Banta?
Jag har en kanintjej (skorpan heter hon) hemma som alltid varit lite i det största laget, men nu börjar hon bli lite för tjock :P
Hon bor tillsammans med två andra kaniner som är lagom i hullet.
Alla tre får 2 msk foder om dagen, jag tänkte förut minska ner på skorpans foder, men då får ju dom andra för lite.
Hur ska jag göra?
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥
Tycker 2 msk foder på tre kaniner låter väldigt lite.
Skulle nog inte minskat om jag vore du, istället kanske du kan motionera henne mer.
Mvh Linnéa
Hagalund´s kaniner - uppfödning av dvärgvädur, teddylöwen & dvärgvädur rex
www.hagalundskaniner.weebly.com
#1 Det är säkert 2msk per kanin :)
TS: Du kan ju servera dem maten utanför buren. 2 msk brukar inte ta så lång tid att äta upp. Din tjocka hona kan klara sig på bara hö eller kanske bara några få bitar pellets ur din hand varje dag!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Jo dom får 2 msk var om dagen ^^
Okej, jag får testa det! :)
Men kommer hon inte gå hungrig då?
Kaniner klarar sig utan pellets. Det räcker egentligen med bara hö och vatten ;) Min kanin bantar också och hon får bara några bitar pellets om dagen ;)
Om jag börjar med att dra ner hennes fodermängd till 1 msk och motioner lite mer så hoppas jag att det blir bra :)
Bild på skorpan: http://bilder.bloggplatsen.se/bild/filnamn-b65d1d1d7e0a2797856847c0c9cbeeea4d902956a4bfe.jpg/version-b26108fff0d413d6e193a757e6aa4d22/
#3 Förstod det dom om dom fick 2 msk tsm om dagen.
Men om du antigen ger henne lite mindre pellets eller kanske inget alls på ett tag och motionerar henne mer ska det nog bli bra ska du se :)
Lycka till!
Mvh Linnéa
Hagalund´s kaniner - uppfödning av dvärgvädur, teddylöwen & dvärgvädur rex
www.hagalundskaniner.weebly.com
#6 tack! ^^
Jo det är ju så att på vintern får dom 2 msk var och på sommaren 1 msk var, och sen är hon ju lite rund för all vinterpäls också, hihi :P
Men hon får bara 1 msk från och med i dag och sen mer Motion.
hon hade mycket bättre vikt i sommras, så det kommer nog bli bättre till sommaren m jag börjar "banta" henne nu :)
kaniner är ju som tur är inte så dumma att de går hungriga, finns det inget godare och "snabbare" som pellets och gott så äter de hö, vilket de klarar sig utmärkt på! Vi är ju bra på att förmänskliga dem som med alla andra djur och vi vill inte äta hö dygnet runt, men det är kaniner byggda för och alltså är det bara bra! Så börja du banta lite som du sagt och ha inte dåligt samvete!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#8 okej! :)