namninsamling!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu har jag hat min lilla bebis molly i två år men bara hon! Jag vill så gärna ha en liten ninis till inte bara för min skull utan för mollys skull med men mamma säger hella tiden "vi pratar om det sen" "u kommer trötna på molly" "nte i nulägget" fast jag vety att jag klarar det hur bra som hälst :) Nu ska jag starta en namninsamling så alla som tycker att jag ska få en liten kanin unge skriver sitt namn (anvendarnamn)
MVH/en som längtar!
Med all kärlek //Lisi
Att starta en namninsamling för att du ska få en kaninunge tycker jag är lite fel. Att skaffa en till kanin är inte bara och bara, du vet aldrig hur länge ditt intresse varar och det är en enorm skillnad från att ha en till att ha två. Dubbla kostnader rakt igenom.
Det är ändå dina föräldrar som bestämmer om du får eller ej, så sätt dig hellre ner med din mamma och prata med henne och säger hon nej så är det nej, det är trots allt hon som kommer att stå för veterinärkostnaderna om det blir något - det vet man aldrig.
Det är din mamma som står för alla kostnader egentligen eftersom att du är under 18, jag förstår mycket väl om hon säger nej för det medföljer ett stort ansvar att bara ha en kanin, det ansvaret fördubblas om man har två.
Så mitt tips? är att sätta dig ner med din mamma och acceptera det svar som kommer, en kanin innebär mycket och två innebär dubbelt så mycket och då gäller detta allt.
Sen vet inte många här inne hur du sköter din kanin och om du kommer att orka med två, jag säger inte att du sköter kaninen dåligt men det är inte alls många här som vet om du är kapabel till två.
Att det är för Mollys skull är en sak, men som jag förstått det har hon varit ensam hittills så kommer hon trivas bra så också.
Det finns ingen garanti att det kommer gå bra med en kompis.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Kunde inte sagt det bättre själv
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
#1 Klockrent sagt!
Så bra skrivet att jag tycker din text borde publiceras som en artikel. Det kommer upp liknande trådar hela tiden (inte precis lika, men innebörden) och jag tror inte alla barn/ungdommar tänker på vad det innebär med alla kostnader osv.
Fast jag måste säga att det var en rolig idé, lisiberglund. 
men alli hopa tror inte ni jag löst alla praktiska problem eller mamma har sakt kanske och jag skulle aldrig stara en namninsamling om dom hade sakt nej?
och jag har råd och allt sånt innan ni dumer någon ta reda på lite mer information då!!!
Med all kärlek //Lisi
Sara- :P
Du borde prata med din mamma först, gå igenom kostnades osv. Om du har tid med en till kanin, plats för en till om kaninerna inte går bra ihop.
Det är inte bara att skaffa en till kanin, alla kostnader dubblas, det tar dubbelt så längre tid, så tänk efter innan du skaffar en till kanin. Om din mamma inte tycker att du ska skaffa en till kanin i nuläget så gör inte det, lyssna på henne istället. För många gör det misstaget o skaffar sig 2 kaniner o plötsligt försvinner alla pengar och har tillslut inte råd och måste sälja kaninen. Tänk på att du ska ha kaninen i 5-9år framöver.
Att ha en namninsamling är egentligen onödigt, för jag tror inte det påverkar din mammas svar.
Jag är lite trött på din kaxiga attityd.
Det är ett djur vi pratar om, har din mamma sagt kanske får
du vänta och se vad det slutgiltiga svaret blir.
Jag tror helt ärligt inte att din mamma bryr sig om ifall
en massa forum medlemmar skriver på sitt namn att
du ska få en kanin.
Och som #1 sa så vet vi ju inte hur du har hand om din kanin,
och även jag tvivlar inte en sekund på att du tar super bra
hand om din kanin men samtidigt så har vi ingen aning!
Förstår du hur jag menar?
Man kan inte göra såhär för att få ett **djur!
**Det är fel, förstår du inte det. Allt som jag tänker finns i text som är skrivet av de andra medlemmarna. Fast jag tycker bara det är riktigt löjligt!
Namninsamling, förlåt men hur lågt får man sjunka? ;)
Även om #1 är rätt, så tycker jag att alla har väldigt otrevlig ton mot lisiberglund. Jag menar, man måste inte vara nedlåtande. Hon behövde bara hjälp, då kan man ju försöka svara i trevlig ton:)
#9 Jag håller med! har själv varit i samma situation och man blir väldigt pressad och får lätt en kaxig attityd mot de andra. Även om det kanske inte är det här är det bästa sättet att få ett till husdjur på,så gör ju alla misstag ;)
men nu säger jag inte att alla har använt en tråkig attityd ;) många skrev ju bra saker också
Enligt mig :)
#11 ja, jag kanske drog alla under en kam;) förlåt:)
Mitt intresse är Kaninhoppning.
