vatten flaskan smälte!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hahah, jo nu i morse när jag skulle gå ut till molly och fylla på mat och sånt så tog jag ju med vatten flaskan in för att fylla på den med vatten och eftersom kaniner ska ha ljumet vatten och det är ju farligt med ljumet från kranen så satte jag på vatten kokaren med vatten så att det blev typ skit varmt, så skulle jag hälla i det i flaskan till mitten och späda ut med kalt så det blir ljumet men då när jag hällde i det kokande vattnet så skrynglades flaskan i hop och blev pyteliten det smälte totalt hihi nu får molly dricka ur en skål tills jag beställt en ny! :')
vilken klant jag är :)
Med all kärlek //Lisi
Det där har hänt mig med. 
Jag ville skynda mig att ge vatten till min kanin så jag hällde i kokande vatten innan det hade svalnat tillräckligt!
Det var ganska roligt att se hur flaskan drog i hop sig!
En kanin ska väll inte ha ljummet vatten?!
Det ska inte va iskallt men endå lite kallare är ljummet vatten ?
#2 Det ska inte vara ljummet vatten direkt från kranen i alla fall. Så mycket är jag säker på.
tror inte nån sitter o kokar vatten o väntar på att dett ska bli ljummet varje morgon.
tror inte nån sitter o kokar vatten o väntar på att dett ska bli ljummet varje morgon.
#4 Vattenkokare använder man då. ;)
Jag ger mina kaniner rumsvarmt vatten enbart på vintrarna, så det är inte jobbigt.
#2 jo det ska vara ljumet kaniners mage tål inte is kalt vatten så bra och det är jätte farligt att ge dom ljumet från en kram jag brukar koka det häla i det i flaskan till fälften och sen späda ut med ljumet vatten!
Med all kärlek //Lisi
# ja det såg lite kul ut!
Med all kärlek //Lisi
Jag tar ljummet vatten ifrån kranen. Vad är det farliga i det?
Orkar inte stå och koka vatten 2 gånger om dagen för att kaninen ska ha ljummet vatten. Mina får ljummet vatten, men jag gör det egentligen bara för att dem ska få något "varmt" att dricka.
Kallt vatten fryser mindre fort än ljummet vatten. Så egentligen är det smartare att ge kallt.
#9 det finns metaler i ljumet och varmt vatten som inte är bra för några inte spesielt bra för meniskor heller, men om man kokar der så är det okej!
Nej det är inte bra med kalt vatten, kanske med att det inte fryser men kaninens hälsa blir allt det söämre den kan få magproblem,magsår m.m
Med all kärlek //Lisi
Lagen säger väl att kaniner som vistas i miljö på under 0grader ska få ljummet vatten 2 gånger om dagen om jag inte minns fel. Sen kan man ju byta det till kallt när de druckit lite eftersom ljummet fryser snabbare som Becca- skriver.
Själv ger jag ljummet från kranen, har gett hela vintern och min hona mår hur bra som hellst!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#11 ja skriver inte att kanínerna blir sjuka bara för att jag tycker det är kul utan för att jag har hört från både vättrinärer och läst på kaninsidor att det är så!
Med all kärlek //Lisi
Har aldrig gett mina kaniner ljummet vatten så tror inte ljummet eller kallt spelar nån roll, men varför sitta o koka med vattenkokare varje morgon? Visst det tar inte tid men det tar tid att det ska kallna! Har dessutom mina kaniner inne.
Jag ger alltid ljummet vatten(direkt från kranen) till mina kaniner, speciellt på vintern. Det har jag gjort i 15 år och aldrig har någon kanin blivit sjuk av det.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
#13 Jag trodde vi pratade om utekaniner?
#13 de behöver bara ljummet vatten om de bor kallt :)
/Karin
Jag tror inte på det där med att kaninen ska få sämre hälsa p.g.a. kallt vatten. Iprincip alla ägare ger kallt vatten, speciellt på sommaren. Kaniner i det vilda dricker svinkallt vatten, eller till och med får äta snö hela vintern. Dem överlever.
Och detta med metaller är oxå lite överreagerat tror jag. Jag tror att människor drabbas minst lika lite som kaniner av det.
Vatten är vatten, och kroppen värmer upp vattnet som kommer in. Precis som vi värmer den luft som vi andas in genom näsan. Luften måste ju ha en viss temperatur inne i lugnorna så att det inte blir några skador. Så kaninen värmer säkert upp vattnet innan det når magen. Dem är konstruerade att klara väldigt mycket.
Men det är behagligare att dricka ljummet vatten än iskallt vatten. Det är därför jag ger mina ljummet, för kaninernas skull.
Solbackens kaniner
#18 hur vet du att det är behagligare för en kanin att dricka ljummet vatten? Eller är det för att du tycker att det är behagligare för kaninen?
#18 Jag ger inte iskallt utan kallt.
