Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 7173 ggr
Onslow
0

Den värsta osanningen?

Tagen från Katter.iFokus. :)

Vilken är den värsta osanningen du hört om kaniner?

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Westham
0

Kaniner över 1 år lever på lånad tid..asså dom dör snart.

"Jasså äter dom hö.."

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

Salladshataren
0

Att man kan ge dem svamp…

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

zezagena
0

Kaniner är dötrista djur ju..

Salladshataren
0

Och att dem är flockdjur :P

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

LinneaJohaanson
0

Dom är gnagare Flört Det visste ni va?

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Onslow
0

Själv måste jag nog säga att "men vår förra kanin åt inte hö, så den nya äter säkert inte det heller!".

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

teddybaby
0

Att kaniner är tråkiga och osociala djur som sitter i bur. Folk blir väldigt förvånade när de ser att mina kaniner kommer när jag ropar, sover lugnt i famnen, pussas och att man tillomed kan leka lekar med dem. Jag tycker inte att tex. katter är socialare…

[Becca-]
0

Fått frågan "Varför lyfter du den inte bara i öronen?" när jag skulle lyfta upp Vilda, när några vänner var på besök.
Sedan har ett antal sagt "Har inte kaninerna sådana där blandningar, mycket nyttigare ju" när dem fick se att det låg pellets i matskålen.

[Kaninlycka]
0

#7 Instämmer helt! Att det är osant alltså. Glad

Johanna3
0

Mjällkvalster beror på för mycket protein och försvinner om man byter foder!! Den sämsta myten jag någonsin hört!!!!!

Kimji
0

#4 Då skulle jag vilja säga motsatsen. Att folk tror att de trivs bäst själv. Den uppfattningen bygger ju på att man oftast håller kaniner i för små utrymmen som oundvikligen leder till bråk. Så länge de har tillräckligt utrymme är det inget problem.

Vilda kaniner lever i grupper. Den som säger något annat har aldrig sett vildkaniner.

Den värsta och mest utbredda osanningen är dock enligt mig att kaniner trivs i bur.

[sstorm]
0

Att man är djurplågare som låter som bo ute

Katti
0

Att kaniner inte behöver hö.

[Wera]
0

#11 De är ju trots allt kolonidjur, inte flockdjur som typ hästar - så de funkar både i grupp som ensam så länge de har tillräckiligt med eget revir dvs stor yta.

#7 Instämmer, alla frågar "bits dom?" hela tiden och jag säger hela tiden nej dom har aldrig någonsin bitits! Då blir dom förvånade och tror en knappt så är dom försiktiga och sen bah "åh vad snälla dom är!" Alldeles förvånade… :)

Att kaniner ska ha hur mkt mat som helst, ex. jag ger 3 msk pellets medan andra mindre kunniga tycker det är hur lite som helst, att mina kaniner svälter - så när folk ska sköta dom åt mig får dom en full skål :P Trots att de egentligen mest ska äta hö.

Sen att folk tycker man är en elak människa om kaninen bor utomhus på vintern…

hugoochip
0

Att man plågar kaniner när man hoppar med dom

Johanna3
0

15# *ASG* Det lät ju faktiskt lite roligt.. Tungan ute

Sussii92
0

Att en kanin inte klarar av att vara ensam utan dör om dem inte får någon kanin kompis …

Min kanin äldsta kanin avskydde andra kaniner men älskade människor ;) så det där stämmer inte riktigt ^^

Man ser ofta blocket annonser där de skriver att de säljer bara två och två för att kaniner är "flockdjur" som måste ha sällskap av samma art. Vilket jag tycker är helt fel eftersom de kan klara sig lika bra med en människas sällskap som med ett annat djurs, handlar bara om att ägaren måste pyssla, aktivera och ta hand om sin kanin så att den trivs ;)

Det finns också motsatsen som tror att om man skaffar en kanin kompis till den så behöver man inte sköta om den, "de har ju varandra" :S

[Bolten]
0

En tjej sa till mig "Man ska ha fritillgång på havre och inte hö"! :P

Sussii92
0

#18 hahahaha xD

Katti
0

#18, den var värst hittills!

conejos
0

Att det är djurplågeri att ha dom utomhus!

