Kindtänderna igen?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej, för ett tag sedan opererades min kaninhane Charlie för sitt bettfel. Han hade för långa framtänder, och vassa kindtänder.
Idag ser framtänderna fina ut, och bettet är korrekt. Det jag oroar mig för är att hans kindtänder kommer bli vassa igen. Och att han får ont.
Jag vet att det är väldigt vanligt att problemen kommer tillbaka. Och vi har köppt hästhö (supergrovt hö) och han har numera fri tillgång på olika grenar.
Idag märkte jag att han var lite kladdig/blöt under hakan, efter att han hade druckigt och ätit lite morot. Något man behöver oroa sig för?
Ett tecken på bettfel är ju dregglande. Kan det vara det?
Jag har känt utanpå munnen. Vid käkbenen alltså. Ifall det är någon böld eller liknande. Inget sådant. Hoppas att vi slipper mera vet. besök!
Jag har en hane som doftmarkerar vattenflaskan, därför är han oftast blöt under hakan. Kan det vara så att han gör det?
Han har ingen vattenflaska, utan vattenskål. Och har är kastrerad, och vad jag har märkt så markerar han inte skålen. Tror inte det är det.
Okej, då vet jag faktiskt inte vad det kan vara. Har inte varit så insatt i hur kaninerna beter sig när dom har bettfel, har aldrig haft någon kanin med bettfel så..
Nej, det är svårt att veta eftersom dem är så duktiga på att dölja din smärta. Charlie fick ju sitt bettfel efter att ha råkat bita i höhäcken ett antal gånger. Hatar numera höhäckar x)
Aja, kanske någon annan som vet? Eller så får jag bara hoppas.
Han kanske doppar hakan i skålen
What doesn't kill you makes you stronger.
Har han vattenskål har han väl bara doppat hakan i, min hona är alltid blöt när hon har druckit och när vi var hos vet var det inga fel på hennes tänder :)
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Okej, men finns det några symptom som gör att jag kan hålla koll på honom, om han nu skulle få problem med kindtänderna igen?
Jag tror nog att det "lättaste" sättet att se om han har ont är att kolla om han äter mindre (och/eller går ner i vikt), ser han ut att tugga på höet i ett "friskt tempo" eller ser han ut att greja mucket med maten i munnen (typ gapa lite större och "räta till" maten i munnen ofta).
Annars är väll en undersökning av veterinären relativt "smärtfritt" det med om man nu ändå vet att det varit problem förr. Då är man ju helt säker!
Men att han är blöt under hakan tor jag nog mer har att göra med att han doppar hakan i vattenskålen :) Är det var (om det nu skulle blivit en böld som spruckit) så är var kladdigare och blir klistrigt och sedan stelt när det stelnar.
Hakuna matata!
Jo, det är ju det att "vätskan" som var under hakan hade stelnat och det var lite gul/orange aktig. Men det var efter han hade ätit morot.
#9 Då kan det ju givetvis vara något var eller så, men det kan ju kanske helt enkelt också vara lite morot.
Men har det stelnat och blir hårt så tror jag nog ändå det mycket väl kan vara någon ev. böld kanske. Kläm lite runt/under munnen och se om han reagerar någonstans (har ont) eller om du kanske kan hitta något som känns vätskefyllt.
Tvätta det ordentligt och strunta i morot ett tag då och se om det är likadant ändå i/om några dagar.
ring och boka en tid hos veterinären (så det är gjort) till om ett par dagar, verkar han må bra så är det bar att avboka, och är det mer kladd eller han verkar äta dålogt så har du ju en tid bokad och det är bara att åka.
Det är ju bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite, så kan du åka in till veterinären och göra en snabb kontroll så tror jag det blir bra. Om inte annat får du en bekräftelse på att han fortfarande ser bra ut i munnen och att operationen har gett bra resultat - och du behöver kanske inte oroa dig för minsta lilla i framtiden på en gång så att säga :)
Ska du bara undersöka en sak snabbt (= du vet ungefär vad det ev felet är/sitter) så brukar en undersökning gå snabbt och kosta några få hundralappar.
Hakuna matata!
Jo, jag har känt och tittat. Men han reagerar inte. Men tycker du det låter bra om jag väntar och ser lite. Just nu äter han som en gris, och mumsar hö. Dessutom så har vi spenderat ca 3500 kr detta senaste halvår på lilla Charlie.