Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 6759 ggr
[Nalle-]
0

Varför inte hönsnät?

Jag har hört att man inte ska använda hönsnät som galler på burdörrarna. Varför? 
Finns det någon lag som säger det, eller är det bara rekomenderat?
Jag har nämligen en hel rulle hönsnät hemma och jag tycker det är synd om den inte kan komma till användning :)
Tacksam för svar!

Fridaaaa
0

Det är inte så tåligt som svetsat nät, det är böjligt så kaniner kan lättare fastna i det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[m-i-r-a-n-d-a]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

hade de till mina kaniner  och dom bet sönder de

[Nalle-]
0

Okej! 
Jag hade hönsnät tidigare men bytte till minknät, eller "putsnät", för att jag fick höra att man absolut inte skulle ha hönsnät. Men jag märker faktiskt ingen större skillnad.

[Nalle-]
1

#2, Oj, så pass :o

Fridaaaa
0

#3 "minknät" är mycket fastare, går inte att börja hit och det, mycket säkrare.)

LinneaJohaanson
0

Sen om det kommer rovdjur så kan dom iprincip peta på hönsnätet så går det sönder och dom kan plocka djuren!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

[ninnakm]
0

Precis som Linnea sa, jag har själv förlorat en kanin på grund av en räv som tog sig in i buren, det var ett stort hål med massa tö pöls vid hela buren. Det hände när jag var mindre men jag har fortfarande dåligt samvete över att jag hade hönsnät.

Loverabbits
0

Som andra har skrivit biter kaninerna sönder det och andra djur kan ta sig in. Jag rekomenderar rävnät, det är som hönsnät fast mycket kraftigare. I det lyckas ingen räv ta sig in! ;)

Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com Hjärta

lomsen
0

använd det som botten i dina sommarburar/hagar istället!

Loverabbits
0

Nej, botten är inte heller bra att använda det som, när de försöker gräva biter det sönder det och så vips är din kanin på rymmen… (har hänt fick dock tag i kaninen)

Zvintos
0

Om du vill ha lite nytta utav det kan du ju alltid bygga egna höhäckar utav nätet.
Det borde vara lagom stora maskor för att kaninerna utan problem ska kunna få tag i höet.

[Nalle-]
0

Tack för era svar, ska försöka få tag på minknät i stället :) Måste man köpa det som stora rullar?

#11, Det var en bra idé!

Zvintos
0

#12: Minknät, även kallat putsnät, fyrkantsnät osv, finns på små rullar på ca 5 och 10 meter. =)

echelona
0

Jag har en hönsnäts-hage där kaninerna är när jag har dem under uppsikt. Så det kan också vara ett tips? om du vill använda ditt nät. Flört

Fridaaaa
0

#14 Man ska inte ens ha det under uppsikt. Inte bra att ha till kaniner över huvudtaget.

Elshira
0

Hönsnät är lätt för kaniner att gnaga sig igenom om de vill, det är väll den främsta anledningen (och att andra djur kan ta sig in).

Köp svetsat "fyrkants-nät" istället på t.ex granngården (de har billigt i små rullar) och använd till en ev Hage.

Fast ska jag vara ärlig så tror jag nog att rävar kan ta sig in genom det bara de vill också, men kaniner kommer inte ut i.af. Skulle tro att gunnebo är det somj krävs om man bor i mråde där rävar rör sig mycket, ev med fyrkants-nät på insidan om man har en liten kanin =)

Men nog tycker jag du kan göra en form av rasthage där både du och kaninen kan sitta tillsammans, utan tag eller så bara någon enklare modell, istället för koppel typ ^^ Men inte lämna dem där i.af!

Hakuna matata!

[ninnakm]
0

#15 varför inte som Hage under uppsikt?

Fridaaaa
0

#17 Därför att kaniner kan lättare fastna i sånt när, vilket inte är bra även om man har uppsikt.

[ninnakm]
0

#18 det har jag aldrig upplevt, det gör mina i kompostgallerhagar men inte med hönsnät i deras höjd.

Fridaaaa
0

#19 Det har jag, haft kanin som har fastnat i det, eftersom det är så pass böjbart.

Elshira
0

#20 Då kan de nog helt säkert fastna även i fyrkantsnät…

Hakuna matata!

Zvintos
0

#21: Njae, fyrkantsnät är inte särskilt töjbart alls, utan ska man böja det får till och med jag ta i en hel del.
Hönsnät kan man böja utan några problem alls.
Det är även väldigt stor skillnad på maskorna.

