Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 840 ggr
KajsaM
1

Köparkontrakt/avtal?

Till uppfödare eller dom som tar kullar.

Skriver ni köparkonrakt/avtal med era köpare? Vad står det på som isåfall? :)

Frida-L
0

Jag har skrivit ett:  

Villkor:

1. Om kaninen skall tävlas skall den tävlas under ovanstående

namn.

2. Kaninen får inte säljas eller överlåtas utan uppfödarens

tillåtelse och denne har även första rätten till att ta tillbaka

kaninen utan ersättning till köparen.

3. Om kaninen säljs vidare skall ett köpeavtal upprättas.

4. Uppfödaren förbihåller sig rätten att ta tillbaka kaninen om

den missköts utan ersättning till ägaren.

5. Uppfödaren skall meddelas om kaninen blir förälder med

uppgifter om tidpunkt, färger, kön, namn och ägare av

ungarna samt den andra föräldern.

6. Om/När kaninen avlider skall uppfödaren meddelas med ev.

uppgifter om tidpunkt och orsak.

7. Om kaninen avlider inom fyra veckor efter köpet p.g.a.

genetiskt fel ersätts köparen med en unge ur en passande

kull.

8. Innan du får köpa kaninen måste du ha burplats, mat och

övriga tillbehör till den.

Ort och datum:

Uppfödares underskrift:

Köpares underskrift:   

(Bra att veta är att jag har lånat några punkter från andra uppfödare)

Noa-Nisse
0

det verkar ju vara bra det!! =)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Frida-L
0

Tack!

susanne-s
0

Det låter jättefint och det märks att du är mån om din kanin.
Men i verkligheten, i Sveriges lagar, så kan du aldrig kräva allt detta av en köpare.
Det är nämnligen så att ioch med att ni skriver under ett avtal så har hela ägandet övergått till köparen och denne har ingen skyldighet, på ngt sätt, att någonsin kontakta dig igen om denne inte vill.
Lika så med att en säljare har förköpsrätt låter fint men köparen väljer själv vem denne ev vill sälja till.
Tror heller inte att du kan ta tillbaka kaninen om den missköts. det är tex en veterinärs eller kommunens djurskydd som gör detta däremot kan du ju erbjuda dig att köpa den tillbaka.
Det viktigaste är väl att få en bra relation till köparen och hoppas på att ni kan hålla kontakten ändå..= )
Fårlåt om jag gör dig/er besvikna, men så här är det.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Frida-L
0

#4 Jag förstår vad du menar och du gör mig inte besviken ;) Men jag vet jättemånga som skriver sånt här i sitt avtal. Och jag vill gärna ha kontakt med köparen för att veta att kaninen mår bra och om den inte gör det (pga köparen) så vill jag kunna ta tillbaka den. Jag vill även veta om den har fått några ungar eller avlidit så att jag kan skriva in det i mina papper om mamman och pappan (där jag skriver att den har fått så och så många ungar och att en av ungarna avlidit då och då). Sen vill jag veta var kaninen hamnar om den skulle säljas vidare.

myriis
0

Men om man skriver ett kontrakt, säg att punkten "Om kaninen ska säljas har uppf. rätt att ta tillbaka den utan ersättning till ägaren. Om b´da godkänner kontraktet m´ste det ju gälla_

SaraB
0

Håller med myriis. Om köparen går med på det gäller det väl?

twinnie
0

Man skriver ju under ett kontrakt? Då är det klart att det gäller!

Tribe
0

Mitt köpesavtal för föregående kull:

**Köpesvilkor:
*** Köparen avser att, om möjligt, behålla kaninen hela dess liv.

* Köparen förbinder sig härmed att väl vårda kaninen. Om kaninen bevisligen missköts har uppfödaren rättighet att ta tillbaka kaninen utan att ge tillbaka pengar på densamma.
Detsamma gäller om man köparen bevisirligen bryter mot detta avtal.

* Om köparen vill andvända kaninen i Avel så förbinder den sig härmed att inte avla på kaninen om den är yngre än 8 månader (gäller inte för hanar).

* Köparen ska genast meddela uppfödaren om kaninen får ungar. (Antal och namn mm.)

* Om kaninen ska säljas har alltid uppfödaren förköpsrätt och köper då tillbaka kaninen för max ursprungliga priset.

* Säljs kaninen till utomstående ska nytt köpesavtal upprättas och en kopia ska skickas till uppfödaren

* Dör kaninen ska uppfödaren meddelas omgående och eventuell orsak till dödsfallet.

* Om kaninen dör inom en vecka och/eller visar sig ha dold defekt erbjuds köparen en ny kanin ur nästa lämpliga kull.

* Är kaninen avsedd att bo med annan kanin ska altenativ bur finnas om dessa kaniner ej fungerar, även den ska ha godkända mått.

* Kaninen ska alltid tävlas under ovanstående namn. I nuläget är gårdsnamnet Tribe inte registrerat i varken skaf eller Skhrf och därför ska titeln "of Tribe" aldrig andvändas vid tävling.

**Garanti:
***Uppfödaren garanterar härmed att kaninen är frisk vid försäljningen och inte har några defekter så som tex. bettfel.

* Kaninen är framavlad med omtanke och båda ska passa till hopp & kel.

* Om problem uppstår vid hoppinlärning är du alltid fri att ringa för att be om hjälp.

* Då kaninen säljs är den handtam, hundtam samt van vid att ha andra kaniner i sin omgivning. Jag försöker pyssla så mycket det går med kaninen så inga problem ska uppstå när Du och din kanin kommit hem

myriis
0

#9: Åh, älskar din punkt "ska inte paras innan 8 mån" :P OskyldigKopierar den till mitt köpeavtal

KajsaM
0

Bra Kontrakt alla har :D

Ja, ni kan ju dela med er ni andra vad ni tycker ska stå :)

Tribe
0

Självklart Emmy ^^