Selar? :(
Provade nyss att ta ut min 13 veckor gamla kanin hona Phelia i sele, gick inge bra, hon blev helt galen av att inte kunna hoppa iväg flippade ur å slängde sig som en galning i luften för att komma ur selen¨å gjorde verkligen allt för att komma loss. Sedan när hon väl fattat att hon satt fast i ett koppel till mig drog hon jätte mkt för att få komma framåt/åt det håll hon ville gå.
Jag hade en H-sele, tror ni en bog sele kan vara bättre å skonsamare för henne?
Vad finns det fler för typ av selar?
Putt putt

Jag kan inte så mkt om selar, men min kanin var lika dan . jag säger bara: träna.!
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
Det finns ju H-sele, Bog-sele, Bröstsele.. Ja, säkert fler men de är de som jag vet! :=)
Någon sele som e mer skonsan än h-selen, det såg så hemskt ut när hon försökte kasta sig bak ur den :(

Köp en baby bunny sele på ZooCenter tror jag det heter den finns i rosa och svart och är riktigt riktigt bra och skonsam! Kostar däremot 119 kr….
putt putt

Testa att ta det lugnt först,
Spänn inte selen direkt.
Börja med att hon får lukta på den
och sen kan du lägga den på hennes rygg (utan att spänna)
Går det inte bra, Gör om det från början,
Går det bar testa att spänna magbandet & sedan det andra,
Går det bra så får du låta henne hoppa runt med selen ett tag
och när hon är helt van kan du fästa kopplet.
(Det här ska du ju inte göra på en dag eller så, Ta en sak i taget)
Några tips? på selar vet jag inte, Allt är olika från kanin till kanin.
Men testa några olika sorter och se vilken som pasar bäst.
Asså, hon bryr sig inte om selen eller om att jag sätter på den eller så, utan det är när hon hoppar i väg för fort å kopplet tar stop, då flippar hon ur å oftast försöker hon åla sig ur selen :/
Idag lyckades Phelia nästan komma ur sin H-sele :(
Är bog selar bättre om dom kryper ur H-selarna?
Putt Putt
Är bog selar bättre om dom kryper ur H-selarna?

Tror bogselar är bättre då. Det har iaf jag tipsat och använder till min lillasysters kaninunge som hon har köpt. :)
Mvh Sigrid
Okey tack, ska nog prata medd morsan så beställer vi hem såna är bog selar då ;D
Du ska inte börja gå med kaninen i sele direkt ! Finns en artikel att läsa om selträning här på KIF.
Not your mom, not your milk.
Hon kanske behöver vänja sig lite mer? Förstår inte riktigt, för du går väll efter när du håller i kopplet? Kanske bara är jag som är lite trög och inte fattar. :)
Asså mina 2 är redan "sel trände" :P, bara det att Phelia flippar ur när kopplet tar stop å förösker åla sig ur selen :(
Kan du inte testa med längre koppel då?
Ja, jag följer med henne bakom, men när hon tex vill gå ut på vägen stannar jag å säger tydligt "nej" så hon ska fatta att hon inte får gå ut på vägen å då blir hon typ sur å försöker oftast ta sig ur kopplet, ibland flippar hon ur :/
Men läs artikeln om selträning ! Och gå inte med henne i sele alls innan hon tkr att det inte gör något att ha kopplet på sig ! Vissa kaniner kan inte ens gå i koppel, min Irma får panik, även fast hon inte tycker det är alls störande att sätta på kopplet, men tyvärr så kan hon inte gå i koppel, finns kaniner som inte klarar av det.
hittade inte artikeln om selträning
#20 - Gå in på artiklar, sedan vilket ämne, så klickar du på Kaninhoppning, när du gjort det så klickar du dig framåt, till andra sidan & längt ner där finns artikeln.
Den artikeln hjälper ju inte mitt problem….
ska nog köpa en bog sele iaf å prova med en sån iaf om hon inte lugnar sig i H-selen snart :/
#22 - Men har du seltränat henne innan du började gå med henne ? Vissa kaniner vill helt enkelt inte gå i koppel, vad man än gör.
Nja, hon var aldrig rädd för selen, jag började med att låta henne nos på selen, sen satte jag på den å sen fick hon hoppa runt med den, absolut inga problem. Sen så gick vi ut å då kom problemet :/