Jag städar åt mina kaniner vaje onsdag eller torsdag och varken mamma eller pappa behöver bry sig det minsta om mina kaniner.
Jag älskar att vara där ute, kaninerna är mitt största intresse.
(Har i nuläget 3 kaniner).
Mamma och jag har kommit överens om att jag ska betala för pelletsen, burar, transportburar, selar & övrigt för mitt barnbidrag.
Och mamma birdrar med penger till hö, halm & spån osv som finns hos våra hästar.
Mamma valde att ge mig en till hoppkanin i prisent "derför att hon vet att jag kommer att ta hand om mina kaniner, precis som jag tar hand om mina hästar utan att tycka att dte är så speciellt roligt"
Det var mycket planering innan & det blev lite nya överenskommelser , men den 28 Mars kommer ännu en liten filur hem till oss :] Stella ♥
Så om du nu "vill ha" en till kanin så får du prata om vad pengarna ska gå till , även vad du ska ha din kanin till. Man kan inte köpa ett djur bara för att HA , man måste ta hand om det också :)
men alla jag har pratat med min mamma och alla tekniska problem är lösa och ekonomin är ingen problem alls!
Med all kärlek //Lisi
Om nu allt är OK varför ska du då ha en namninsamling?
#14 Varför då en namninsamling? Allting verkar ju vara OK. Vi här bakom skärmarna kan ju inte övertala din mamma bättre genom att skriva vårat användarnamn. Eller hur?
men lungna er lite nu!
för jag tyckte det var en kul grej men tydligen inte? så då behöver ni inte kommentera tråden längre!
så ni behöver inte bli så sura jag vet själv vad jag gör, dehär var ju litegran på skoj?
Med all kärlek //Lisi
#17 Att köpa en kanin är väll aldrig på skoj? Om du nu så gärna vill ha en till kanin att du gör en namninsamling så borde det väll ändå inte vara på skoj?
#18 jag menade att namninsamlingen var på skoj såklart jag har haft tusen kaniner jag kan ta ansvar!
Med all kärlek //Lisi
Herregud vad alla hoppar på Lisiberglund! Hahah Chilla snälla?
Var ju inget illa menat, iallfall inte från min sida. Men jag vill gärna veta lite mera innan jag skriver mitt namn, och gärna varför. Lite frågor måste man ju tåla, eller?
tycker i det stora hela att de är löjligt med en namninsamling jag menar vad ska du ha den till om du redan har fått lov asså herregud…
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken
Lite frågor? Snarare påhopp. Skriv ett pm om du undrar något då :)?
Men om du tycker det är löjligt varför bryr du dig ens att komentera då?
#23 Vad i mina inlägg klassas som påhopp för dig? Kan du förklara?
Så nu får man plötsligt inte skriva frågor om ämnet i tråden hon skapat, så man ska skicka PM.
Det är ju ett diskussionsforum..

#23 - ja, det är säkert fler som undrar samma saker så då är det väl mycket bättre om hon svarar på frågan här så att alla kan se?
Jag håller med många här… Det är stort ansvar. Men väldigt roligt. :D
Ja ett diskutionsstråd men inte att man ska diskutera som 9åringar ^^
(inget illa menat om nån e 9 o,o)
#26 På vilket sätt diskuterar vi som 9åringar?
Jag tycker det är väldigt få här inne som håller en otrevlig ton, mycket beror det på hur man är inställd själv och just sådant här om namninsamling för att få ha ett djur till kan bli en ganska het diskussion eftersom att ingen här egentligen har rätt att säga att hon ska få ha en kanin till utan det är hon och hennes familj som bestämmer detta - de vet trots allt bäst.
Beroende på vilket ämne det är så kan man väldigt lätt gå in med attityden om att det redan har kommit påhopp och liknande och därmed kan man läsa vissa inlägg med fel humör och därmed också tar inlägget fel.
Jag är säker på att ingen här menar Lisiberglind illa och jag ser heller inte att någon gör det, däremot kan någon enstaka tänka på hur de skriver och vilka ord som används. Men i grund och botten tror jag inte någon menar henne illa, utan snarare ifrågasätter varför hon vill starta en namninsamling för något som egentligen bara hon och hennes föräldrar kan bestämma.
Till dig Lisiberglund kan jag bara säga att jag hoppas det löser sig, detta är en fråga som enbart du och din familj kan bestämma svaret på.
