Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2780 ggr
lisiberglund
0

Ge kanin te?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jo i te är de ju örter om det är helt grönt te, så kan man ge en kanin  de jag bara undrar nu!

nyfiken :3

Med all kärlek //Lisi

Fridaaaa
0

Man ska ge så lite "människoföda" som möjligt till kaniner. Bara ge dem sitt hö, ev pellets och vissa grönsaker/frukter med.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[_annaH]
0

Men te är väll typ olika örter :O?

Fridaaaa
0

#2 Beror  på vilket te, finns hur många sorter som helst.

Zvintos
1

Jag skulle inte ge örtte, utan då istället ge riktiga örter.
Kaninen har mer nytta utav att ha lite örter att tugga på, än att smaksatt vatten i princip. =)

lisiberglund
0

#3 ja men jag skrev helt grönt te (allså örte utan smaksat te.x sitron)

#4 jo det är klart, men är nyfiken på om dom kan det skulle man kune ge dom en tsk örtte?

Med all kärlek //Lisi

[Fruktiz]
0

Varför ge te till kaninen? Jag säger som NinniH att det är väl bättre att ge riktiga örter istället.

snuz
0

Fick rådet att ge kallt kamomillte till vår dvvhona en gång när hon va krasslig i magen, av veterinär.

Zvintos
0

#7: Kamomillte funkar bra när kaninen är dålig.
Det fungerar även bra att badda irriterade ögon med.

Men till en frisk kanin skulle jag inte ge te, utan hellre köpa örter.  
Vissa djurmagazinet-butiker har en del örter, både i påse och lösvikt. Glad

[Becca-]
0

Varför ge kaninen smaksatt vatten? Onödigt och kaninen mår säkert inte heller bättre av det. Varför inte bara ge färska örter?

Fridaaaa
0

#9 Håller med

lisiberglund
0

#9 nu undrarde inte jag varför utan om man kan det, jag vet väl redan att man inte behöver det och föresten menar inte jag vatten med te i utan bara själva tet?

undrar för att många vetrinärer,butiker och kani sidor har sakt att kan kan ge en tsk ört te utan frukt smak till sin kanin  i veckan men ville höra om ni hört något?

Med all kärlek //Lisi

Zvintos
1

#11: De örtteer jag luktat på har luktat mycket starkare än de vanliga örterna.
Så frågan är om det inte blir lite starkt.

NaDa...
0

Har hört att man ska ge dem kammomillte när de har diaree.. :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Fridaaaa
0

#13 Det är det redan en som har skrivit här i tråden:)

Elshira
1

Man ska nog kanske inte ge te varje dag, men jag svårt att tro det är skadligt. Men man ska nog hålla sig till ört-te om man nu ska ge efter som det varken kommer från samma planta eller behandlas lika som ett "vanlig" te. Örtte är oftast helt vanliga örter som är torkade, och därmed betydligt nyttigare och med alla "bra saker" bevarade.

Jag vet att många råttuppfödare använder sig av Rooibos the (örtte) då det brukar hjälpa imunförsvaret (mycket antioxidanter) och "boosta" lite vid förkylning och/eller andra luftvägsbesvär.

Mycoplasma (en sorts allvarlig lunginflamation) är relativt vanligt hos råttor, och man brukar då ge detta te tilsammans med antibiotika också, eller bara som en huskor vid förkylning (gärna tillsammans med lite honung).

Blåbär är ju också rikt på antioxidanter, men det ska man nog vara lite försiktig med efter som att det är laxerande :)

Kamomill (örtte) har även jag hört (och kan läsa mig till) är bra för magen vid både allvarligare och lättare problem (obalans i tarmfloran eller tom. magsår) då den är lite anticeptisk och lugnar magen. Kamomill kan med fördel användas på exem och stryckas på småsår för att få dem att läka lite bättre i.af! Kamomill är ju för övrigt känt som "hälso kur" sedan urminnes tider.

Köp i sådana fall Friggs te då det inte innehåller något annat än ren kamomill utan tillsatser (tror även de har rooibos te). Örtte ska heller inte blandas i kokande vatten, ta av kastullen från plattan och vänta någon minut innan du har i teet.

Kaniner äter ju trots allt örter i det vilda, och har man ingen örtträdgård att ta ifrån till kaninerna så tror jag nog te går bra det med. Har man bara ett bra hö och ev ger lite blandat kraftfoder i liten mängd då har de knappast någon brist som behövs kompletteras heller, så te beöver inte ges i det syftet.

Men vill du ge som kur ibland eller som "godis" så häng upp två flaskor, en med vatten och en med te, så att kaninen själv kan välja om den vill ha eller inte. Tänk på att låta det svalna ordentligt bara :)

Hakuna matata!

Bamse 08
0

Jag tror inte det är så gott att dricka te det är ju varmtvatten jag vet att man kan låta det kalna men det låter inte så gott

What doesn't kill you makes you stronger.

lisiberglund
1

#15 bra skrivet! :)

Med all kärlek //Lisi

Chieko
0

Det var ju skillnad när du ville ge tebladen och drycken te, men satt och funderade på om man inte kunde ge drycken om kaninen verkade uttorkad. Kanske är godare? Fast vanligt svart te är ju vätskedrivande så det skulle ju bli motsatsen, vet inte hur det är med örtte.

Är det bara örterna i teet du vill åt är det nog billigare att köpa örterna löst än i ett te…

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Elshira
1

#16 Givetvis ska man låta tet svalna! Möjligtvis kan det kanske ges "fingervarmt" (så de inte bränner sig!) eller vanligt rumstempererat ev lite kylt på sommaren kanske :)

#18 Löste brukar ofta vara "exklusivt" te, men kamomill kan man nog säkert beställa från internet löst i.af, men då blir det ju frakt. Friggs te med 25 påsar brukar kostar ca 19 kr ^^

Hakuna matata!

Jonaflax
0

I kaninboken jag hade som liten (på 80-talet) rekommenderades diverse teer mot lite allt möjligt.

Säkert nyttigt med olika örtavkok, men inte samma sort för ofta. Man vet aldrig med långvarigt bruk…

Ska det ätas teblad är jag skeptisk till svart och grönt, men örtte som pepparmynta och kamomill är nog ok som "krydda".

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

Elshira
0

#20 Vanligt rött och svart te är jästa och har blivit oxiderade under processen (därav färgen), och grönt är inte jäst alls (dock osäker på hur det är behandlat på annat vis) och grönt te sägs ju vara det nyttigaste.

Så jag tror nog inte man ska ge något annat te än ört-te, i.af inte om man ska ge det bara för sig (alltså inte med vatten). Vanlig te innehåller ju dessutom koffein som säkerligen inte är allt för bra!

Hakuna matata!

NaDa...
0

#14 oj hehe..

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg