Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4774 ggr
TheLonleyWolf93
1

Normalvikt för en dvärgvädur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har en dvärgvädur som är 9-10 år gammal och han ser så himla smal ut han väger 2,1 kg men enligt vissa källor ska dom väga mellan 1,4-1,9 så är min överviktig? Varför är han så smal? Jag vet inte vad han vägt förut har ingen koll på det. Men han är pigg, lika nyfiken som alltid visar inga tecken på att något skulle vara fel men bara det att alla säger att han är allt för smal.

Kram Janina :)

Bamse 08
0

Har du nåhon till bild för jag ser inte riktig om han är smal eller överviktig

What doesn't kill you makes you stronger.

Bamse 08
0

Någon

Fridaaaa
0

Han är definitivt inte överviktig, mer smal.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zvintos
0

Normalvikt går inte att svara på, då det är otroligt individuellt.
Dvärgväduren har en önskvärd vikt som ska vara mellan 1,4-1,9kg för att få högst poäng på utställning.
Men normalvikten är som sagt otroligt individuell.
Jag har haft dvärgvädurar som vägt allt emellan 1,2kg och 2,5kg och dessa har varit alldeles lagom i hull.
Dessa var bara helt enkelt lite mindre och större än önskvärt, men höll ändå sina normalvikter. 
Så länge han verkar i bra hull skulle jag strunta i vad han väger.

Sen är det så att vissa är svårare att hålla i bra hull, att de antingen är för smala eller för tjocka.
Det kan gå att öka fodret lite, men samtidigt inte för mycket så att han slutar äta hö.
Att ge mera fett bör man tänka sig lite för, då det kan göra att den samlar på sig fett som sätter sig inuti kaninen och inte syns.

[Djurlinnea]
0

Som #4 sa så är det väldigt individuellt! ;) Men ja det blir minus avdrag om kaninen väger för mycket på utställning men har du honom till kel så ;) Tycker att kaniner ska väga det dom väger så länge dom har bra hull ;)

Bamse 08
0

Precis som ni alla säger som är det indivduellt. #5 Jag håller med att om man har till kel eller till utställning

zezagena
0

Om han ser smal ut är han nog knappast överviktig =)

Vikten helt ok, äter han o verkar pigg är nog allt som det ska.

Hög ålder han uppnått, då har han blivit gott skött av dej o trivts Flört

[Wera]
0

Hur gammal är han? Gamla kaniner brukar ju smalna av ganska så mycket. Att han inte får upp hullet kan också bero på mask.

1.7 kg i snitt brukar alla dvärgvädurar jag haft väga, men de är mindre i stl, finns ju dvärgvädurar som är "ganska stora" också, elr kraftiga.

kaningodis
0

#8 Det står i #0 att han är 9-10 år.

-----------------

Denna kanin kan man inte jämföra med en tex 2-årig dvärgvädur. Jag tycker man ser på bilden att han är en äldre kanin. Jag hade samma problem med min dvärgvädur som blev 8,5 år. Han var mager men ändå inte lätt. Det kan vara svårt att hålla en äldre kanin i bra hull.

Jag tror definitivt att det har med åldern att göra. Men väldigt roligt att han är pigg och aktiv =)

Fokusera inte på vikten utan gå efter hans hull men som sagt så är han en ganska gammal kanin och de är svårare att hålla i form.

Kastanjegårdens Kaniner

jossan84
0

Man får skilja mellan övervikt och för hög vikt. Övervikt är när de är för tjocka helt enkelt. Att de har för hög vikt behöver inte betyda att det är tjocka utan att de är stora helt enkelt. Din kanin ser inte ut att vara tjock och är därför inte överviktig, men han kanske är såpass stor att han väger mer än en dvärgvädur ska :)

[Wera]
0

#9 Jag hoppade tydligen över meningen Flört

kaningodis
0

#11 Haha, lite roligt när det är bland det första hon berättade om honom.

Kastanjegårdens Kaniner