Även om tanken var god med namninslamlingen så är det ju tyvärr som så att detta enbart kan bestämmas av er! =)
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
#28: Väl talat!
Förstår inte varför en namninsamling är en skoj sak?
Du skrev ju i första inlägget att du vill starta en namninsamling så du kan få en kaninunge. Och sen skriver du att allt är okej o att namninsamlingen bara var en skoj grej. Hur ska du ha det ?
#30 jag menade att ni inte behöver ta det på så stort alvar att det skulle va lite kul och påhittigt att ha en namninsamling men jag har inte tvingat någon att skríva på!
#21 självklart har inte sakt något annat!
#20 tack så mycket för ditt stöd :)
Med all kärlek //Lisi
#1 Har fortfarande fullständigt rätt.
#31 Jag tror man måste ta det på allvar, det är ju trots allt en namninsamling vi pratar om, även om jag tycker att det är fel i detta sammanhang.
Make pasta, not war.
#31 Ingen orsak! Hoppas du får hem en liten kaninunge :)
#33 ja det hoppas jag med, blir nog en i sommar :)
Med all kärlek //Lisi
#34 kul! :D
Min son vill ha allsköns alla djur. Han tycker inte det räcker med våra 7 katter och en hund, plus sina akvariefiskar.
Han vill ha alla sorters smådjur, fårglar bla bla bla. Hela huset skulle bli fullt om han fick bestämma.
Men som förälder till ett omyndigt barn är det jag som får ta det yttersta ansvaret för djurets skötsel samt alla kostnader för att hålla djuret "i drift" och ev veterinärkostnader etc etc.
Han vill tex jättegärna ha ett gäng marsvin. Men nu anser jag att jag kan inte bara sticka ner till djuraffären och köpa ett par marsvin. För jag kan inget om dessa djur, och inte han heller.
Och om han tappar intresset för dessa marsvin så blir det helt plötsligt "mina" marsvin att sköta, och det kanske jag inte har tid/lust med.
Så ingen namninsamlig i hela världen skulle kunna få mig att ändra mitt beslut, om jag inte känner mig beredd på att ta det ansvaret ;)
Det enda som skulle kunna få mig att ev ändra på mig är att jag ser att han har ett genuint intresse för just den arten han vill ha, så att det inte är nyhetens behag som är rolig i en månad. Sådana annonser har jag sett alldeles för många av på Blocket mfl.
#36 tycker det är lite olika:) Hon kan sköta en kanin och vet hur hon gör eftersom hon har en sedan tidigare. Det verkar inte precis så att hon tänker nu vill jag plötsligt ha ett till djur, hon har haft kanin sedan tidigare och haft den ett tag och sett att hon har intresset
Jag skulle inte sticka iväg och köpa en till katt heller bara sådär, även fast jag har levt med katter i många år ;)
#38 det verkar inte som om hon ska bara sticka och köpa en kanin;)
Nu skriver ju jag utifrån mina synpukter som förälder.
Oavsett om TS köper en kanin av ren impuls eller planerar köpet både länge och noga, så är det ju till syvende sist TS föräldrar som får betala för kalaset samt ta det ansvaret att kaninen sköts som den ska.
Just därför kanske TS mamma sätetr sig på tvären och tycker det räcker med den kaninen TS har?
Nu vet inte jag hur gammal TS är, men en kanin lever ju som bekant ett par år, och vem tar hand om dem om TS tex börjar studera på annan ort?
#40 det är så sant, men jag tycker du gämförde på fel sätt då det var helt olika situationer. Men jag menar det är fel att impulsköpa, och jag ville bara säga att ts antagligen inte skulle göra så utifrån vad jag har sett & hört
#40 nej, jag får betala allt från mitt barnbedrag och det är jag som tar ansvar och allt :)
och kaniner lever mer en två år…du skrev ett par år ett par betyder ju två och kaniner lever upp till 10 år :)
Med all kärlek //Lisi
Visst vet jag att kaniner blir äldre än två år. Kanske dumt av mig att skriva på dialekt, men här, där jag bor, behöver inte "ett par år" betyda nödvändigtvis just "två år", utan kan lika gärna vara 5-6-7 år ;)
gör inget, jag är ganska noga följer ordboken vettu!
men typ ingen här vet att ett par menas som två här häller :D
Med all kärlek //Lisi
Vadå följer ordboken?
#45 va?.. jaha jo jag menar bara att jag är en väldigt petig person som följer orden efter ordboken man brukar då säga att man följer ordboken :)
Med all kärlek //Lisi
Ja, jag undrar bara hur du menar. Vad ord betyder eller hur dom stavas?
För det betyder båda två och ja..