Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1824 ggr
[Airo]
0

Bruna eller blå ögon?

Jo, det är så att i Cookies kull är det en svart wienertecknad. Dom har inte börjat öppna ögonen än, men gör väl det imorgon eller på tisdag eller något.

Men jag bara undrar, kan en svart wienertecknad ha bruna ögon? eller har dom alltid blåa?

Zvintos
0

En wienertecknad kan ha bruna ögon, blåa ögon, ett blått och ett brunt öga eller sk melerade ögon där båda ögonen är BÅDE blå och bruna. Glad

(De kan väl även ha röda ögon om det är en sk "falsk vit rödögd", som består utav en rysstecknad kanin som är wienertecknad.
Där försvinner ryssteckningen men kaninen behåller sina röda ögon.
Dock är väl det lite "överkurs" i det här fallet.)

[Airo]
0

#1 okej, tack för svaret, ska bli spännande att se vad den lille får för färg då :) tror det skulle bli brun i sådana fall :)

det var bara det att jag var tvungen att fråga då jag bara sett svart wienertecknade med blå ögon :)

Jonaflax
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En följdfråga - måste båda föräldrarna ha anlag för blå ögon för att ungarna ska kunna få det?

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

Kassy
0

# 3 Nej det måste dom inte ^^

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Zvintos
0

#3: Precis som #4 skriver så måste inte båda ha det.
Det räcker med att ena föräldern är antingen vit blåögd, wienertecknad eller wienerbärare för att det ska kunna bli blå ögon.

Om man inte pratar om holländsk kanin, för där kan det dyka upp blåa ögon som inte riktigt har med vit blåögt-anlaget att göra som jag förstått det (annars skulle det dyka upp vita blåögda holländare också).

Jonaflax
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Schysst! Har parat ett par kaniner med vit blåögd.

Blev fundersam, för min svarta hona fick sex svartvita krabater med väldigt bruna ögon ifjol, och en gulsvart japan fick oddeyed med samma vita hane, och jag grunnade väldigt på om hon verkligen kunde ha wieneranlag, fast det inte verkade så på stamtavlan.

Kanske kan få lite blåögda iallafall nu då! Mig gör det på sätt och vis detsamma, men blåögt tycks ju vara säljande :-)

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

[Airo]
0

#5 okej.

Mamman är ju dock wienertecknad, havanna wienertecknad, fast hon har bruna ögon med rubinfärg. Men hon har en del wienertecknade i släkten , såsom mamman, pappan, morfar,farfar, mormor, farfars far, morfars far och farmors far.. finns det stor risk att den wienertecknade eller någon av dom andra ungarna i kullen får blå ögon, oddeye eller något sådant? :)

Zvintos
0

#7: Omöjligt att säga.
Räcker med att en enda är wienertecknad för att ungarna ska få blå ögon.
Huruvida fler wienertecknade/vita blåögda i stamtavlan påverkar chansen att få blåa ögon är det väl ingen direkt som vet.
Slumpen brukar spela in en hel del.

Rebiz
0

#2 Mina ungar såg du åtminstonde på bild, och dom hade bruna ögon allihop ;) (svart wiener)

Denna kommentar har tagits bort.
[Airo]
0

#8 okej, då återstår det bara att vänta och se, med andra ord.. :)

dom borde ju öppna ögonen om några dagar, för det börjar "släppa" sig mer och mer för ju fler dagar som går :)