Blå eller Egern?
Nu är det så att jag börjar bli lite fundersam här över den blåa ungen i Cookies kull.
Den ser blå ut, men jag funderar på om den kan vara egern?
Pappan är blå, mamman är havanna wienertecknad.
Dock är pappans mamma Egern..
Mammans morfar är Egern wienertecknad också, så nu blir jag lite fundersam!
Någon som kan svara exakt om det blir en blå eller egern? eller zobel blå?..
Pappans stamtavla;
pappa, blå
mamma, malburger egern / egern
farfar, blå
morfar, blå
farmor, havanna
mormor, madagaskar
Mammans härstamningsbevis;
pappa, svart wienertecknad
mamma, havanna wienertecknad
farfar, svart wienertecknad
morfar, egern wienertecknad
farmor, havanna
mormor, havanna wienertecknad
farfars far, svart wienertecknad
morfars far, havanna wienertecknad
farfars mor, havanna
morfars mor, havanna
farmors far, havanna wienertecknad
mormors far, havanna
farmors mor, blå
mormors mor, zobel blå
PS; jag kan inte ladda upp bild här på iFokus, den bara laddar hela tiden men inget händer!
för att se ungen, gå in på min hemsida; www.ljungs-kaniner.tk , tryck på kullar, sen finns det galleri, tryck på 4 dagar gamla. Dom två sista bilderna..
Eftersom pappan har brunanlag är det mycket möjligt att det är egern.
Sen om den verkligen är det tycker jag är lite för tidigt att säga, vänta några dagar till.
Jo, men dom är ju 1 vecka just idag, så det borde man väl kunna säga?
jag har aldrig haft eller sett en egern förut, men är egern ljusare än blå? för lillen är extremt lik sin pappa i färgen redan nu (mörk och fin)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Din sida är hemskt muppig i min webbläsare (IE). Går inte att scrolla, eller se något galleri.
En egern brukar vara mer "lila" i färgen, ha ett brunt skimmer över sig.
Är de 1 vecka idag borde det gå, men på bilderna från när de är 4 dagar tycker inte jag det går att se riktigt.
Här har du en bra bild på skillnaden mellan blå och egern.
#3 kan inte heller scrolla. nått fel på sidan!
Kram /Tess
#3 och 5 jo jag vet.. tycker det är dålig och vet inte vad det är för fel :(
#4 tack :) ska gå ut och kolla till dom sen och kolla färgen på den lille
Ninni; den blåa ser ut att ha biega/bruna hårstrån på huvudet och lite på ryggen över det blåa, men inte något "lila"
Här kommer en bild på kaninungen, både uppifrån / så man ser ryggen och på ansiktet

och

den ser väldigt blå ut men är rätt så mörk..
Egern är den inte i alla fall, en egern är som sagt ljusare med en lila ton.
Så då kan den nog bara vara blå, med tanke på att båda föräldrarna är blå.
Skulle den inte kunna vara viltblå?
Jag är själv inte så bra på färger men den liknar lite den den viltblå ungen på kaninfarg.se fast mörkare. :)
#10 Nej. För det första så ser den inte ut som en viltblå, för det andra så kan inte vilt bäras dolt. Mao så måste en av föräldrarna vara vilt för att ungen ska bli det.
Jag tycker att den ser ut som en mörk zobel brun…
Men det kan den ju inte vara enligt stammen.
Ok, då vet jag :)
#9 båda föräldrarna är inte blåa :P mamman är havanna wienertecknad och pappan är blå.
tror inte den är mörk zobel brun heller, för det finns ingen som har den färgen hos någon av föräldrarna. Plus att den ser inte brun aktig ut om man ser den i verkligheten.
Ja inte är den egern iallafall, det är en sak som är säker :) De är mycket ljusare.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Haha, ok då läste jag fel ;)

Den är blå. Min Egern var mycket ljusare när den var bebis och ser svagt brunaktig ut i olika ljus!
Ja, egern kan vi ju i alla fall utesluta nu. =)
#19 så den är inte egern? haha ^^
#20: Nej, den ser definitivt inte egern ut.
En egern är mer "lila" i färgen och ljusare. =)
#21 okej :)
så den lille är blå? :)
Jag tycker fortfarande att den ser ut som zobel brun…
#23 det tycker inte jag, för han är inte ett dugg brun irl, han är blå..
Tycker också att den ser ut att vara brun eller blå zobel och det kan den vara enligt stammen. Har den rubinglans i ögonen på riktigt också, och inte bara på bild?
Ljustadalens kaningård
#27 ja, denna har rubinglans, plus den havanna. Dom två är dom ända som har rubinglans på ögonen
Skulle gissat på Zobelblå men är ingen expert på färger så lyssna inte på mig (;
Mvh Linnéa
Hagalund´s kaniner - uppfödning av dvärgvädur, teddylöwen & dvärgvädur rex
www.hagalundskaniner.weebly.com
Viltblå eller egern är den i alla fall inte, en av föräldrarna måste vara viltfärgade för att det ska bli viltfärgat. Men blå eller zobel blå är mest troligt, de blåa KAN ha rubinglans även om de inte är zobel men det är ju inte önskvärt.
#30 okej, men jag behöver egentligen ett mer exakt svar..
är hon blå eller är hon zobel blå? :/
#31 Tycker att du kan vänta någon vecka så blir det lättare att se mer precist, men ja, jag skulle tippa på mörk zobel blå.
#32 okej, men jag tror hon är mörk zobel blå eller zobel blå, för hennes mormors mor är zobel blå… :)
#33 Ja, då skulle jag tippa på mörk zobel blå. Tittade på henne med en annan dator och då tyckte jag att jag såg zobelteckningen.
Jag ser inget blått på henne över huvudtaget, fast det gör tydligen alla andra… Kanske min skärm det är fel på.
#35 Jag tycker också hon ser mer brun zobel ut, i allafall på den sista bilden. De två lite längre upp så vet jag inte riktigt… Men jag skulle också tippa på brun zobel, men de kan se gräsligt lika ut som små bebbar ;)
Ljustadalens kaningård
#36 *pustar ut* ;)
Som sagt, det är himla svårt att skilja på dem som små. Jag har haft zoblar som sett blå ut men blivit bruna. Senast i går så upptäckte jag att en unge som "föddes som" zobel blå och "blev" zobel brun, nu "blivit" viltzobel… Hahaha. Jag är glad att jag inte håller på med zobel :P
Tycker också att den ser mer brun än blå ut på bild, anledningen till att jag tänkte zobel blå var att Victoria inte tyckte att den såg brunaktig ut i verkligheten
Mvh Linnéa
Hagalund´s kaniner - uppfödning av dvärgvädur, teddylöwen & dvärgvädur rex
www.hagalundskaniner.weebly.com