Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 2447 ggr
[Kaninlycka]
0

Rastgård, måttfråga

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jo, jag ska bygga rastgård till våren och funderar lite på om man måste ha en bur/hus med godkända mått efter kaninens storlek precis som med bur eller om man räknar mått på hela rastgården?

Nu rastas mina kaniner ute på ingallrad altan med tak och där har de ett hus (tre täckta sidor och tak plus trätrall under). Huset är 80x80 cm men undrar även där om det är lagligt att ha så? Eller om man egentligen måste ha en bur med godkända mått även om den inte används som stängd bur utan bara som skydd.

I utehuset står stor plastback med hö, mjukt underlag alltså.

(Mina kaniner väger ca 6 kg resp 4 kg och lever inte tillsammans).

Om inte, finns några måttangivelser på hus/skydd i rasthage?

Mina kaniner trivs, men vill gärna veta att man gör rätt enligt Jordbruksverkets bestämmelser också. Glad

[Becca-]
0

Om kaninen inte bor i buren, utan har tillgång till hagen hela tiden så är det måtten på hela hagen som gäller, tror jag. Är det en sommar eller vinterhage? Bor kaninerna där hela tiden, eller bara över dagen?

[Kaninlycka]
0

#1 Jag tänker som dig.

Nej, de bor inomhus så det är fråga om tillfällig rastgård. Men sommartid kommer de spendera större delen av dagarna där. Glad

[Becca-]
0

Kör på det! Med ett hus endast som skydd. Det är ju i rastgården som dem springer, så de måtten borde det ju vara. Men om dem inte ska bo dygnet runt i den så tror jag att det inte är någon större fara.

Bamse 08
0

Men man ska ju ha så stort som möjligt men om den inte ska bo där så spelar det nog ingen roll.om jag har förståt rätt

What doesn't kill you makes you stronger.

kaningodis
0

På sommarhalvåret så brukar mina kaniner bo i stora burar/hagar/gårdar. De har ett litet "hus" som skyddar mit regn och vind. Sen så har jag vissa kaniner som är ute i hagarna nästan hela dagarna och då har de inget hus alls och jag ser inget problem med det utan det är endast de kaniner som bur ute dygnet runt som har skydd.

Kaninerna väljer hellre att skutta i hagen än att sitta en trälåda, det är mer naturligt att skutta "fritt" i naturmiljö =) (Därav tycker jag det skulle vara meningslöst med regler om hur stor skyddhuset ska vara.)

Fast jag brukar iof lägga tak på större delen av hagen för att undvika att marken ska bli så blöt då det kan regna ordetnligt på somrarna.

Lag är väl det endast på att de ska ha tillgång till en torr plats som skyddar mot regn och vind (vilket det låter som om dina kaniner får).

Kastanjegårdens Kaniner

Chieko
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan inte tänka mig att det är det minsta huset som räknas utan hela ytan de har tillgång till. Skulle du vilja stänga in dem i huset t.ex. över natten måste du ha lagliga mått, men ska de gå lösa så är det hela ytan som räknas, järmför med Sitthylla och krypin/hus i vanlig bur!  (Jag har i och för sig inte läst lagen men mitt sunda förnuft säger mig detta ;) )

Skickar med en bild på sommarburen, husdelen där har inte godkända mått men kaninen/erna har alltid tillgång till utedelen så anser att det är den ytan som räknas! (sen grävde de sig ut också så då hade de ju tillgång till hela världen :P )

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Bamse 08
0

Snygg bur

Chieko
0

Tack :) Blev riktigt nöjd med den faktiskt!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

[Kaninlycka]
0

#6 Jättefint! Det är något liknande jag tänkt bygga.

Bamse 08
0

#8 det förstår jag att du blev nöjd