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

Katti
0

Kom på en till! Att hakpåse är bra, för det är kaninens huvudkudde!

conejos
0

#22 haha huvudkudde! XD

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

[Bolten]
0

#19 och #20 jo de va ganska kul, Hon va.. lite anorlunda, hon berättade dessutom att hon hade en belgisk jätte som fått ungar med en Hermelin och kaninungarna hade varit i hermelin storlek med bj öron… xD

Onslow
0

#24 HAHA, en sån hade jag velat se! xD
Öron lika stora som kaninen Oskyldig

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

[Bolten]
0

#25 HAha ja verkligen! De roligaste va att hon trodde att de med havre och hö va 100% rätt och att jag hade heelt fel när ja sa att de inte är så xD

Onslow
0

#26 Precis som min kompis var 110% på att kaniner är gnagare och hon har knappt ens sett en kanin IRl. xD Det blev lite kul.
Jag: Mm, men så är ju inte kaniner gnagare heller.
Hon: Eeeeh, jo?
Jag: Nää…?
Hon: JOOO DET ÄR DEM! ASSÅ DU HAR EN KANIN OCH VET FEL?! DU BORDE INTE FÅ HA KANIN!
Jag: Lugna dig lite, de är faktiskt…
Hon: Asså de är gnagare! Jag vet det! För de har sånna där tänder!
Jag: -______-'

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Chippers
0

Att man kan ge kaniner kött. En bekants kanin gillade korv och biffnudlar och fick det som mat..

Kaniner är gnagare

Kaniner kan äta halm istället för hö

gaabriellaaa
0

#12 det är det inte bara du som hört .. Tungan ute

- men vadå bor dina kaniner ute på vintern också?!

- ja ..

- stackarna!! shit du skulle väl inte vilja bo ute på vintern?!

[Bolten]
0

#27 HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

Paulinaborg
0

#22 Huvudkudde! Hahahaha xD

Johanna3
0

*ASG*

Köttätande kaniner…Tyst

Kassy
0

Hehe min kompis visade faktiskt när hennes kanin hellre åt köttfärs än hö XD

Inget jag skulle skrattat åt idag, men när man är ca 6-7 år tyckte jag det såg jättekul ut :P

Dock rymde den kaninen till skogs och sågs aldrig efter det ;/

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

hjartelyckanskaniner
0

Jag har väll inte hört något mer annorlunda än det ni har sagt men när någon kommit fram till mig när jag tränat kaninerna och frågar hur högt en kanin hoppar så sa jag "det högsta en kanin hoppat i Sverige är 97cm" då var hakan nere i marken. Precis som om det bara är hästar som kan hoppa högt^^

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

[Bolten]
0

#34 97 cm är ju trotsallt högt för en kanin..

[ninnakm]
0

Det måste väl varit när en kallade mig för djurplågare för att mina kaniner bor ute….det var när jag och min syster gick en promenad med hunden och två kaniner (Cassie och Quit) så kom det fram ett äldre par som av någon konstig anledning gick på våran väg (vi bor på landet, det är inte så många som vet om vår väg. Det var för inte så länge sedan, så det var vinter. Dom frågade "vad i hela friden gör kaninerna ute!?" "Dom bor ute" svarade jag. Dom blev chockade och sa att "det är djurplågeri att låta djuren bo ute!" Haha :P

[Becca-]
0

Även att man ska ge minst 1 äpple om dagen, för att kaninerna ska få i sig vätska.

hjartelyckanskaniner
0

#35 Det vet jag? Men de tror ju bara att det är hästar som kan hoppa högt och så. 1m är typ ingenting för en häst. Läste att det högsta en häst hoppat är 2,95 eller något sådant.

Är inte det jag reagerade på utan deras min som om en kanin bara kunde hoppa 30cm eller någonting.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

[Nalle-]
0

Har även jag blivit kallad för djurplågare för att jag haft mina kaniner ute… Av människor som inte kan ett dugg om kaniner förståss.

hugoochip
0

16# Jag vet, dom som säger så vet verkligen inte vad dom snackar om :P

Jeppo
0

Har med blivit kallad för djurplågare för att jag haft kaninerna ute, för att kaninerna har vart lösa inne kaniner

och den klassiska, kaniner är gnagare.

Mina mamma och syster tror fort. att kaniner är gnagare -.-'

teddybaby
0

#41 haha jag kan faktiskt förstå att folk tror det, även jag trodde detta länge. En anledning är att det ofta i faktatexter hos tex djuraffärer står "kaniner eller andra smågnagare" och då är det av textens utformning att döma mycket lätt att misstolka :P

[Liiilly]
0

" Men herregud, det är en kanin, den kan klara sig själv!" Hrmm

PandaFish
0

Att kaniner inte behöver vatten på vintern, det är det dummaste jag någonsing har hört-.- Sen är det väl det vanliga "dom behöver inte äta hö" "Det är djurplågeri att ha dme utomhus på vintern" Fast det undrar jag, led dom när dom var vilda och bodde utomhus året runt? Skulle inte tro det va…

Sandra Eriksson, Örebro Läns Kaninhoppare

www.sherlocksgard.weebly.com

Workingdog
0

Det jag hört är, varför har dom hö? dom har ju halm i buren, det kan do äta..

Att kaniner är gnagare osv..

