kaninbebis
Jag skriver här åt min mamma som har en kaninhona på ca 5 år som bor ensam. hon har bott ensam ganska länge för hon har inte haft så bra koll på att man var tvungen att ha minst två kaniner. kaninens partner dog en plötslig död så hon tänkte inte på att hon kunde skaffa en till då hon trodde att det skulle vara svårt att sätta ihop en okänd kanin med henne.
nu har jag förklarat för henne att hon verkligen Måste skaffa en kompis till kaninen då hon kan bli väldigt deprimerad annars (om det nu inte är försent?)
Nu tänkte jag höra om det är någon som har kaninunge till salu som man kan testa i nån vecka tillsammans med hennes hona och se så att allt går bra och om dom går ihop.
Hon bor i Fagersta Västmanland och jag bor i Uppsala så jag skulle kunna ta ungen också och sen åka med den till henne.
hoppas på svar snart =)
Mvh Louise
Ska skriva också att hon är mest intresserad av vädurskaniner med slappa öron. men om det inte går att fixa så går säkert nästan vad som helst bra. bara inte angorakaniner
Man är inte alls tvungen att ha två kaniner.
Det står bör i lagen = valfritt.
Det är långt ifrån alla som trivs med sällskap.
Att sätta in en unge till en äldre hona är dessutom svårt.
I sådana fall bör det vara en vuxen kastrerad hane.
Däremot är det bättre att i sådana fall skaffa en kanin som bor i egen bur, då det är mer naturligt i och med att kaniner är kolonidjur, dvs en håla en kanin.
Är det så? jag trodde man var tvungen till det om det nu inte är så att dom verkligen inte kommer överens.
aha okej men då kanske hon inte ska ha en till kanin då. hon har sagt att hon inte vill ha fler kaniner efter denna men att hon såklart ändå vill ha kvar den så lägge den lever.
ja jag har fått för mig att kaninhonor kan vara ganska "bitchiga" så det kanske blir svårt. men en kastrerad hane kanske går bra då. ska prata med henne om detta.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det räcker med sällskap ifrån människor för att en kanin ska må bra. Om hon inte vill ha mer kaniner, så ska ni ju inte skaffa en bara för att den andra ska ha en kompis.
Lagen säger ordagrant:
"Allmänna råd till 8 kap. 1 §
Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt."
Vilket innebär att det dels inte är något tvång, utan ett råd, samt att det står bör och inte ska.
Så det står en fritt att välja.