I början var min kanin också sån.. Men hon har blivit bättre nu. (;
Men hur lång tid lät du henne ha på selen innan ni gick ut? Och det kanske funkar om du te.x. är innomhus och ge henne lite godis sen drar lite försiktigt i selens slut. Så att hon förstår att det inte är farligt. Sen kan du ju ha på ett litet koppel på henne innomhus och låta henne skutta omkring med det :)
Emma
Asså jag har typ gått runt med henne inomhus oxå, men det e typ som om hon blir arg när kopplet tar stop :/
Vissa kaniner klarar inte av att ha selen på sig, men öva, öva säger jag, men låt inte kaninen blir stressad bara.
Är det första gången du sätter på henne sele?
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Hon är för ung för att överhuvud taget ha sele på sig. När hon blivit äldre kan du börja med att ha bara själva selen på henne en stund varje dag. Sedan sätta på kopplet och bara låta det hänga med. Sedan visa henne att det kan ta stopp, du står bara stilla. det tar lång tid innan du kan gå ut och gå med henne i sele. Men vänta först tills hon vuxit till sig, farligt annars.
#0 & 18: Jag är inte jättebra på det här med selar men jag tror att du ska försöka träna din kanin vid ett ställe där det inte finns några faror i närheten, t.ex. en väg eller så. För är kaninen inte van vid att du stannar henne genom att säga till och hålla kopplet stilla så blir din kanin nog väldigt rädd. Det blir som om ett rovdjur håller fast kaninen och det försöker med alla sina krafter fly. Så jag tycker att du ska träna din kanin vid en säker och lugn plats och steg för steg få henne att förstå att hon ska stanna när du spänner kopplet bakåt och säger "Stanna" eller något liknanade.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Kan alla ta å läsa mer än bara sista inlägget?
Hon är redan seltränad å har inga problem med att jag sätter på sele eller kopplet eller att jag går efter henne ut eller så, hon blir bara så glad över att vara ute å hoppa å sen så när kopplet stoppar henne blir hon så arg att hon försöker ta sig ur selen…
Jag undra om en bog sele gör det svårare för henne att ta sig ur?
#31 problemet är att det inte finns någon säker plats, alla skogar å sån om råden utan vägar osv där går folk med sina hundar (50% av hundarna går lösa) å jag bor liksom mitt i "stan" i ett villa område :/
Jag har läst alla inlägg, tycker ändå hon är för ung för sele
#32: Jag tror på att hon är tränad på sele och så men du behöver kanske träna henne på att gå dit du vill (svänga) när du har henne i sele och inte bara låta henne bestämma vart hon vill gå. Om hon får bestämma hela tiden kan jag förstå att hon blir sur och försöker ta sig ur selen. Om du ändå inte lyckas lära henne att svänga när du ber henne kan du bygga upp en mur så att hon inte kan komma ut på den farliga vägn. En gång tog jag alla mina kompostgaller och satte upp som en lång vägg framför vägen och den stoppade min kanin från att hoppa dig när jag tränade henne att gå i sele.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
#34 det är styr problemet som jag fastnat på, hon går inte ditt jag vill å blir sur å försöker ta sig loss. Hon har aldrig fått bestäma, det slutar oftast med att jag lyfter upp henne å bär henne ditt jag vill att hon ska gå :/
Hon tar sig igenom kompostgallret, smal å skit liten (kropps byggnad) lejonhuvad :P
#35 Du får ju sätta fin-nätat galler över kompostgallret :) ;). Min 4-månaders dvv kommer igenom kompostgallret :P.
Emma
mm, ne jag vill inte behöva krångla en massa var enda dag hon ska ut på gården i 8 år+, jag vill att hon ska LÄRA sig å inte försöka ta sig ur selen :P
Finns det ingen sele som e bra för rymninge benägna kaniner?
Det tog ganska lång tid för en av mina hanar att "acceptera" sele och koppel, men jag började med att ha honom i hagen så att det inte behövde bli dragkamp - det är ju då dem får panik. När vi började gå ut utanför buren såg jag till att styra honom med händerna om han försökte t ex. gå ut från tomten och höll bara löst i kopplet. Nu har han vant sig helt och kämpar inte emot.
Bogselen är bra om man har en kanin som kryper ur selen annars, men det ska ju inte behövas.
Jag tycker bogselen brukar vara lätt för kaninerna att ta sig ur…fast hon kanske inte hade flippat ur så om hon haft en sån, svårt att säga det är ju individuellt vad kaninerna trivs i. du kanske får prova dig fram och som de andra sger ta det låångsamt framföallt när hon är så ung. kanske vänta några veckor tills hon lär känna dig bättre och känner sig tryggare och så :)
heh, har haft henne i typ 1 månad redan å hon e redan väldigt van vid mig, jag får gör typ vad jag vill med henne. En helt underbar tös ;)

bogselen kan de komma ur hur hårt du än spänner den har jag iaf hört. testa en bröstsele har hört att de inte stryper de lika mycket.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
GAMMAL TRÅD!
Min kanin var likadan , men jag började med att sitta med hon ett tag med selen på sen nästa dag när hon inte var lika rädd så lätt jag hon gå,( Hon var ju fortfarande likarädd, och gjorde ibland som din kanin) Men jag fortsatte träna varje dag! från början tog jag inte ut henne så länge men sen blev det längre o Längre turer och nu älskar hon att vara ute i selen ;D Det gäller bara att ha tålamod !
Min kanin kröp ur bogselen lika lätt som en h-sele :/
Mina kaniner var tre månader när jag började selträna dom så egentligen kan det ju vara för att hon är för ung
Jag tycker du ska använda bogsele. Det använder jag till mina dragiga kaniner ;) Men jag tror också du ska träna henne, typ gå i selen en liten stund per dag. Så gjorde jag i början ^^
om det inte gått över och hon drar kan du testa bröstsele :) jag använder både bog och bröstsele och jag gillar mäst bröstselet :)
jag använder en h-sele men som jag "sytt om" till någon sårts bröstsele. Jag sydde typ som en trekant med vardera ände sydd som "hålet på ovansidan av en gardin". Tog bara lite tid att prova ut rätt längd eftersom jag inte använde något stretch material till tyget och min lilla Neo inte gärna sitter still under så lång tid.
Om man syr om den så slipper man köpa 10000 nya selar när en inte funkar så himmla bra.
Min kanin går det inte att gå i sele han hatar det men alla kaniner gillar inte det helt enkelt!
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Sydde en bogsele till vår lille Teddy som är dvärgvädur på 9 veckor och han går och hoppar utan problem, dvs han bryr sig inte om selen! Så träna din kanin varje dag så lär den sig att det inte är farligt att ha sele.
#49 gammal tråd:P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#51 aa det är det verkligen
What doesn't kill you makes you stronger.