Drar i selen
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har en harkorsning här hemma, som drar endel i selen när jag försöker att stanna honom. Jag drar absolut inte hårt, jag håller bara imot lite, lite. Problemet är att det känns som att han blir stressad av att jag försöker att stanna honom… Han är hur snäll som helt i selen annars, det är bara när jag försöker att stanna honom för att t.ex ta upp honom i famnen som det känns att han blir lite rädd eller stressad. Detta försämrar ju en hel del i och med att jag hoppar med honom. Jag har försökt att lugna ner honom, och ge honom belöning (pellets) och många klappar när han har varit duktig eller blir rädd. Det funkar ibland, men ibland inte. För tillfället har han en lite mindre bra egengjord bogsele, medans jag väntar på att mina bogselar jag har beställt ska komma hem.
Skulle mer än gärna få tips? om vad jag ska göra när han blir sådär. Kan ju tillägga att han är världens underbaraste kille annars, han springer runt och gör glädjeskutt hela tiden i hagen, så jag tror inte att det kan bero på våran relation. Snarare att han kanske är en aningen rädd för selen. Han har inte varit såhär hela tiden, det började för bara några veckor sedan.
Blev han så i och med att du bytte till bogselen, eller har du alltid haft den selen innan? Har han haft en H-sele kan det ju bero på att han kanske tycker det är obehagligt att det tar emot på "bröstet" istället för runt halsen när du bromsar.
Kaniner brukar ju tycka tvärtom, men din kille kanske är annorlunda :)
När jag köpte honom så hade jag h-sele, även då drog han lite lite, men han verkade inte stressad av det! Sen när han började att dra mer, så bytte jag till bröstele i och med att jag inte hade någon bogsele. Det funkade inte heller så jättebra, i och med att den bröstselen hade lite för kort ryggstycke för honom. Och nu har jag fått göra en egen bogsele till honom. Han kanske är annorlunda ;P
Om han fungerade med H-sele, tycker jag att du ska använda eller iallfall testa med det. Det kan ju vara så som jag beskrev. Att han tycker det är obehagligt med bog- och bröstsele.
Man kan ju alltid testa, ska ta och göra det sen när jag tar ut honom! Men har du något tips? vad jag kan göra om han börjar att dra, istället för att jag stressar upp honom, finns det kanske något sätt att lugna ner honom? Kan ju tillägga, som jag glömde att skriva, att jag har testat att låta honom ha på selen i hagen. Självklart under uppsikt. Då har han inte visat något tecken på att inte gilla att ha selen på sig.
Varje gång han stannar när du bromsar honom kan du prata glatt med honom. Säga att han är duktig. Du kan bromsa honom lite då och då när ni är ute. Stannar han, beröm, och fortsätt gå. Han kommer lära sig att det inte är något farligt. Lycka till med den lilla busen.
Sedan kan du lägga ut lite större godisbitar på marken. Sätt ner honom en halvmeter ifrån och låt honom nosa till sig den. Bromsa honom lite precis innan han ska äta den. Och släpp efter så att han kan ta den :)
Att stanna = belöning.
Tack, det ska jag absolut prova! Hade själv inte kommit på det där med att lägga ut större godisbitar. Ska lägga ut lite morotsbitar :)
Det här är lill killen! :D
Hoppas det går bra
What doesn't kill you makes you stronger.
Hoppas jag med! :D Men det borde gå bra, bara han får vänja sig.
# 8 Verkligen jättefin kanin du fått tag på! Kanske skulle du kunna ha honom i rasthage med koppel och sele på och så testar du stanna han osv och ger en massa godis som #5 skrev, för det är kanske mer intressantare utanför så han inte har någon lust att stanna?
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Lycka till!
#9 Tackar, han är så jättefin och mysig! Har provat det en gång innan, han drog fortfarande endel men inte lika mycket :)
#10 Tack :D
Jag brukar bromsa upp mina lite åt gången, vet inte om du rider men hur som helst arbetar man ju med små förhållningar där. På samma sätt saktar jag ner kaninerna. Annars är jag ganska "sträng" med det där att stanna, stannar jag och kaninen fortfarande drar så får den dra tills den tröttnar, jag står fortfarande kvar på samma ställe och gör ingenting. När kaninen har lugnat ner sig och stannat får den belöning i form av min röst och att den får gå framåt igen.
Jo, jag rider. Okej, det ska jag ta och prova idag, det där med godisbitarna verkade inte funka, han sprang bara förbi dom. Sen testade jag att inte ta tag i kopplet alls, utan låta honom springa vad han vill. Det funkade rätt så bra, men han var alldeles slut efteråt. Kan också bero på att det var ovanligt varmt igår. Men ditt förslag (#12) ska jag absolut prova! Ska också ta och prova bröstselen idag, när jag hade den förra gången så gick det lite bättre.
# 12 Att bara stanna och kaninen stretar emot frammåt blir min ena hona jättestressad av och får panik och skulle antingen strypa sigsjälv, stressa ihjäl sig eller krypa ur selen.
Detta är bara en av MINA kaniner, vet ej hut TS kanin reagerar på detta..
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com