Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 621 ggr
Neuzs
0

Tvångskela en kanin?

Rubriken låter ju jättehemsk men fallet är detta. Vi har en ''frigående'' kanin (i köket och har nu även börjar öpnna till hallen i mellanåt :D) I början så var hon jättekelig, hoppade ofta upp i knät på oss, lät oss klappa henne osv :) Hon är absolut inte rädd!

Men nu känns det som att hon har ''kommit på hur tråkiga vi är när hon har massa andra saker att kolla på''. Hon låter oss knappt klappa henne utan springer direkt iväg när man är påväg dit med handen. Och hon har även börjat springa iväg när vi går in i köket. Förr sprang hon emot oss! Kan man ta henne ändå och ''tvinga'' henne att sitta i knät? alltså lyfta tillbaka henne och sådär när hon försöker hoppa iväg eller ska vi bara låta henna ''komma till oss igen''? Vill inte skrämma henne men vill inte heller att hon ska bli helt förvildad Glad

Tips & trix, bring them on! Glad

Kika jättegärna in på vår kanin-blogg vettja! Gladwww.kaninkul.devote.se!
Kram på er! / Linnéa & Timjan.

Neuzs
0

PUTTT Glad

Jonaflax
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, jag tycker nog du kan göra så. Så länge du inte skrämmer kaninen är det ingen fara.
Ge henne inte ännu större yta förrän hon blir tamare igen. Jo, för att få springa av sig en stund, men annars räcker köket gott.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

Neuzs
0

Ja, jag känner det med :) släpper ut henne i hallen någon timme per dag. Men kan näsan känna att köket är lite stort med med  mycket plats att ''springa iväg på''.. Men som sagt, jag vill inte skrämma henne heller. Lite så blir det väl när man tar henne men som sagt tror jag inte att det är riktig rädsla utan mer envishet ^

[Kaninlycka]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker att tvångsgos (framför tv:n på kvällen tex) i kombination med att kaninen får ta kontakt själv är det bästa sättet att få en tam och social kaninkompis.

Neuzs
0

ja, alltså hon hoppar ju på oss, över oss, och sådär :) men så fort hon fattar att nu så ska dom nog lyfta upp mig.. då pyser hon iväg ;D när man väl tagit upp henne och sådär så kn hon somna i knät (: men som sagt, vill inte få henne förvildad och vill absolut inte skrämma henne Glad