i en ny klass när jag började gymnasiet så nästan ingen visste att jag hade kaniner, men folk verkade gilla det för efter kom många fram och sa att han var jättegullig och att mitt tal var jättebra, även killarna ^^
Tror det kan bli lite roligare om du pratar om din egen kanin än bara allmänt om kaniner. Många som kanske inte bryr sig så mycket om kaniner.. :/
Beskriv allt roligt man kan göra med en kanin, all kärlek osv den ger:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jagihar också haft tal om kaniner i skolan. Fast jag hade 10 min på mig. Jag gjorde som #2 och det gick hem. :) Berättade också lite om olika raser, att det finns allt från små hermeliner till belgisk jätte. Kan ju säga att alla ikl. läraren blev imponerade på att det fanns så stoora kaniner som belgisk jätte. :)
Lycka till!
Kramar Emma! :)
Bloggar även om mina kaniner på: http://emmaskaniner.devote.se/ Klicka in vetja! :P
Ta gärna upp exempel på kaniner (kanske dina egna) som du kan visa bilder och kanske ev. filmer o.s.v på. Berätta om alla aktiviteter runt om kaninerna, kaninhoppningen och hur enormt mysiga dem är. Berätta att dem, som alla, har en egen starkt personlighet och inte bara sitter i en bur.
Försök hitta lite "busiga" bilder, där kaninen ser lite rolig ut eller knäpp, det brukar leda till lite bättre stämning samt att dem får en inblick i vad roligt man kan ha med en kanin egentligen.
Tycker du ska ha med fördelar och nackdelar med kanin. Nackdelar som att många tror att dem är tråkiga, och sätter dem i en liten bur och ger dem bara mat. Lycka till med ditt tal Nadja, du kommer säkert lyckas.

Jämför kaniner med hundar på några punkter.. det kan folk relatera till lättare.. tex. att dom är väldigt sociala, glada när man kommer, gärna vill kela, kan ha lite humör och egenheter osv.
Tack allihop för era förslag! Jag har skrivit upp allting och börjat spåna på hur jag ska bygga upp det :) Tänker mig att jag kan ha med en liten film där jag hoppade med min förra kanin tex.
Jag kan hålla med om att det hade varit roligare att berätta mer om bara sin egen kanin, men tyvärr har jag inte ägt min Puzzel så länge än så det finns inte så mycket att berätta. Och jag skulle inte kunna prata om Yuki, min förra, utan att börja gråta.