Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 2375 ggr
teddybaby
0

Kvalster?!

Hej! Jag misstänker att mitt teddylejon Baby har fått kvalster, då jag hittat något mjälliknande på ett parti vid bakdelen. Jag har varit på stans alla apotek och efterfrågat tigusspray, men ingen har. Jag måste ta mig till veterinären nu med båda kaninerna. Jag skriver till er bara för att fråga om nån vet vad undersökning + behandling av kvalster brukar kosta? Hjälper tigusspray, eller är det vetten som gäller? Tack på förhand.

Henwen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

tiguspray ska vara bäst men går knappt att hitta på apotek, de står att de finns på apotektes hemsida men har själv letat förut och ej fått tag på det. Jag köpte ett ohyre schampo på vanlig djuraffär som fungerade jätte bra, de var för katter och andra mindre djur, stod ej att de var för kaniner men fungerade utmärkt ändå

Denna kommentar har tagits bort.
Zvintos
0

#1: Att du inte får tag på Tigusspray är inte särskilt konstigt, då det numera är förbjudet att sälja det.
Vet jag läste en lång lista på djurläkemedel som skulle förbjudas, först för att köpa in, sen att säljas och till slut efter en period även bli olagligt att ens äga..
Anledningen var, om jag inte minns helt fel, för att det numer räknas som farligt för miljön.

teddybaby
0

#1 och #2 tack för era svar! Då ska jag definitivt testa schampo. Är det mjällschampo eller?

teddybaby
0

Ohyreschampo, det var inget ;)

kaningodis
0

Kan du se små "prickar" (kvalster) i pälsen som rör sig? Syns bäst på ljusa kaniner. De syns lättast vid sansen/baken och vid skulderbladen. Jag tycker att de är lättast att upptäcka vid skulderbladen men det beror på att jag har holländare som har vit färg där.

Kastanjegårdens Kaniner

Tarja
0

Jag har haft återkommande problem med mjällkvalster på mina teddysar, främst på mina importer. Har behandlat med Flusa & Stronghold (utskrivet av veterinär) och Stronghold är det som fungerat allra bäst. Tycker inte att shampoo är någon hit att använda på teddysar. Flört