#44 juste för kaniner torkar ju inte ut utan vatten.. -.- :P

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Onslow
0

Åh, och jusste, att "det gör inget om man släpper ut en kanin som ungarna inte vill ha på vintern, den är ju byggd för det!".

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

OneSound
0

Kompis: "Varför har du inte kaninerna tillsammans? Dom kommer att dö om dom inte får sällskap!"

Jag: "Kaniner behöver inte vara tillsammans i samma bur. Mina bor ju i burar alldeles bredvid varandra dessutom."

Kompis: "MEN ÄR DU DUM ELLER?!"

Jag: -____-

Aut viam inveniam aut faciam

[Wera]
0

#22 asg, garvar lite för mig själv ja :)

rabzzit
0

#47 Haaha

Elin.

Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.

Denna kommentar har tagits bort.
PrinzeZz
0

allt detta är taget ur en bok om kaniner jag har här hemma, och med tanke på det så förstår man kanske att folk blir förvirrad och tror på fel saker… mina svar är ironiska om nån missat det

"Kaniner kan vara små som en holländs dvärgkanin" Jag brukar också hitta på egna raser!

"Kaniner biter och sparkar allt som de tycker är skrämmande" say what? klart en trängd rädd kanin kan gå till attack men hallå?

"Kaniner har inga naturliga fiender" absolut inte, räven flyr med svansen mellan benen vid blotta anblicken på en liten kanin!.

"den kanin du väljer bör vara runt 6v gammal" 6v?! det räcker väl med 4??!

"En kanin och en sköldpadda kommer bra överrens" japp! jag har min kanin i terrariet hos Sköldis!

"En kanin är ofta rädd för allt som rör dens kropp" precis, mina kaniner blir så rädda att dom skiter på sej så fort jag klappar på dom.

Sorgligt nog är detta endast ett axplock..

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

rabzzit
0

#51 Kul bok

Elin.

Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.

Peak303
0

När jag köpte min första kanin fick jag höra av henne i djuraffären

"Du ska nog satsa på att köpa ett marsvin för kaniner vill inte kela"

Haha ville Findus ej kela? o_O Hon älskade att sitta i min famn och bli klappad :')

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

BeccaL
0

Klasskompis till en annan klasskompis:

Om du ska köpa kanin se till att ha nästan hela buren full med tidningspapper för då blir det mysigt och om du ska åka bort i mer änn 2 v så lägg i mycket mat och vatten annars kan den dö.

Man åker väll inte bort i mer änn 2v utan att se till kaninen :o ?

Now stay with me cause I'm quite quick 5 6 7 8 :) 

Sashhi
0

När jag och några av mina klubbkompisar var ute i Linköping och tävlade med kaninerna och stod vid tågstationen för att vätna på tåget, så kom två tjejer förbi och sa "men ni kan ju inte ha dem ute nu, j*vla djurplågare!"

Sedan så får man när han åker med kaninerna i transportburar kommunalt frågor som: "Är det katter?" "Är det en tiger?" (ja, jag har en japantecknad kanin :P) "Är det spindlar?" "Är det sköldpaddor?"

Not your mom, not your milk.

Peak303
0

#55, har jag oxå hört många gånger " åhh vad söt katt hon har" har man hört när de gått förbi x)

-'  Malin Hultman

gaabriellaaa
0

jag har också precis som #51 läst rentutsagt sjuka saker i olika böcker.

louise-ariel
0

Tassavtryck det är så roligt att läsa!xD

M.v.h. Louise

Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!

www.stormenskaniner.se

www.lollotherunner.blogg.se

pepsigumman
0

Hörde två klasskompisar prata för några veckor sen.

1: Asså min kompis kanin frös ihjäl ute under natten..

2: Va? Varför de?

3: Hon har alltid haft den som inne kanin och sen lukta den för mycke så dom la den i en utebur , dagen efter hade den frusit ihjäl, asså kaniner ska ju klara kyla..

Blev faktiskt väldigt chockad när jag hörde det, men bestämde mig för att inte säga nått..

Peak303
0

Kom oxå på att när jag precis köpte min första kanin fick jag höra av ngn kommer inte ihåg vem. den sa såhär:

"Du ska INTE pussa kaninen för då kan du får vårtor"

-'  Malin Hultman

MiniAndMe
0

#59 - omg, stackars lilla kanin! Lukta för mycket, jojo… Är det verkligen så farligt? ^^

#60 - hahaa! xD

gaabriellaaa
0

#59 men stackarn :( dem kunde ju vänta till sommaren/våren iaf? Skrikandes

pepsigumman
0

#61 Eller hur, bara rengöra oftare så luktar de ju inte :o

#62 Ja de tkr jag med ! Stackars kaninen :(

[Emma--]
0

Att kaniner är osociala. Och då dyker det upp många situationer kring det egentligen. 

