Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 4680 ggr
Pinscher2
0

Fick en chock nyss!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick en chock nyss när jag kom ut till kaninerna!

Mitt framför mina ögon föder min belgiska jätte Eva-Lo sina 4 ungar!! Mitt på burgolvet… Hon har inte dragit av sig nån päls eller fixat nånting!

Så det vart panik, fick hämta massa halm och hämta en större bolåda och in med ungarna. Å då ser jag till min förskräckelse att en av de är missbildad… :,o(

Pinscher2
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Känsliga tittare bör varnas…!

Keligast
0

åhh vad tråkigt! ja dom som är känsliga skall inte titta på den bilden iallfall :p svårt att inte titta på bilden men jag blev faktiskt lite iallamående =/

kommer dom klara sig?!

Tina-A
0

#1: Oj.. Jag har aldrig sett något liknande

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Keligast
0

är det bara jag som tycker att alla 4ser likadana ut i halmen eller?!

Pinscher2
0

Inte jag heller Tina_A… Så jäkla tråkigt! Å den missbildade såg verkligen otäck ut, stackarn :,o( De andra däremot ser fina och välskapta ut.

Tina-A
0

#4: Jag skulle gissa att det är den högst upp till höger som är den missbildade?

Keligast
0

jag är urkass på kaninungar men vad är fel på det lilla livet?

Keligast
0

är det ögonen eller?

Pinscher2
0

Japp Tina, det är den längst upp till höger…

Pinscher2
0

#7, ögonen är öppna & hjärnan syns! Vilket det INTE ska göra på normala ungar.

ciss
0

Stackarn! Var glad att de andra överlevde. Fint väder är det också, i alla fall här - solsken så man går i linne! :)

Jättefina ungar! Vad roligt att du fick se henne föda.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Keligast
0

Hoppas allt kommer bli bra Oskyldig

Frida-L
0

Åh, vad tråkigt.. vad gör man med den missbildade ungen?

[Quellii]
0

Oj :'O Vad hemskt!
Håller tummarna för att dom andra ska klara sig iaf!

Tina-A
0

Om ungen inte redan är död så bör den väl avlivas.. ?

Pinscher2
0

Nu har Eva-Lo fött två ungar till, även de utanför boet. Alldeles iskalla. De i boet låg utspridda de oxå nu, och iskalla. Så det är bara att inse att de kommer nog inte klara sig. Den missbildade ska givetvis avlivas… =( Ändå är det den som är den piggaste nu! =/

Iram
0

Inte kul när det blir kaos vid födsel. Om du har startgas hemma kan du avliva den missbildade med hjälp av det. Du lägger ungen i en tät plastlåda tillsammans med en trasa indränkt med startgas. Den somnar då in, för startgas innehåller eter och gör att man somnar innan man dör. Förhållandevis skonsamt enligt veterinär.

Får väl hoppas hon börjar pyssla om de andra. Flora födde en av sina på fel plats i buren, och den var iskall då jag hittade den. Dock vid liv, om än knappt. Jag värmde den lite och la den med de andra i boet och den överlevde!

Lycka till!

Pinscher2
0

Åååå Marie! TACK för det där tipset!!!! Ju snällare metod desto bättre, TACK!!

Hon verkar strunta i ungarna totalt… Fast nu får vi se, hon har ialla fall börjat fatta att man måste samla ihop halm. Så det är bara att hålla tummarna nu.

Ska genast kolla ifall vi har startgas hemma, då slipper jag vänta tills min Per kommer hem…! TACK Marie!

Iram
0

Ingen orsak, jag vet att det är motbjudande att behöva ta livet av de små. Själv klarar jag inget annat än startgas, står inte ut med någon våldsamt eller kladdigt sätt. Och det är ju tyvärr så att nyfödda kaninungar ibland behöver avlivas av en eller annan anledning. Då är det bra att ha ett sätt på lut som man klarar av…

Fundersam

Myrra
0

Grattis till ungarna!

Synd att den ena var missbildad, men inte ser den väl otäck ut???

Jag tycker den ser ut som ett litet "ufo", men absolut inte läskig.

Tänk om jag också kunde få ägna mig åt lite kaninavel, blir så himla avundsjuk på er som kan/har plats!!!!

Stj3rnfallet
0

Jag hoppas verkligen att de andra ungarna överlever! Fick en chock när jag såg den missbildade ungen.. Väldigt läskig! Jag håller tummarna för att de andra ska överleva, Suzzie!:D Då får jag ju se söta kanin ungar när jag är hos dig!:D Hoppas jag iaf :P Ngn kanske "rååkar" slinka ned i väskan :P

[Niike]
0

Vad kul med små ungar, men synd att en blev missbildad:/ Hoppas verkligen att de andra klarar sig och är friska. Håller tummarna!

