städat buren "nytt spån"
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja nu har jag köpt det där nya spånet alla säger är så bra. Förut anvende jag halm i buren men det här funkar nog jätte bra, det suger bra säger alla!

tyckte det blev fint!

Först vågade molly inte gå ut, hon blev lite räd för det nya spånet :))
Vad anvender ni i era burar? och lägg järna ut bildet på era burar!
Med all kärlek //Lisi
vilket kontigt spån, så ser inte mitt spån ut :) Jag har spån i toalådan samt tidning och halm i resten av buren.
# okej jag brukade ha halm men alla säger att dettta hampaströt ska va jätte bra, och det är det värkligen!
# ja justde jag kop inte på vad det hette! Jag har min kanin ute och det fungkar jätte bra där med men har fortfarande halm i boet!
Med all kärlek //Lisi
Kul!
Jag skulle vilja se bild på hela din bur. Nyfiken. 
fint! :))
kul med det nya stöet!
#4 visst ska du få det kommer snart! föresten as bra blogg du har, följer den, är tokig i den :))
#5 kul att du tycker det ida :)
Med all kärlek //Lisi
här kommer bilder på mina burar!
Först ut är Boss. Han har en vanlig innebur, med spån, och i "toaletten" som boss har valt att ha som sin sovhörna har han halm(tvärtom innan, alltså spån i toan och halm i de andra).
Han har ett 5 kvm rum där han e lös typ hela dagarna. Där inne vistas inga andra kaniner, pga av konflikter mellan mina hanarl.
Kram /Tess
Ninja.
Ninja bor oxå i en vanlig innebur. Går mestadels lös i hallen(dvs 26 kvm att röra sig på)
I buren har han en toalettmatta att ligga på, och i andra halvan har han "toa-lett" strö, och det har han även i sin toahörna.
Kram /Tess
Amber
Bor i garderob. Ja, ni läste rätt.
Vi tog en av våra söndriga garderober och la på golvet, så hon har 186 cm*56cm *60cm.
Hon har en ramp ner ifrån buren så hon går även ute i hallen. I boet har hon spån och halm, i resten av buren spån.
På nätterna har hon kompostgaller över buren, annars e det öppet, och kompostgallret avdelar hallen)
Kram /Tess
#9 Cool bur! Härligt att alla dina kaniner får springa fritt så mycket.
TS
Du vet väl att man måste ha 3 väggar täckta om man ska ha ute bur? Annars är den inte godkänd
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
#10 tack! Skall dock göra om den litre o sätta in galler på långsidan, så hon får lite mer utsikt när hon inte kan vara ute!
Men oftast ligger hon på sitt bo o håller span! :)
Kram /Tess
#11 Inte om buren är på marken, bara bur på ben måste ha det. Fast på vintern måste ju ute buren vara på ben om dem bor i den permanent :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag antog att buren var på ben då det verkar vara kaninens permanenta bur. Precis som du säger måste burar ha ben på vintern och det verkar som om kaninen bor där jämt, då lär buren ha ben och då måste buren ha 3 täckta sidor
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Jag har också det till mina kaniner och det funkar jättebra ^^
#13 Instämmer det du skriver:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag använder också hampaströ, så skönt att det inte dammar och fastnar i allt samt har en utmärkt uppsugningsförmåga.
ph77
Jag har det till mina råttor som nog luktar mer än kanin (i förhållande till kissmängd i.af). För råttor är vanligt kutterspån "förbjudet" pga både terpentin och framför allt dammet.
Jag har provat detta hampströ och har det nu, och kommer då aldrig byta till något annat! Suger bra, ganska så mjukt, dammar inte och BILLIGT!
Hakuna matata!
jo om dedär med att man måste ha tre täkta sidor, självklart vet jag det men just nu håller vi på att bygga en ny bur till om molly och anvender virket av hennes gammla bur så då får hon bo i sin sommar bur så länge men förhoppningsvis kommer hon bara få bo där i några veckor till :)
Med all kärlek //Lisi
bilder på mollys nuvarande bur (som snart kommer bytas ut till en riktig vinter bur)

denna har hon såklart bara så länge!
Med all kärlek //Lisi
Vad kostar detta strö och kan det köpas i "storpack" eller vad man ska kalla det för?
#21 Det köps i "storbal" (samma storlek som kutterspån och torv som man brukar ha för hästar). Tror det kostade 149 kr för en sådan bal. Jag har tömt min råttbur och lagt i 3-5 cm nytt strö 4 ggr (typ halva bottenstorleken av en "köpe-kaninbur"). Och det har försvunnit kanske 7 cm i balen från ena nkortänden.
Så det blir väll typ 4 ggr så mycket uppackat som när det är pressat i bal ^^ Väldigt lätt gissat men tja, det blir mycket i.af. Som spån typ.
Hakuna matata!
Då räcker en bal i typ evigheter då? ;)
#23 Typ xD Eller i.af väldigt länge beroende på hur mycket man ska ha :) Men med den mängden och det priset så blir det inte mycket bättre (tycker jag) ^^
Vet flera som börjat använda det till hästar med, har inte provat själv dock efter som vi har halm gratis till våra 6 ponnyer.
Hakuna matata!
Men "länge" menade jag till ett gäng smådjursburar. De är ju aningens mindre än en hästbox ;)
#21 "Mina" spånbalar kostar ca 80-90 kr tror jag, på Granngården. Inte 150 som #22 men det är ju olika priser beroende på vart man bor. Min spånbal räcker läänge eftersom jag enbart tömmer i spån i toalådorna (två stycken) 1-2 gånger i veckan.
#26 Spån är billigare än Lättströt. Men vet att granngården har/haft(?) 8-10 kg(?) balar för 99 kr förr. De stora balarna jag köper väger 18 kg :) Men det kanske är skilnad på oliak ställen, har ingen aning!
Hakuna matata!
en fråga om hampa ströet, hur stort e det egentligen, e det såpass att de stannar kvar i skopan om man skakar de i kattskopa? Förstår ni vad jag menar?
Alltså så bara bajsen åker ut?
Kankse dum fråga men jaja, ni fattar nog vad jag menar! :D
Kram /Tess
Det finns ju två olika storlekar. Hur mycket det är i den mindre vet jag inte. Men den stora är ju 18 kg och kostar 149 kr.
#28 menar du stoleken på själva stöt eller påsen?
Med all kärlek //Lisi
#30 själva ströet..:P Ingen säck kommer väl igenom skopan ! :p
Kram /Tess
#31 haha nej juste ;p
men ungefär 1-2-3 Cm men stor det komer igenom den :))
Med all kärlek //Lisi
#31 Oki! Tack för svaret!
Kram /Tess
#25 Detta strö är jättedrygt och luktar gott…..stor bal kostar 149, Har några smådjursburar här hemma och det syns knappt att jag tagit nått ur påsen än,köpte det för ca 1 månad sen.Finns även stl-strö på granngården för 49 kr för 100 liter.
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Hur många liter eller kilo man får för ett visst pris är inte relevant i denna fråga, tycker jag, dels är åtgången av hampan MYCKET mindre än spån dels beror det ju på vad man föredrar för egenskaper. Att hampan inte dammar och inte fastnar i kläder är ju en STOR fördel om man har burarna inne, tycker jag. Har man endast uteburar så gör det ju inte så mycket om det dammar. Om man bor trångt och bara kan köpa små mängder så är ju hampan bättre.
ph77
# det finns 100 liter för 49 kr och en stor bal (vet inte myr många liter) kåstar 100
Med all kärlek //Lisi