Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 746 ggr
[Klorytex]
0

Reserverad

En av mina kaniner är jättenyfiken, glad och enormt pussig, hon slickar alltid rent mina händer och är enormt envis. Den andra är väldigt lugn, när hon är pigg går hon ofta iväg när både jag och min fästman klappar henne (när hon är själv) och hon är inte alls pussig. Hon tar inte för sig lika mycket som den första.

Vad kan jag göra för att den andra kaninen ska våga ta för sig och inte springa iväg när vi klappar henne?

Chieko
0

Kaniner har väldigt olika personlighet så det är inte säkert att du kan göra något åt det! Jag har en översocial kanin hemma som biter om hon INTE får uppmärksahet (sitter bredvid mig nu och försöker slänga iväg tagnentbordet, det får ju mer uppmärksamhet än hon…) medans min kompis kanin som också är frigående inne trivs bäst om man låter honom vara. Han är nöjd med att det är någon hemma.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

tesselituss
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja som sagt, olika personligheter är avgörande. Jag har tre kaniner och de e verkligen helt tre skilda individer, den ena är som #1ans kanin och skall va i centrum. Min lilla hona är med försiktig och vill helst va i fred, inte otrevlig eller så men gillar inte att ligga i knäet och va mysig utan skuttar helst runt i lägenheten med lite distans till oss här hemma.

Min andra hane e lite småblyg men absolut inte rädd!

Så jag tror bara att behandla henne som vanligt, ha ute henne utan den andra, i mindre utrymmen, där hon utan tvång ändå är nära er. ha lite godis och uppmuntra henne att vara i eran närhet!

:)

Kram /Tess

Chieko
0

Ett till tips? är att låta bli henne, ni kan prata och ge lite godis men låt bli att klappa om hon inte uppskattar det, kanske gillar hon det bättre om hon blir tryggare först osv. Annars får ni leva med att hon inte gillar att bli klappad utan njuter av livet på andra sätt :)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

[Klorytex]
0

Tack för alla svar.