Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1424 ggr
zatanica
0

Ute kanin

Jag är lite nyfiken på ni som har utekaniner, det finns ju lite olika varianter på utekaniner.

Man kan ha buren ute, bur i Hage, sommar bur mm

Själv har jag en stor Hage på 18 kvm med nedgrävt nät en bit samt rejält nät tak. HAgen är två meter hög med så man kan gå ordentligt i den. Där står deras bur och de får vara ute större delen av dagen. Men när det blir mörkt stänger jag in dem i buren.

Började bli nyfiken på om kaninerna kan få vara ute dygnet runt under ljusa delen av året. De har ju ändå buren öppen samt kojor och hålor de kan gömma sig i och välja själv om de vill vara ute eller inne. Så ser man ju till dem flera gånger om dagen att allt är som det ska. Sedan står hagen även så man har bra koll på den fast man är inne.

Försökte googla på om någon hade sina djur ute dygnet runt där de har val att vara inne om de vill eller ute och skutta.

Berätta gärna hur ni har era utekaniner och vad ni tycker och tror om min tanke att låta dem välja.

Kan ju tilläga att jag bor i södra södermanland

alwiz
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så länge hagen är säker så är det nog inga större problem. :)

Jag har mina kaniner ute året. Mina burar är byggda så att dom sitter ihop med en säker Hage på marken som jag kan öppna upp till när jag vill. Oftast på vintern har jag bara hagen öppen under dagen, men på sommarn så får dom vara ha tillgång till Hage dygnet runt. Utan problem :-)

lomsen
0

Jag har mina kaniner i hundgård. dock bara en nu då de andra är parade honor eller hanar. Hanarna lever i stora nätburar på marken och några kaniner har jag inne i golvbur och gallerburar. Ett tag gick flera honor i flock i hundgården, det gick bra men vid ett tillfälle var även en hane där(trodde det var en hona) och då parade de sig så det föddes flera kullar, när kaninungarna kröp fram blev tyvärr några tagna av våra katter så det var ju ingen hit, men annars fungerade det utmärkt som mest gick 7 djur där. De har tillgång till flera olika kojor/skydd med halm osv och gräver även gångar. Om rangordningen bara löser sig tycker jag det är ultimat att ha det så. Där finns även stubbar, stora grenar o dyl.

Min tanke är att till sommaren när ungar är sålda ska alla mina honor gå tillsammans där, vi får se om det funkar…Glad

zatanica
0

Ok ja då låter det ju som att de kan få gå ute dygnet runt om de vill, för buren står ju öppen jämt samt att de har hålor kojor och annat där de kan gömma sig och hålla till.

Jo hagen håller nog, såg våran katt knata runt uppe på taket och han väger 8 kilo så :)

Jo nu under vintern har de bara fått vara i hagen när det är ljust ute, har stängt in dem i buren när det blir mörkt. Förra sommaren var inte hagen helt klar så då var det inte aktuelt att de hade tillgång till hagen hela dygnet. Då fick de bara vara ute under uppsikt då vi har rovfåglar i trakten.

zatanica
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

bild på del av hagen med spattserande katt