KajsaM
0

Ojsan! Du måste berätta hur det går :) *kramar*

twinnie
0

Nej va synd att en inte blev välskapt :/ Men hoppas att Eva-Lo tar hand om de andra nu då!! Kramar!!

Pinscher2
0

Hej allihop!

Iram: Jag håller verkligen me Dig där. Det är verkligen motbjudande och då är det väldigt bra att det finns ett bättre sätt att förkorta lidandet på.

Här kommer lite uppdateringar på läget: Det är bara två som fortfarande lever, eller ialla fall sist jag var ut och kollade. Eva-Lo har plockat av sig en massa päls så nu verkar hon ha fattat vad det går ut på.

Sandra: Ja om de överlever så kommer Du absolut få se de när Du kommer hit, så det är bara hålla tummarna nu.

Nä, jag tror att jag lär ut och kolla till de igen, var några timmar sen jag kollade. Kan även berätta att Eva-Lo låter mig hålla på, hon har varit himla snäll. Hon har inte ens morrat! Å me tanke på att det är en ganska stor kanin så är det bara att tacka och buga! Hör av mig snart igen och talar om hur det gått…

SagaoAlfred
0

Åh. hoppas det går bra med dom två som är kvar nu då! Lycka till!

Tina-A
0

Jag är jättenyfiken.. Håll oss uppdaterade!

KajsaM
0

Kom igen Eva-Lo!

Stj3rnfallet
0

#25 Ja, men vuxna kaniner går ju också bra ;) Även om ungar är liiite sötare :P Åååh, jag kommer bara vilja plocka med alla era djur hem!:P Kanske stannar där hela livet :P Nä, men det ska bli jättekul att hämta Qendra sen!:D Vill verkligen träffa illern! Han ser så fin och snäll ut =) Håller tummarna för att de klarar sig! Är det bara jag som tycker att ungarna är väldigt små? Känns som att de borde vara större när det är belgisk jätte =/ Men jag kan ju ha fel.. Har ju inte sett särskilt många bilder på nyfödda bebisar.

Pinscher2
0

#29, klart Du får stanna, inga problem =)

Jag tycker oxå att ungarna var väldans små. Speciellt en av de, den var extremt liten…! =/

Igår vid 19:30 levde de två överlevande. Bara jag har varit ut med hundarna så ska jag gå ut och kolla om de har klarat natten… Håll tummarna!

Frida-L
0

*Håller tummarna*

ciss
0

*håller tummarna*

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Iram
0

Jag tittade också en gång till på bilden….Tyvärr ser de faktiskt små ut. Lite "ofärdiga" på något vis, som om de vore födda för tidigt. Mina nyfödda har liksom varit mer markerade med längre öron osv….Nåja, hoppas det går vägen för de två som är kvar iallafall!

Pinscher2
0

De hade olika storlekar allihop, så nånting har ju varit knas! =/

Men jag kan tala om att det blir tråkiga besked… Bägge två är döda! =( Vette tusan vad Eva-Lo har pysslat me för det såg ut som "hej kom & hjälp mig". Å hon hade krattat in en MASSA spån(!) i bolådan. Ena ungen (den största) hittade jag till slut under all spån, död och med ena örat uppätet… Den andra ungen hittade jag aldrig… =,o(

Iram
0

Trist, men det är sånt som händer….Fundersam

Bättre lycka nästa gång!

Myrra
0

Oj vilken dramatik det har varit i Eva-Lo´s bur under natten!

Tråkigt att hela kullen dog!Ledsen

Kanske kände hon att det var något fel med ungarna, att dom var för tidigt födda eller nåt sådant och därför gjorde på det viset?

Hopi
0

Nej.. Vad sorgligt… *snyft-snyft*

Matilda_91
0

Usch vad hemskt.. verkligen jobbigt :/

KajsaM
0

Nej, vad hemskt. Bättre lycka nästa gång! Tyvär händer ju sånt här med kaniner. Kramar till dig Suzzie!

Tina-A
0

Beklagar..

Jojsan
0

vad tråkigt.. :(

Keligast
0

kan kaniner äta upp ungarna? Förvånad fy vad äkligt och hemskt!

KajsaM
0

Ja, nästan alla mammor kan äta upp sina ungar. Och sånt är händer.

Lotta_A
0

#1: Riktigt läskig bild.

