Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 607 ggr
ellaalma
0

dör ungarna?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är det ofta som kaninungarna dör vid honans första kull??
Hur hindrar man det?

MVH MIG!

Fridaaaa
0

Nej det är inte vanligare än om det vore hennes andra eller tredje kull, och det finns inget man kan göra för att förebygga att det inte händer, då hade ju alla gjort det:P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jahadu
0

Det enda tipset jag har på förebyggande åtgärder är att inte stressa honan, låt den inte flytta runt under dräktigheten t.ex.

Min ena hona fick en kull i somras då hon födde under nästan 2 dygn, det var mycket blod överallt och många döda ungar. Fick ha ständig kontakt med veterinären osv. Några ungar överlevde tillslut, men fler än hälften dog. Jag tar själv på mig skulden för den misslyckade förlossningen då jag hade planerat parningen väldigt dåligt och honan fick flytta runt en del under dräktigheten. Det var dessutom hennes första kull vilket också kan ha bidragit till osäkerheten. 

Så det är mitt tips? - låt henne få lugn och ro så minskar iaf risken lite (även om det självklart finns massa andra orsaker till att ungar dör)

ellaalma
0

#1 okej, tack
#2 okej, när du säger ''flyttar runt''.

Menar du till en rasthage, för jag brukar bära upp min kanin och ha henne i en rasthage, kan man det?

Zvintos
0

#3: En rasthage går alldeles utmärkt.
Med flytta runt menas antagligen att hon inte har samma bur hela tiden, eller samma bostad, utan exempelvis flyttas mellan två hem.

ellaalma
0

#4 okej, tack! :)

jahadu
0

#4 precis så menade jag =) att byta bur är ingenting jag rekommenderar pga den hemska erfarenhet jag själv har haft.