Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 865 ggr
Imasy
0

Kaniner - Svårsålda?

Brukar kolla runt på div annonssajter för skojs skull. Har lagt märke till hur sjukt många kaniner det är som bortskänkes/säljes.

Är det så svårt att bli av med kaniner att man måste skänka bort dem?

[Sara-]
0

Jag försökte sälja några kaniner (både ungar och vuxna) i juni 2010- Februari 2011, och då var det väldigt svårt! Ingen var intresserad! Så jag sålde till omplaceringshem.

Imasy
0

Men hur kan det vara så segt? Brukar inte kaniner vara populära djur? Eller har det blivit något trendbyte?

[Sara-]
0

Hm, jag vet faktiskt inte :o För alla djuren jag hade var renrasiga, och några hade stamtavla. Så hm, jag vet faktiskt inte, alla har  redan kanin kanske :P nej jag har ingen anning.

[Emma--]
0

Men det avlas ju en hel del på kaniner så kanske är marknaden egentligen ganska mättad. I alla fall när det gäller vissa raser. 
och det är säkert ganska olika vart man bor. 

Men sen föredrar väl dom flesta ungar framför vuxna djur. Men jag tycker ändå man ser lite då och då dom som får sitta kvar länge med sina ungar också.

Imasy
0

De annonser jag har sett har rört sig mesta dels av dvärgvädur, löwen och nån hermelin, alla utan stamtavla av annonsen att döma.

Såg en annons här i Falun där de skänkte bort kaninungarna, tippar på att de var en 8-10 v gamla. Löwenblandning och var jättesöta.

Men brukar inte hängörons-kaniner vara de som är populärast?

[Wera]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker inte det är nå svårt att få sålt kaniner så länge man är lite hjälpsam och ambitös i försäljningen, alltså inte bara sitter där och hoppas få  svar på en annons och att köparen ska stå för allt och hämta kaninen m.m - Utan förnyar annonser, försöker hitta kaninköpare, lösa med transporthjälp och tipsa kaninköparen om att man kanske kan hitta transport i djurtransport.ifokus m.m.
Det är så jag får sålt på mina kaniner. Aldrig haft någon kanin som varit särskild svårsåld. Jag brukar skriva in i annonserna om jag ex. ska till Göteborg, eller Luleå, Stockholm m.m och då lockar det även kaninköpare runt om i hela Sverige och inte enbart i sitt område, det begränsar ofta köpare - att transporten är klurig.

Jag har sålt både blandraser, lejonhuvad kanin, lejonhuvad dvärgvädur, belgisk hare, dvärgvädur, hermelin, teddyvädur m.m och enbart hermelinerna har haft stamtavla (sålde dock allihop till kelhem). Så det spelar ingen roll vad för ras det är eller om det är med eller utan stamtavla tycker jag (eller ja jag kan inte uttrycka mig om de mer "ovanliga" raserna eller de stora som belgisk jätte och fransk vädur men de lite mindre rarserna går bra). Äldsta kaninungarna jag haft var 4 månader innan dom flytta (två stycken hermeliner, av alla kullar). Sedan har jag sålt flertal vuxna! Inga problem :) Den mest svårsålda var belgisk hare (vuxen), det tog väl ca 3 månader innan jag ens fick en intresserad som köpte henne tack vare att jag skjutsade kaninen till en utställning som hon och jag skulle på.

Imasy
0

De som jag har sett på annons gissar jag har sitt ursprung på djuraffären. Kanske lite impulsköp?

Men de där små kaninungarna som skänktes bort, jösses, jag hade kunnat ta allihop på studs, fattar inte varför ingen annan nappar heller? :)

Är det fel årstid att få sålt nu? Har det med priset att göra? Eller köper folk kanin på zoo för att det är enklast så?

[Wera]
0

#7 Ja många barnfamiljer går in på djuraffärer för det är smidigast, de passerar ju ändå. Var en mamma som kontakta mig och var intresserad av en lugn, jätte snäll vuxen hane jag hade till sin lilla dotter, hon bodde bara 20 minuter från mig och skulle komma till mig och hämta honom. Men sedan hade de tydligen gått in i en djuraffär och nappat på en liten kaninunge istället som dottern tyckte var så söt. Obestämd

tesselituss
0

Sedn tror jag det beror lite på vart man bor med. Det fanns inga kaniner runt boråsområdet när jag skulle köpa. Kollar man blocket så finns de typ inga i närheten heller! Så jag tror det beror på vart man håller till..:)

Kram /Tess

Imasy
0

jo det kanske blir så, svänga in på zoo medans man gör andra ärenden på stan? Köpa från uppfödare kräver väl lite jobb, först ska man hitta någon, bestämma tid etc innan man kan åka dit.

[Wera]
0

#10 Precis. Känner mer som "oseriösa köp" för ren lathet ;) "Första bästa"..

Imasy
0

Vänta tills du får egna tjatande barn, då förstår du nog varför det blir zoo-djur ;D

Nej, skämt åsido.

[Wera]
0

#12 Haha dom kanske inte börjar tjata jag har väl redan kaniner hemma då! Skrattande Åt mig själv, inte dom Tyst

Imasy
0

Jag anser att vi lever i en djurpark, men nog fasiken kan man tjata om djur endå ;)