#17 Min kanin har druckit direkt när jag gett henne ljummet vatten i vinter, trots att hon har haft tillgång till kallt vatten hela tiden. Så jag tror att hon uppskattar det!
/Karin
#22 Självklart så är det gott med något varmt att dricka när det är kallt. Men jag tror inte det spelar någon roll om man ger ljummet eller kallt vatten, för hälsan alltså.
ja såklart gäller detta bara ute kaniner!
Med all kärlek //Lisi
jag hade en kanin innan, fast hon dog väldigt sorligt :(
men på vintrana hade jag en flaska som jag hälde i kalt vatten i som stog innom hus och sen andvände jag mig av det vattnet då det var ljummet ;)
#25 det är ju jätte bra ellere som jag jör kokar vattnet i en min sen heller i det till hälften i flaskan och späder ut dem kalt! :)
Med all kärlek //Lisi
Ja det är ju egentligen ganska så logiskt :) nästa gång, häll i kallvattnet först ;)
#29 sjuk och sjuk det är giftigt,farligt detta gäller inte bara kaniner utan åxo mensiskor det finns metal i ljumet och varmt vatten från kranen som lite giftigt!
# aa, jag glummde det x)
Med all kärlek //Lisi
Mina äter snö när det är jättekallt för då fryser ju vattnet så fort men ni kan ju hälla upp vatten i litermått på kvällen som då är rumsvarmt när ni ska ge på morgonen, vatten som fått stå ett tag anses bättre.
Fast mina får ur kran, de i uthus får ur en vattendunk så det är väl ca 11 grader. Alla mår prima, snöätarna som vattendrickarna
min äter åxo snö :)
Med all kärlek //Lisi
Det är väl ingen som har sagt att det är farligt med kallt vatten?
JAG ger mina ljummet vatten för att JAG tycker att det är bättre/behagligare för kaninerna än kallt vatten på vintern.
Javisst, kroppen värmer upp kallt vatten som dom dricker men det tar mycket energi från kaninen.
Solbackens kaniner
Metallen är egentligen inte det farliga. Utan isåfall är det bakterier du menar. Och sådana problem finns inte i Sverige, utan dem mängder bakterier i ljummet vatten är extremt små här.
Sedan är det ju en annan sak om man har en egen brunn och får vatten ifrån den.
#33 Sant.
Jag ger kallt vatten!
Ljummet när det är som kallast på vintern för att jag skulle inte själv vilja drick isande vatten när det är runt -20.
Sedan ger jag iskallt på sommaren, där också för att jag skulle inte vilja dricka ljummet vatten när det är 20 grader ute utan jag skulle vilja drick ett iskallt glas vatten med isbitar i!
Det är ju bara att tänka sig själv.. för vi har "samma" organ som alla djur. Magsäck, tarmar, matstrupe. Ja rubbet.
Så det kan omöjligt vara skönt att dricka isande vatten mitt i kallaste vintern!
Tar jag ljummet vatten är det från kranen, och som martina säger så har även jag gjort så i hela mitt liv och ingen kanin har dött av det.
Kaninerna ser ut att njuta när dom får dricka ljummet vatten än när dom får dricka kallt. Och tvärtom på sommaren!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Kan någon visa en forskningsrapport som visar att kranvattnet innehåller varierande mängd metaller beroende på temperatur? Jag vill jättegärna läsa den!!
ph77
Jag ger mina kalltvatten, hur kallt det är beror lite på. Men från vad jag har hört så när man tar varmt/ljummet vatten från kranen så kan det lossna metall från rören? Låter lite konstigt men jag vet inte. Inte precis så att jag har forskat kring det;)
Men till TS så är ett tips? att alltid ha vattenskål då vattnet fryser lätt på vintern (fast du kanske har innekanin?)dessutom så är det mer naturligtför kaninen:) Men du väljer.
Kom ihåg att hålla trevlig ton emot varandra! 
Själv ger jag mina kaniner ljummet vatten och det funkar bra för mig, tycker man är överbeskyddande om man kokar vattnet och blandar ut det med kallvatten, men man får ju göra som man vill, men jag har inte ork till det. 
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
#37 såklart du ska få ska bara hitta sidan…men du får det låta som om jag är dum, jag skriver bara sånt jag vet är sant :)
#38 Absålut, ja det är ju såklart ditt eget ansvar jag som är väldigt överbesydanade och behandlar min kanin som min lilla bebis är lite nojig :)
Med all kärlek //Lisi

Nä klart att vattenflaskan smälte, den tål inte hur varmt vatten som helst.
Men på vintern tar vi alltid varmvatten från kranen till kaninerna och ingen har nånsin mått dåligt av det.
Jag ger alltid mina kaniner ljummet vatten från kranen ;)
#40 ja vet jag tenkte lite trökt hihi men nu har jag bestält en ny!
okejj :)
Med all kärlek //Lisi
hihi, ojdå! 