Fridaaaa
0

#21 Det är inte lika töjbart, knappt alls, så dem kan inte böja det som dem kan med hönsnät (så som NinniH förklarar :) )

[Wera]
0

Jag har haft hönsnät på mina gårdar, men då är dom inplastade med något grönt plast så det blir lite mer stadigt, hållbart och går inte sönder lika lätt. Det tycker jag fungerar bra.

echelona
0

#15 Man kan ju ha minknät längst ner, det har jag. Ingen risk att de fastnar och ingen risk att de kan ta sig ut (under uppsikt dvs).
Rovdjuren kan fortfarande ta sig in men som sagt, bara man har de under uppsikt. Skulle aldrig ha hönsnät längst ner för jag har också varit med om en kanin som fastnat.

Fridaaaa
0

#25 Då kan man ju likaväl ha minknät hela vägen:)

Denna kommentar har tagits bort.
echelona
0

#26 Jo såklart. Men trådskaparen hade ju hönsnät till användning. Men minknät är ju såklart bättre Glad

imsuchadiva
0

Jag har hönsnät på några av mina burar, samt även på hagen som honerna bor i.
Aldrig varit med om att en kanin biter sönder nät. Måste vara en väldigt understimulerad kanin i sånt fall.

lisiberglund
0

jag har hönsnät funkar jätte bra :)

Med all kärlek //Lisi

Fridaaaa
0

#29 Behöver det inte bero på, den kaninen jag hade, som bet sönder och rymde, var definitivt inte understimulerad.

LinneaJohaanson
0

Kommer det ett rovdjur är det inte svårt alls för dom att komma in i burarna!

Bamse 08
0

#32 helt rätt. och det är lätt att kaninen biter sönder detRynkar på näsan

What doesn't kill you makes you stronger.

imsuchadiva
0

Rovdjur kan dessutom putta om kull burarna om de tar i.. har ni dem fastskruvade i marken?

LinneaJohaanson
0

Nej men det är en lite mindre risk till detta med tanke på hur lätt det är att ha sönder hönsnät. Har själv testat..bara att dra liiite inte alls mkt.
Men men.. inte mina kaniner som kan fara illa.

imsuchadiva
0

#35 Vad var de där för påhopp egentligen?

Loverabbits
0

#34 Jajamen! De sitter fastsatta i staketet! ;)

[Bolten]
0

#35 bara för du har minknät eller liknande istället för hönsnät betyder de inte att dina kaniner inte kan fara illa..?

lisiberglund
0

#35 va va dedär eller?

Med all kärlek //Lisi

Fridaaaa
0

#38 Det är det ingein som har påstått, men hönsnät är superenkelt att ta sönder, därför är t.ex minknät mycket säkrare.

Kassy
0

Har man buren nergrävd lite i marken eller om man har nät i botten så kan ju inte ett rovdjur putta omkull buren, eller jo om det är nät i botten, men då är det ju lika svårt att ta sig in där

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Bamse 08
0

Men hönsnät är ju väldigt tunt

Kassy
0

# 42 Menade "fyrkantsnät/putsnät" inte hönsnät

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Bamse 08
0

#43 jag svarde inte på din svar. utan på rubriken varför man inte ska ha hönsnät.

[Wera]
0

Om alla är så himla rädda att sina djur ska fara illa får man väl ha dom inomhus! Herregud :P Man kan väl inte börja diskutera om att ett rovdjur kan välta buren, en räv kan bita sönder gallret och ta sig in, en fågel kan attackera blablabla… ja hela världen är väl farlig.

Visst finns det bättre och sämre väl men det är väl en smaksak som kanske också beror på sin budget? :)

Ser inga problem med att utnyttja hönsgallret om man redan har det hemma. Om man är rädd för eventuella rovdjur får man ha dom lite under uppsikt… (okej om de ska vara där på natten kanske det inte är så lätt, men tänker dagtid, ex. i gårdar) Sen får man kanske tjecka av gallretregelbundet så att man hinner upptäcka eventuella skador i nätet, laga det innan det blir ett hål ex. Beror på hur bra man fäster fast det också (alltså i "ramen"/trä't) för i vissa fall kan dom dra i gallret så lossar det om man ex. använder häftstift.

