Sommarbur - hur?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hallå! Just nu sitter jag och funderar på hur mina 2 kaniner ska få det i sommar.
Just nu har dem en stor Trixiebur nere i Strömstad där vi är huvuddelen av sommaren. Den buren är en "det får duga så länge" -bur. Men nu funderar vi på att bygga en egen.
Jag har tänkt att man trycker ner fyra "balkar" i gräsmattan och binda hönsnät eller något runt. Och sedan bygger ett litet krypin bara som vindskydd, som dem även kan sitta på. Och sätter nättak. Kaninerna kommer då vara ute i den hagen dygnet runt. Men jag är lite orolig över rävarna som smyger omkring där..
Hur hade ni gjort? Tänk att ni har en ganska stor gräsmatta, och kan göra nästan vad ni vill. Det ska inte vara dyrt, och det ska vara "barnvänligt" - alltså inget högt man måste kliva över eller något.
Jo, jag tänkte det. Vet du vart det kan finnas att köpa?
Jag hade gjort allt av kompostgaller eller som du men med minknät/fyrkantsnät, och kompostgaller som botten o tak, gör högt så barnen kan gå in där. Jag har en där jag ställde kompostgaller på höjden, satte minknät utanpå eller innanpå och har galler i botten med men jag har presenning ovanpå som man kan ta av vid behov, lät ett galler vara grind liksom. Detta satt fast vid ett hus eller koja. Vi bor på landet men inga ovälkomna djur tog sig dit. Det blev regnvatten på presenningen men det kunde man ju hälla av. Jag har byggt fler hagar av galler och tycker det är bra om man klär dem, iaf om kaninungar ska vara där. En del gör ju ramar av trä till sina galler så blir de tyngre och stadigare…
Här är en bild på min sommarbur. Den är byggd av diverse träbalkar, svetsnät och plasttak. Nättaket kan man lyfta bort. Huset är i två våningar, ett "krypin" och en öppen övervåning. Baksidan har en lucka så att man kan öppna den vägen också. Barnvänligt kan man göra det genom att bygga trappa på ut och insidan. För att hela skydda mot in- och utgrävningar drar man nätet ner i marken, olika långt beroende på hur säkert det ska bli. Allra säkrast är att ha när under hela och lägga jord uppepå, men det kan bli lite dyrt… Kan ge dig en mer detaljerad byggbeskrivning om du önskar, men det kan bli lite dyrare än du tänkt dig. Dock får du tänka på att en dyrare bur kanske också håller längre tid!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Tack så mycket för alla tips?. Jag tror att det blir en liknande som #5 har. Dock inte med själva buren, utan bara en Hage. Funderar på om jag kanske ska bygga en bur som står på marken, eller någon decimeter över och kanske stänga in dem på natten. Som då står i hagen. Låter det bra?
Hur stor ska den isåfall vara (2 väldigt aktiva kaniner)? Ska det vara någon sovdel, eller räcker det med sitthylla tror ni? Vill ju inte ha den för stor, så att det blir ett jätte-arbete.
Jag skulle haft som #5, med elr utan bur beroende på budget. Jag har bara krypin (litet hus som står på små ben) i en av mina större hagar (hundgårdstyp).
#7 Men tror du att jag kan stänga in dem över natten i ett litet krypin? Eller blir det för litet, dem är ju trots allt 2 stycken.
Du måste ju ha lagliga mått på buren de ska bo i på natten.
/Karin
#9 Självklart, men frågan är bara hur stor. Ska den vara 100x50x50, eller blir det för litet för 2 kaniner att sova i på natten?
#10 Vrf kan de inte vara ute i hagen dygnet runt för? :P
#11 För att jag är orolig, för alla rävar som smyger omkring där.
#12 Ha nät i botten? ^^
Nej men spelar ingen roll om kaninen bara spenderar natten i buren för det är då kaniner brukar vara aktiva. 100x50x50 tror jag inte är godkänd för två kaniner heller, 0.5 + 0.25 kvm måste det vara för två dvärgkaniner, så om jag tänker rätt måste buren vara 0.75 kvm, inte 0.5 kvm.
Nej, inte nät. Det är så obehagligt och onaturligt. Hur stor bur skulle du ha då?
#14 Man gräver ner nätet en bit/lägger jord över så är det ingen fara :)
/Karin
#15 Men det är ett ganska stort arbete, och vi vill ju inte ägna hela sommaren åt burbygge.
#16 Ja det är ganska mycket arbete men planerar ni att bo kvar några år och ha kaniner så kan det vara värt det! Sätter man fart tar det inte så lång tid och hjälps man åt blir det riktigt kul! Måla den så håller den också längre och målar du den i samma färg som "människo-huset" (vilket jag gjort) blir det ett ganska snyggt inslag på gräsmattan.
/Karin
#15 Nätet trycks ner med tiden och varken syns eller känns tillslut :) Om du tänker bo kvar några år med hagen. Blir väl bättre än o sitta i bur över natten om man ändå kan lösa det :)
120x60 cm eller 120x70cm kanske, helst iaf. om man ska ha två kaniner i dvärgstorlek.
Jo, men dem är inte särskillt "gräviga" av sig helller, och under jorden är det stenplattor så jag tror inte det behövs.
Men vad skulle ni gjort om ni skulle ha kaninerna ute dygnet runt, förutom nätgolv då?
Nät ovanför hagen kan också vara bra så att inga rovfåglar tar tar sig in. T.om. katter kan ju klättra över så det är viktigt.
Eller om du vill ha enklare burar som går att flytta runt för att få nytt och fräscht gräs kan du köpa fyrkantiga träpinnar (4 till kortsida och 4 till långsida samt 4 till varsitt hörn) och fästa minknät runt hela, spar dock ett hål i taket där du kan bygga fast en lucka.
Här ser du något liknande från Tazzlandets uppfödning (se betesbur)
http://www.tazzlandet.se/html/iframe_kaningarden.html
Jo, jag får fundera. Kom gärna med mera förslag :)
#20 Gillar beteshagarna av kompostgaller!
Det är så kul att sommaren närmar sig så man kan sätta igång med bygge av rasthagar snart. 
Eller hur! Jag lovar iallfall att jag kommer med bilder sedan hur det blev.
#23 Me too.