Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 956 ggr
tesselituss
0

Såg annons på blocket...

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

en zoobutik som säljer sköldpaddsfärgad dv vädur, även guldfärgad finnes o vita med gula tassar…hmmmm

Och säljes med burpaket bur 100x50, med kanin, vattenflaska,saltsten, kalksten,spån ,hö ,foder

Hmmmm seriös kaninkunnigt zoo verkar de som, tragiskt!

Kram /Tess

Neuzs
0

''ålder 6-7 veckor''

Kika jättegärna in på vår kanin-blogg vettja! Gladwww.kaninkul.devote.se!
Kram på er! / Linnéa & Timjan.

imsuchadiva
0

Är väl bättre att mejla och tala om vad som är rätt och fel ist för att skriva ut de här?

Neuzs
0

så du tycker att man ska mejla till en djuraffär och berätta hur det ska vara? vet dom inte det nu så tror jag faktiskt mer att det är att dom skiter i vilket.

Kika jättegärna in på vår kanin-blogg vettja! Gladwww.kaninkul.devote.se!
Kram på er! / Linnéa & Timjan.

tesselituss
0

#1 Ja jag påpekade även det i mailet jag skrev till dem.

#2 La ut det här för jag tycker att jag ville det! Kanske e fler som reagerar på den annonsen.

#3 jag mailade faktist dem! Inte för att jag tror att de bryr sig.

Kram /Tess

Linnet
0

Fast att dom inte kan rätt namn på färgerna spelar väl ingen större roll, sen är dom väl inte så kunniga, det är ju därför det är mycket bättre att köpa av en uppfödare. Burpaketet med tillbehör är väl det dom rekommenderar till sina köpare, godkända mått är det ju även om jag tycker att det är för litetn bur.

Rafflan
0

Tycker den låter som vilken djuraffär som helst?

Sen enligt jbv är det tillåtet att sälja kaninungar vid 6 veckors ålder, sen har uppfödare "kommit på" att det är bättre att vänta tills ungarna är 8 veckor.

Elshira
0

Som "icke kaninkunnig" måste jag säga att sköldpaddsfärgad antagligen uppfattas lättare av köpare efter som de flesta vet hur en sådan katt ser ut :) Så det må vara okunnighet men kanske lite praktiskt med.

Buren är ju godkänd och "standard". Många dedikerar inte hela sina liv åt djuren (eller i.af inte föräldrarna) och de skulle säkert köpa en liten bur oavsett efter som den helt eneklt tar mindre platts. I ett hur spelar det inte så stor roll, men i lägenhet är det viktigt (för vissa).

En bekant köpte också kanin till sina barn här om dagen i samma "paket", men den kaninen är ute flera timmar om dagen med så jag tycker inte särskillt synd om den i.af. Även om jag själv alltid anser "bigger is better" haha. Men själv har jag min kanin i ett helt stall att springa omkring i, och inte ens någon bur (behöver vi stänga in den blir det en box a 9 kvm) xD

Hakuna matata!

Linnet
0

Såg annonsen och fick känslan av att det är en utlänning som skrivit det, flestavat, felformulerat.

tesselituss
0

Jag anser att skall man försöka sälja som zoo på nätet får man nog vara lite mer proffesionell. Min åsikt av de hela.

Nu var det väl inte buren jag reagerade på, utan mer mineralsten/saltsten.

Ja jag vet att det bara e en rekomendation med 8 veckor, och jag påpekade att man BÖR inte sälja förrens de e 8 veckor.

Men jag blir bara så ledsen när jag ser sådana annonser, när man ine vet vad man säljer för något.

Kram /Tess

kaningodis
0

Hahaha----> gula tassar.

Det är inget jag vill skriva med när jag lägger ut anonserTungan ute

(Menar inget illa mot någon utan tyckte bara det lät lite roligt.)

------

Ang vilken ålder man ska sälja ungar: Det finns lagar och sen finns det sunt förnuft!

Kastanjegårdens Kaniner

tesselituss
0

#10 mmm de var lite roligt! undra vad de beror på lixom..!

Kram /Tess

Linnet
0

Mineralstenar tror jag att alla djuraffärer försöker pracka på sina köpare.

jahadu
0

#8 vad spelar det för roll om personen inte är från Sverige?

jag tyckte inte att det va något konstigt med den annonsen, de behöver absolut inte vara okunniga för att de inte skriver rätt på alla färger. Som någon annan skrev kan det också vara lättare för allmänheten att förstå kaninernas färger genom att inte skriva t.ex. japantecknad (det förstår ju ingen vad det är om man inte har läst på)
På min skola beskrivs blå som mörkgrå, viltgul som mörkgul osv. Personerna som har hand om djuren har flera års utbildning och egna djur så de är absolut inte okunniga. Varför de väljer att skriva ut "fel" färger vet jag itne men jag antar att det är av den anledningen att personer som inte är så kunniga snabbt ska kunna se vilken kanin som är vilken.
Jag kan dock tycka att man både i djuraffär och på ställen där man undervisar bör skriva ut den rätta färgen för att sprida kunskap, men samtidigt funderar jag på hur viktigt det egentligen är…?
De som köper kanin i djuraffär bryr sig oftast inte om kaninen är renrasig, har rätt färg osv eftersom den kaninen förmodligen bara ska vara en sällskapskanin.
Jag som dessutom är uppfödare har ingen bra koll på färger just för att jag inte tycker att det är så viktigt, mina kaniner är ändå inte utställningsbara, vilket djuraffärskaniner inte heller är (oftast). Färgen är ju då bara "en kul grej" att veta och inte så väsentlig egentligen.

Linnet
0

#13 Nejdå, det spelar absolut ingen roll, det var inte så jag menade, men han eller hon hade kanske inte kunskap om vad dom olika färgerna heter. Det var så jag tänkte. Jag tyckte inte heller att annonsen var konstig på nåt sätt. Visst kan det vara enklare för såna som inte kan färger att kalla dom för nåt annat för att lättare förstå vad det är för färg. Mina ungar är inte heller utställningsbara, men jag brukar ändå skriva härstamningsbevis med dom korrekta färgerna.