Vad är skillnaden?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Jag vet inte kaninernas teckningar och färger, men är väldigt intresserd och vill lära mig.
Många säger wienertecknade och japantecknade mantlad, brokad, siames, och jätte många andra.
Jag har ingen aning om hur dessa färger och teckningar ser ut, kan någon berätta eller skicka bild. :)
Tack i förhand!
MVH!
Kika på kaninfarg.se + andra uppfödares hemsidor + kanin-net o här så lär du dej 
Wienertecknade kan se ut på en rad olika sätt och det finns en artikel om just wienerteckning om du kollar på "Artiklar" och "Färger, teckningar, pälsar".
Som det även står kan wienerteckningen se ut på en rad olika sätt, men gemensamt är att alla har enkelt anlag för vit blåögt.
Precis som #3 skriver så är ett tips? att kolla på exempelvis kaninfarg.se, där många bilder finns på div olika färger och teckningar. 
Bild: Chinchilla wienertecknad (vit nos, vit tass)
Ex. att urskilja otter & vilt:
Viltfärger har vita/cremefärgade viltzoner under magen, svansen, käken, runt ögonen, i öronen, nacke och i nosen och täckhåren är uppdelade i olika "delar" (ex. topparna ska vara i grundfärgen och mellanfärgen är typ beige). Medan otter enbart har viltzoner, dvs de har inte den här "bältesindelningen" - de har enbart grundfärgen.
Manteltecknad och brokad är samma gen. (Kaninen ska vara "fläckig") Manteltecknat är godkänt, det är inte brokat. Manteltecknade kaniner ska ha en "mantel", jämför ex. #13 och #2. Den brokade har mer vitt och för lite "fläckar". Sedan kan det bero på eget tycke, ex. #1 där kaninen enligt beskrivning är brokad. Andra kan tycka att den räknas som manteltecknad.
Man kan läsa ganska mycket inne på www.kaninfarg.se
Tack så jätte mycket allihopa! :)
Jättesöta kaniner med :)
Hermelin/teddylöwen som är svart winertecknad. :)
Kaninbebisar till salu! Kolla Sweet Teddy för mer info & bilder!
Kolla gärna bloggen, www.thelarsson.blogg.se ~
~Gul/svart Japantecknad Lejonhuvad dvv.
♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥
~ Blogg: Laoop.tk ♥
~ Hemsida: Laoop.weebly.com ♥
~Blå Rysstecknad Löwen[Lejonhuvud]
~Madagaskar lejonhuvad dvv.
#28: En japantecknad ska vara randig.
I kombination med brokat/mantlat blir den prickig/fläckig.
Ett sätt att se om en kanin är wienertecknad är om man vet ifall ena föräldern är vit blåögd, då är den garanterat wienertecknad.
Men har den exempelvis blåa ögon eller melerade ögon, eller ett blått och ett brunt öga är den wienertecknad (så länge det inte är en holländsk kanin, för där är det annat som spökar).
En wienertecknad brukar gå att skilja då den inte ser ut som någon av de andra teckningarna, såsom brokat, manteltecknat eller scheck.
Utan den kan vara en bläs i pannan, vit tass, nästan snarlik holländarteckning och så vidare.
Vet man hur de andra teckningarna ser ut, så kan man lära sig se skillnad.
Fasen va du e duktig på färger Ninni, helt galet! önskar jag kunde få lite mer koll på dem, men tycker det e lättare att få in färger genom att se dem live. Får noog ta med mig nån expert på utställning tror jag!
Kram /Tess
#30: Man tackar. ^^
Jag är ju väldigt fascinerad utav detta med färger och genetik (både på kanin och hamster), så nu när poletten väl trillat ner är allting mycket enklare.
#31 jo de e väl så! Måste nog plugga på detta minsann! :D
Kram /Tess
Min kanin Mimmi är madagaskar brokad. (tror det är madagaskar iallafall…)
Hälsningar Jossan
Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se