Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 6100 ggr
lukasfelix
0

Speglar!

Läste precis en artikel, från 2009 publicerad i Applied animal behaviour science. Man hade studerat kaniner som bodde i burar som var delade i två, med en svängdörr emellan. Halvorna såg likadana ut förutom att den ena halvan av buren innehöll speglar. Kaninerna föredrog att vistas i den del där speglarna fanns, speciellt under den aktiva perioden av dygnet.
Man kanske skulle börja med speglar i buren, om det nu är så uppskattat :D

Westham
0

Jag inget skadligt med det :)

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

[Kaninlycka]
0

Intressant!

Undrar om det kan bero på att de upplevde buren som större?

Westham
0

Och en kompis kanske ;)

MVH John

lukasfelix
0

Även kaninerna som bodde 12 stycken & 16 stycken tillsammans föredrog att vara i den del där det fanns speglar :)

[Bolten]
0

måste bra fråga, på vilket sätt visade kaninerna att de föredrog speglar?

lukasfelix
0

#5 De tillbringade mest tid där

[Fruktiz]
0

Annorlunda.. Men det är väl klart, det kändes väl som en till kompis! Fast det är nog inget jag ska ha i burarna ändå. Glad

gaabriellaaa
0

Själv skulle jag bara blivit yr av en massa speglar runt mig haha Flört men vem vet, dem kanske gillar det. Glad

elinab
0

Spännande!

Jag skulle gissa att de gillade burhalvan med spegel för att den kändes större. Det tricket använder vi ju när vi inreder våra hem också, sätter en spegel för att det ska kännas luftigare.

Westham
0

Ja speglar på rätt ställen förändrar mycket.
Man kanske borde vara lite försiktig om man tex har en hane som är väldigt revir vaktande. :)

MVH John

Jeppo
0

Jag har en spegel till mina kaniner :p Inte i buren utan imellan dom, så när dom är ute och springer kan dom "spegla" sig :D mycket uppskattat!

[_annaH]
0

Min hane brukar ALLTID springa till spegeln när han springer löst :)  Där sitter han o tittar på sig själv i ca 10 min sen går han vidare o sen är han tbx till spegeln haha!

Paulinaborg
0

#12 haha x)

Neuzs
0

jag ''delade'' av ett rum som min kanin får vara i med en stor spegel som jag la framför dörren. gick runt och pysslade lite i lägenheten och varje gång jag gick därifrån så började hon stampa i marken säker 10 gånger i rad och när jag kom igen så stod hon vid speglen och sprang blixtsnabbt och gömde sig! Jag vände sedan på speglen och då slutade hon, jag drog slutsatsen att hon kände sig hotad av den ''andra kaninen''. :P
Hon är helt ny här hemma så jag tror att det var lite att hon kände sig ensam med men, det hjälpte att ta bort speglen så hon gillade nog inte det ;p

Kika jättegärna in på vår kanin-blogg vettja! Gladwww.kaninkul.devote.se!
Kram på er! / Linnéa & Timjan.