Kastrering hona?
Hej, vi funderar lite här hemma över kastrering av vår honkanin. Har det några fördelar för kaninen att vara kastrerad?
Hon kommer inte att paras, och vi har ingen hane så det finns ingen risk för oplanerade ungar. Men det vi undrar över är ifall det är stressande för kaninen att vara i brunst och bli skendräktig??
Vi drog nämligen parallellen till katter, för katthonor är det väldigt stressande att löpa och inte paras, men det kanske inte alls gäller kaniner?
(Jag hade en hankanin som yngre, och honom kastrerade vi eftersom han kissmarkerade lite här och var inomhus, vilket han slutade med efteråt.)
Om kaninen inte ska användas i Avel, rekommenderar jag att kasusets - honor som inte är det löper större risk att få olika sorters sjukdommar i livmodern (jag har hjärnsläpp nu och minns inte namnen på dem, men det kan säkert någon annan svara på) har aldrig haft en kastrerad honkanin, men misstänker att de blir lite lungnare, fast de beror på individ, då min hankani som är kastrerad både skvätter kiss och är hyperaktiv. På tal om att dem skulle bli stressade av att inte bli parade vid brunst, så har aldrig mina honor blivit det. Och jag tycker att det är mer fördelar för en hona som bara ska vara till kel att vara kastrerad, fast det är ett större ingrepp än på hanksniner som ska kastrerad, men det visste du säkert redan. Lycka till!:)
Vi ska kastrera våran honkanin på måndag, och detta för att veterinärer rekommenderar att alla kaniner som inte ska gå i Avel bör kastreras. Kaninen blir lugnare, keligare och mycket mera trivsam utan att behöva tänka på att para sig hela tiden. Finns såklart undantag.
Så jo, det är stressande för honorna att brunsta och inte ha någon som parar sig med den. Hon kan börja bli sur, eller rent av agressiv. Hon kan morra, bitas och bli riktigt frustrerad.
Så jag rekommenderar varmt att låta henne kastreras. Och som ni kanske vet så är det ett större ingrepp än på en hane, och hon kan bli lite dåsig efterråt. Men jag tror att veterinären informerar er om det ni behöver veta. Och dessutom riskerar då honan inte att få cancer i livmodern, vilket är ganska vanligt på kaniner har jag hört.
Lycka till!
#2 jag har ingen hona som blivit stressad utav att inte bli parade vid brunst, jag har bara haft okastrerade.
Nej, inte precis stressande. Men kanske frustrerande, det blir min hona iallfall. Och så går hon på hanen för att hon inte blir parad av honom. Han är kastrerad kan tilläggas.
Några av mina honor går tillsammans med min kastrerade hane - de parar sig även när dem brunstar, hanen gör exakt som en okastrerade hane "rammlar" av dem och gör ett läte, han har kvar alla sina han beteenden ändå.
Okej, tack så mycket 
Önskar jag kunde kastrera 3 av mina honor oxå, men min veterinär gör det inte på kaninhonor :(
Får inte ha någon annan vet enligt mina föräldrar :(
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Kan det påvärka hoppningen också ?
Har nämligen en hona som tjuvparades vid 6 månaders ålder :/
Hon var så duktig , hon han starta 4 gånger och är redan msv i rak :-)
Har hört om massor av kaniner som slutat hoppa efter PARNING vid ung ålder och jag vill värkligen inte att det ska hända med henne, tycker samtidigt att det är lite onödigt att kastrera henne nu. Hade planerat Att ta en kull på henne när hon hade klassat upp sig ordenkligt, men jag är inte så säker på det längre.
Ska starta med henne igen om fyra veckor "då hon har vilat sig ordenkligt från bebisarna".. Men om hon inte hoppar utan bara bruntar & "låter" tycker ni att jag ska kastrera henne då ? :/
För jag tävlar hellre än att få ungar …

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag tänker att man inte behöver kastrera om inte kaninen verkar orolig eller skvätter kiss omkring sig eller annat, är ju trots allt ett stort ingrepp. Min förra hona var jättefin och rumsren fram tills en viss ålder då hon förmodligen blev fertil. För då började hon skvätta omkring sig och hoppade på hennes kompis som var kastrerad hankanin och juckade på honom och stressade upp honom. Då beslöt jag mig för att kastrera och hon var helt rumsren och superkelig och lugn och mysig resten av livet. Däremot var hon ganska rund och tjock trots att jag inte gav henne mer mat än hon skulle ha. Undrar om hennes fetma kan ha berott på kastreringen?