Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2339 ggr
KaninFlin
0

torkade bananer

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Som sagt ska jag ju få en kanin snart :) Har läst att man kan ge torkade bananer som godis ibland. Undrar då bara om man måste köpa det i en djuraffär eller om det går bra att köpa från "djungelgodis" (tror jag de heter) på Netto, eller någon annan sån affär. Var köper ni era torkade bananer?

ps. Tror inte jag kan torka bananerna själv.

lisiberglund
0

jag gör mina själva med om jag inte gör det (vilket aldrig händer) så köper jag på djurmagazinet :)

där vet man att det inte är salt,socker eller konstiga emnen i för i en djur affär är ju allt till för att djuren ska äta så är det inte på netto :)

så köp du i djuraffär!

Med all kärlek //Lisi

KaninFlin
0

#1 Okej, det ska jag göra :)

[Becca-]
0

Jag skulle nog inte rekommendera att köpa det på en vanlig affär, man vet aldrig vart dem har varit och vad man har haft i dem.
Men man tar alltid en risk med att handla i affär oavsett om det är djuraffär eller vanlig.
Dem som producerar godiset tänker ju inte precis på vad som en bra eller farligt för kaninen, utan det viktigaste för dem är att det ska se gott ut, och att man ska köpa det.

Sedan är ju egentorkade bananer att rekommendera, mycket billigare och man vet att inte det är socker eller annat i dem. Mycket enkelt, och alla kan göra det!

Men sedan är det ju heller inte särskillt nyttigt..

KaninFlin
0

#3 nej kanske inte, men lite godis kan man väl unna dem någon gång ibland.

Ska man torka bananer i ugnen i flera timmar som man tex gör med morötter?

[Becca-]
0

Hellst inte i ugnen över huvudtaget. Miljön måste man ju oxå tänka på lite. Så att skiva tunna skivor och sticka igenom en tunn tråd och hänga upp kan vara en ide.
Annars kan man bara lägga dem på en bricka i källaren eller någonstans, där dem får ligga i ett par dagar till dem är sega. Miljövänligare, billigt och fruktansvärt enkelt!

KaninFlin
0

#5 Jamen då så, då kan jag väl göra bananer själv :P

lisiberglund
0

#6 det tycker jag :)

Med all kärlek //Lisi

hammer65
0

Akta er för banaflugor och andra insekter som nu vaknar till liv! De kalasar gärna på frukt som finns framme i rumsvärmen, därför är det bättre och snabbare att torka sakerna i ugnen. Lycka till!

Jonaflax
0

Det ska ju finnas innehållsfötreckning på människogodis, så hittar du en påse torkad banan i mataffären är det inte svårare än att läsa på påsen om det innehåller mer än bara banan.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

KaninFlin
0

9# Ja, men det känns ändå bäst om man är säker :)

Jag tror inte jag får låna ugnen i så länge, därför kan jag inte torka dem själv.

Elshira
0

Det gör varken från eller till om man köper i djuraffär eller i mataffär. Besprutade har ju bananerna blivit i vilket fall som, och tillsattser finns det i båda.

Bananer blir aldrig sådär "fina och krispiga" om man torkar hemma utan skrumpnar alltid ihop lite och blir sega om man inte torkat dem väldigt länge då.

Både de i affär och djuraffär torkas sannolikt tillsammans med socker och kokosolja som de allra flesta är i.af. Och jag har inte känt någon skillnad i smak på de från djuraffär vs vanlig affär (i.af de som varit med i diverse blandningar) så jag tror nog det är "samma lika" allihop.

Men det bästa är givetvis att torka själv om man vill kunna undvika sockret och oljan. Men annars är det billigare att köpa färdigt än att göra eget, man får tänka på att det bara får vara "godis" och inget annat då. Men anars är troligtvis färsk banan mer uppskattat om man vill ge det i utfordringssyfte (och enklare)!

Hakuna matata!