Frida-L
0

Vad tråkigt :(

amand
0

Ja, vad tråkigt! =(

Stj3rnfallet
0

Tråkigt att de dog =( Beklagar, Suzzie.. Kanske går bättre nästa gång =) Stackars lilla Eva-Lo som inte förstod hur hon skulle göra =/

Pinscher2
0

Tack allihop! Det kändes lite tungt att de dog, hade känts lite lättare om de dog direkt… Men nånting var ju knas med de, allt bara blev fel.

Men, runt den 29 april ska Eva-Lo flytta ner till Sthlm och bli bortskämd av en familj som jag avgudar. Hon kommer få det riktigt, riktigt bra där.

amand
0

#48 Varför ska du inte ha kvar Eva-Lo?

Gasoline
0

Man ser inte hjärtat va? vad har du gjort med kaninungen nu då? Om inte mamman biter ihjäl den bör du nog göra det själv. Jag vart lite nyfiken faktiskt, har du någon sorts kaninstall? Och är det mamman som är i bakgrunden?

KvirrZ
0

#50 alla ungarna dog.

- Mvh Emma

Gasoline
0

#51 ok, det var ju tråkigt.. Va det något fel på dom alla eller?

KajsaM
0

#52 Läs tråden :)

Cherry
0

Vad tråkigt ;/

Gasoline
0

# 53 Hmm, jo, jag lästa typ halva tråden sen orkade jag inte mer. Är ganska lat när det gäller att läsa..

KajsaM
0

#55 Men om du läser så får du veta :)

Gasoline
0

#56, jo, det är ju så sant. Tänkte att du som är på hugget skulle vilja ge mig en kortfattning =P

KajsaM
0

#57 Okej det kan väl jag göra ;) Eva-Lo föder sina ungar mitt framför Pincher2´s ögon. Utan att ha bäddat elr nå. Pincher lägger in dom i boet men 1 är missbildad. Ungarna nog + att Eva-Lo åt upp en.

Pinscher2
0

Blir impad varje gång Kajsa, Du har då koll på allt ;o) *stolt*

KajsaM
0

Jajamänsan Flört Hihii

Fiia.
0

Usch, vad tråkigt! Det är tråkigt när sånt händer.. Men naturens gång, får man väl kalla det!

Gasoline
0

#58 Haha, ja, det första hade jag faktiskt läst själv =P Det var ju tråkigt faktiskt, men en mamma brukar ju inte döda ungarna om det inte är något fel, så man får tänka så.. Tack för att du ville berätta för mig så jag slapp läsa, haha.. =)

Stj3rnfallet
0

Tråkigt att Eva-Lo ska flytta, då hinner jag inte se henne ju =( Antar jag? Äh, men iofs får jag ju se de andra kaninerna iaf =) Du har inga fler bj's som jag kan få se på?:P

KajsaM
0

#62 Flört

Pinscher2
1

Sandra, Du kommer nog hinna se Eva-Lo! Som det ser ut nu så flyttar hon den 29 april och innan dess har Du väl varit hit =) Sen har jag ju Maphia oxå.

Stj3rnfallet
0

Jaha, ok =) Kul :D Har följt med hela tråden, men har jag missat varför du ska sälja henne?:P I så fall är jag extremt blid ;) Haha, ja, då har jag ju varit för länge sedan!=) Usch, NU känns det verkligen som en evighet tills jag får hämta min lilla snuttistjej!:P Hihi, börjar ju bli pirrigt nu :D Vilket sött namn!:D Maphia =) Hihi, kommer nog vilja plocka med var enda kanin och överiga djur med mig hem!:P Speciellt Nicko, han är ju så söt!:D Vill också ha en iller ;) Lite avis faktiskt :P Förhoppningsvis blir det en pastell eller viltfärgad till hösten för mig med!:D

[helenal]
0

men va hemskt. vundra va de va som gick så fel!!hur kommer de sig att ungarn ioftats lir missbildade hos kaniner?

Tina-A
0

#67: Jag tror inte det är vanligt alls.. Tror det är samma risk som hos andra djur. Detta är det första fall jag hört om faktiskt. (Lägg märket till Tror) :)

love_bunnies
0

Värför ska Eva-lo säljas??eller ska du ge bort henne??

Pinscher2
0

För att jag har bestämt mig för att dra ner på lite kaniner och eftersom Eva-Lo inte har stamtavla så är det bättre att hon kommer till Gizela i Sthlm som alltid har drömt om att äga en jätte, hon har även en kaninunge som jag har fött upp så jag vet att Eva-Lo kommer få ett drömhem där.

love_bunnies
0

Okeej,vad roligt för henne