Fridaaaa
0

Kaniner är gjorda att vara utomhus, därför ska människan bygga en bur som är så rovdjurssäker som möjligt, ingenting går att göra hundra procent säkert tror inte jag. Om man inte har dem i en bod t.ex som jag har.

Alecsandrala
0

Jag har alltid haft hönsnät till mina kaniner och aldrig haft något problem förän nu! Har tyckt att det varit bra eftersom man kan spänna der rätt hårt och kaninen ska inte kunna fastna i det då OM man nu inte har det löst vill säga.

En av mina kaniner börjar alltid bita på gallret i slutet av vintern, vilket gör att jag måste byta galler flera gånger under denna period.. Just därför har jag bestämt mig för att byta till minknät, just för att det är starkare och inte lika gnagvänligt ;)

ppyysseenn
0

Jag hade hönsnät innan, en illar bet isönder det och dödade kaninerna! :(

Rekommenderar det inte! Det är inte så vanligt med illrar men för säkerhetensskull! Men det är ditt val!:)

//Alma

Min (påbörjade) kaninuppfödning, ta en titt vettja! :) ---->

Pysens kaniner

Elshira
0

Det vanliga "fyrkantsnätet" kommer faktiskt rävar igenom utan storre problem med, om man nu har sådana i området. Så även om det är bätre är det inte helt säkert, men jag kör med sådant nu… Men blir det en ny gårs så blir det nog gunnebo + fyrkantsnät faktiskt då vi bor "på landet" :P

Hakuna matata!

[ninnakm]
0

#50 Det håller jag inte med om. Vi har själv mycket räv vid mig - flera vuxna + ungar. Och dem har aldrig tagit sig in i mina fyrkantsnät däremot hönsnäten.;)

lisiberglund
0

#46 bra skrivet, håller hellt klart med!

Jo det är ju så att kaniner har varit ute sen alltid dom är gjorda för att vara ute och då klarar dom säg?

Den enda grejen är att dom inte har sina hål under marken som dom kan springa in i, det är såklar ett minus men jag tror nog att har man en kanin och vet att den inte biter av något galler bor i stan, så kan man absålut ha hönsnät´men om man bor på landet och vet att det är rävar där eller att kaninen har en bra tugggörmåga då kanske man ska något starkare galler kanske minknät eller något liknande!

Med all kärlek //Lisi

Elshira
0

#51 Här tog sig räven inte till hönnsen med sådant nät förr (bet igenom), kaninburen (som förr innan jag var stor nog att "tänka själv") däremot var i vanligt hönsnät förut (utan att bli sönderbitet, men givetvis inte för att det är bättre eller så bara tillfällighet).

Men å andra sidan har det bara hänt enenda gång trots att vi har ett gryt bara 200 meter bort :) Och vi har både hönns och kanin idag. Men det ska nog vara när räven är riktigt, riktigt hungrig. Annars har vi sork så det vimmlar nere på åkrarna, så de har nog inget behov helt enkelt. "Burdjur" står ju knappast på deras vanliga meny, och in på gården vågar de sig sällan mer än på natten med för den delen.

Hakuna matata!

[ninnakm]
0

#53 Jo vi har ett gryt ca 150 m bort. Förr hade vi också höns - då kom inte räven utan minken och dödade så klart alla och tog med sig en. Men som du säger det kan ju vara mycket möjligt att om dem är riktigt hungriga eller sjuka dem tar sig igenom även minknät. Vart hade ni buren? Nära huset? Jag hade för några år sedan en bur (hönsnäts galler) den stod framför vår alltan, alltså ca 7 m från huset. En frisk räv går inte så nära husen, men då kom det en skabb räv. Rev sönder hela gallret och tog den ena kaninen, det var två men en klarade sig. Det var på hösten. Nu i höstas förlorade mina kusiner, som även är mina grannar två kanier, där räven fick upp burdörren. Så dem blir säkert mer "desberata" när maten börjar ta slut.

[Wera]
0

Helt ärligt så har jag aldrig någonsin oroat mig för rävar eller andra djur. Även om min mamma bor mitt ute i skogen (har kaninerna där ibland, och när jag själv bodde där såklart). Om man ska oroa sig så är det människor man ska tänka på, för då spelar det ingen roll vad för nät man har eller någonting. Många personer går in i burarna och ska ta våra djur.

Fridaaaa
0

#56 Ja folk roar sig med att släppa ut djr tyvärr :(