När jag hade mina kaniner ute så hällde jag först i kallt vatten till hälften ungefär och sedan hällde jag i vatten som jag kokat i vatternkokarn, för då blandades ju det varma vattnet med det kalla så då smällte det inte, (oftast inte iaf
)!
Jag har tagit död på 3 vatten flaskor genom att hälla i det varma vattnet först….. ups! 
_Kram Evelina
_
#43 hihi, ja jag råkade häla i den varma vattnet först, jag pratade samtidigt med min pappa och när jag tittade på vattenflaskan igen så hade den skryngklat i hop den haha 
Med all kärlek //Lisi
Jag ger mina kallt vatten, då ljummet vatten fryser fortare.
/Isa
# 45 Det skljer bara några minuter, skulle du ge en häst iskallt vatten efter ett svettigt hårt och hträningspass? Skulle inte tro det, fast det beror på om du är hästintresserad eller ej, men tror du fattar ungefär hur jag menade
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
#46 Jag kan noll om hästar och i det vilda tror jag inte kaninerna har tillgång till ljummet vatten när det är -20 så det är nog inga problem för dem.
/Isa
#46: Varför skulle hon INTE ge en svettig häst kallt vatten?
_Kram Evelina
_
#46 Det är väll bara skönt med kallt vatten när man svettas? Så varför inte? Det är väll inte direkt farligt. Och kaniner i det vilda har ju inte ljummet vatten att dricka när det är minusgrader.

Jag ger min utekanin ljummet vatten från kranen på vintern, jag har inte tid att stå och vänta på att plattan ska bli varm och sen att vattnet ska bli varmt 3 gånger om dagen..
Jag gav mina ljummet vatten direkt från kranen när de var ute. Tror inte det är farligt alls, har sett tidigare att det är dementerat att det skulle lossna metaller, vara stor mängd farliga bakterier osv. Man ska inte tro på allt man läser och säga att det är sanning, för ibland ändras de tidigare "faktan".
Ljustadalens kaningård
#51 Fast att det är mer metaller och koppar i varmt/ljummet vatten är ju ett faktum, sedan vet jag inte i vilken mängd.
/Isa
#52 Nä, det går inte att säga det heller, då det beror på vilka rör man har :) Varmvatten är inte kontrollerat som kallvatten är så de är därför rekommendationen är att inte dricka det. Men har man ruljans på sitt vatten, dvs att varmvattnet inte står länge i varmvattenberedaren så vågar iallafall jag använda det.
Ljustadalens kaningård
# 47, 48 & 49
Det är inte nyttigt att låta hästar dricka stora mängder kallt vatten direkt
efter träning t ex, kan leda till kolik. Hästar vill ogärna
dricker riktigt kallt vatten, om de inte är desperata (som efter hård träning).
Men åter till kaniner - ljummet vatten, en bra bur, få komma ut och rastas/springa, rätt mängd mat och kärlek är vad som gör att en kanin lever längre som keldjur än i frihet.
Sedan om man kokar hälften av vattnet med vattenkokare och hälften kallt vatten eller om man tar ljummet vatten från kran tycker jag inte spelar någon roll
jag kör på varmt vatten när det är minusgrader och kallt vatten när det är + ute. Har aldrig varit några problem. Kan jag tänka mig att dricka det själv så kan jag tänka mig att ge det till kaninerna. Ang det här med bakterier i varmt vatten så har jag också hört det, men bryr mig inte så mycket eftersom jag aldrig har fått några bevis för att det skulle vara helt 100.

lol…som min mindre briljanta idé att rengöra råttornas vattenflaskor med en ångtvätt…det tog inte lång tid innan den stackars flaskan var väldigt ihopskrynklad 
och vi har alltid gett våra smådjur (kaniner & övriga) kallt vatten året runt
You can't spell Bitchy without Itchy
#54 Jag tror inte temperaturen på vattnet spelar någon roll för livslängden men annars har du rätt
#55 Det är inte bakterierna som är farliga utan att koppar- och metallhalten ökar när man inte använder kallt vatten.
/Isa
Angående metaller i vattnet gäller det bara gamla kopparledningar som de flesta hus och lägenheter inte har i över huvud taget längre. Man behöver inte alls vara orolig för att kaninen ska få i sig metaller om man ger ljummet vatten.
Kanske om man skulle ge riktigt varmt vatten, men ljummet vatten lossar inte metallpartiklar alls i ledningarna.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#58 det är faktis inte riktigt sant de du säger, det har inte bara med kopparledningar att göra men helt sant det är ofarligt att drika ljumet vatten men jag skulle inte ta risken när jag vet vad kopparn i vattnet gör men man väljer såklart helt och hållet själlv 
Med all kärlek //Lisi
Så man ska inte testa vattenflaskorna i diskmaskinen alltså? ;)
# nej dom smälter man får tvätta rent dom med kalt vatten! :))
Med all kärlek //Lisi
Har med gett ljummet vatten direkt ifrån kranen alltid och aldrig haft sjuka kaniner, dem har alltid mått bra och blivit gamla :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.