Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 546 ggr
KristinaS92
0

En förkyld ninis?

Det är så att min lille Milton verkar ha varit förkyld nu ett tag. För kanske 2 veckor sedan märkte jag att hans nos var lite snorig men det verkade bli bättre ett tag men nu märker jag att han är snorig igen. Nosen är våt och ibland syns det lite vit-aktiga snorkusar och då och då nyser han. Det är inte jätte mycket dock och förutom detta så verkar han må hur bra som helst. Han springer runt på vardagsrums golvet just nu och gör till och med glädjeskutt till och från för att sedan hoppa upp i soffan och klättra på mig. Han äter också som han ska. Han verkar må hur bra som helst förutom att nosen är något snorig.

Jag vet ju att om nosen blir jätte snorig och täppt kan det bli farligt eftersom kaniner bara andas ur nosen. Borde jag oroa mig? Går det över utav sig själv eller borde jag kontakta vet? Finns det något jag själv kan göra för att hjälpa honom eller i alla fall underlätta för honom?

Kristina

Kristina

KristinaS92
0

Någon som vet?

Kristina

jahadu
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag hade nog ringt veterinären och rådfrågat. De kanske har något tips? på hur du kan göra utan att behöva åka in direkt, för på sättet du beskriver hans beteende så tycker iaf inte jag att han verkar akut sjuk, men ett besök till vetten hade nog ändå inte suttit fel.  
Jag hade tvättat rent runt nosen varje dag för att hålla rent och torkat ordentligt efteråt och sett till att kaninen inte utsätts för drag. Jag skulle tippa på att veterinären hade velat ta en titt på kaninen inom en snar framtid, kanske räcker en antibiotika-kur för att bli frisk? =)
Vet inte vart du bor, men bor du i sthlms-området så kan jag tipsa om en bra och billig veterinär.

[Asra1]
0

hej! om kaninen låter när den andas så är det bäst att kontakta vet. för det kan vara farligt, eftersom kaninen bara andas med nosen och inte genom munnen. men om kaninen inte låter när den andas kan du göra något. Ge kaninen så grönsaker. typ såna saker som innehåller vitaminer. det kan hjälpa.Skrattande

KristinaS92
0

Hej tack för ditt svar :)

Ja jag funderar på att ringa och fråga vad de tror. Han är som sagt inte akut sjuk nu men man är ju orolig att det ska bli värre eller utvecklas till lunginflammation eller något sånt. Jag har försökt att torka rent nosen på honom men han vänder bara bort huvudet när jag gör försöker. Kanske att han tycker att det är otäckt. Men man får väl vara envis då man måste se till att han kan andas ordentligt.

Ja vi bor i Märsta, norr om Stockholm :)

Kristina

Kristina

KristinaS92
0

#3 Hej, tack för svaret :) Nej han låter inte när han andas utan han mest bara nyser då och då. Men det är inte mycket alls, ett par gånger om dagen kanske. Ska ge honom lite mer grönsaker :) Han är redan fått lite gurka som han åt glatt men det kanske inte är så mycket vitaminer i det?

Kristina

Kristina

jahadu
0

I Bålsta finns det en veterinär som heter Lisbeth Borg. Hon är väldigt kunnig och tar väldigt lite betalt. Hon håller till i en lokal vid Sibylla (i ett hus där det står Röda korset på) på onsdagar och har då drop in mellan kl 17 och 18.

Här är en länk:
http://www.lokaldelen.se/foretag/Enk%C3%B6ping/871556/Veterin%C3%A4r+Lisbeth+Borg/

[Asra1]
0

5# mm asså om du har någon liten skål du kan fylla med morot gurka mm så kommer kaninen säkert att må bra. och om du säger att den bara nyser några gånger per dag och att den inte låter när den andas är det inte akut.Skrattande

jahadu
0

Tänk bara på att inte ge mycket grönsaker direkt om hans mage inte är van vid det.