Kaniner som får sitta i buren för mycket. Ensamma kaniner utan att ens pröva att låta dom få bo nära någon annan kanin, eller med nån annan kanin. 

Sen verkar många tänka att kaninen inte behöver så mycket så den får sitta i en bur i princip utan aktivering.

Westham
0

Ingen osanning men att många matar sina kaniner med vad som helst.." sålänge dom inte dör" eller " min äter det och den dog inte"
Samma människor skriker "åk till vetrinären!!!" När kaninen halvt nös lite lätt. :)

MVH John

Jenniebreen
0

Mina kaniner får 1dl pellets om dagen och fri tillgång på hö och har ofta fått höra att det är djurplågeri att ge så mycket pellets för dom ska ju ha fri tillgång! haha :)

Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se

teddybaby
0

#51 Hjälp, vad är det för bok?

PrinzeZz
0

#67 sitter på fel ställe nu, men tror den helt enkelt heter "Kaniner" som många andra böcker…

Jag kan ju säga att det inte är en bok man rekommenderar till nybörjaren Oskyldig

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Plopp4
0

*Tassavtryck :)*

Hälsningar Jossan

Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se

LoveYourRabbit
0

Tassavtryck, kanske kommer på något senare ;)

Somriga hälsningar från Vilma

Uppfödning av hoppkorsningar i liten skala, Conejos Hoppkaniner ♥
Conejos Hoppkaniners blogg

"Lev livet, det visas inte i repris."
Sov gott min flicka, 27 april - 4 juni

Saga-M
0

Kompis: Asså kaniner är gnagare!
Jag: Öhh, nä? Dom är hardjur.
Kompis: ÄR DOM INTE ALLS!
Jag: *suck*

”Livet är som en dans ─ när man kan stegen”
Stolt medis på barnens.ifokusSajten för dig som är under 16 år. Är du under 16, och vill ha skoj, säger jag bara: VÄLKOMMEN IN >8D

Workingdog
0

#71 exakt jag och min kompis,

Hon, hur många gnagare har du?

Jag, 3 st ( råttor )

hon, men vad hände med kaninerna?

jag, kaniner är inte gnagare

hon, joo

jag, nej dom är hardjur.. ska vi slå vad?

hon, nej jag bryr mig inte, men dom är gnagare

jag o___O

/Mvh Jennifer

Saga-M
0

#72 och sen blir dom sura, och sen så frågade den min fröken, och ja, då sa fröken att dom är gnagare. "jamen dom har ju såna TÄNDER", blev frökens svar.

o.o

”Livet är som en dans ─ när man kan stegen”
Stolt medis på barnens.ifokusSajten för dig som är under 16 år. Är du under 16, och vill ha skoj, säger jag bara: VÄLKOMMEN IN >8D

Workingdog
0

#73 haha fast min kompis blev inte sur :P men hon sa också att dom har ju såna tänder o.O

Fast sen var jag tvungen att söka för att visa, då stod det att dom inte var det :P haha där fick hon xD

/Mvh Jennifer

LucyLove
0

Haha, kul att se alla! :)
Tassavtryck här ofc! :)

[Emmla]
0

några fjortisar trodde min dvv var en hare O_o

sen har jag också en kaninbok hemma "dvärgkaniner" där det står att kaniner ska ha saltsten och dom kan äta gnagarblandningar vid sidan om den andra maten (mums mums)

Westham
0

Många infoblad från djuraffären är översatta. Från usa där hö faktiskt inte är prio ett foder..utan "nyttigt tillägg"

MVH John

[Emmla]
0

Och i Malaysia där dom sa att kaninerna inte behövde äta hö..djuraffären hette "pets paradise" aningen missvisande namn tycker jag :/

[Emmla]
0

haha, förlåt att jag skriver så många inlägg men kommer på nya hela tiden

hört av djuraffären:

tidningspapper ska man absolut inte ha till några djur! det är livsfarligt!

säger dom samtidigt som dom säljer all pet pine….

[bebba]
0

När mina tre kaniner var ute i hagen, två dvv och en blandis med uppåtöron, kommer det fram en pappa med två barn och börjar fråga massa saker och sen bara

- Så kaniner och vädurar går ihop?

Jag fattade först inte vad han menade men han trodde typ att kaniner och vädurar inte var samma sak.

Och sen att utekaniner inte kan vara ute i sele om det blåser, mina klarar det iallafall.

Workingdog
0

Juste, min kompis säger att kaniner och vädurar inte är samma sak. Vädurar är med hängande öron, kaniner är med uppåt öron xD

Haha lite roligt :P Jag har ingen kanin jag har en vädur XD hahaha

/Mvh Jennifer

Kickan90
0

1. att alla kaniner ska ha tillgång till saltsten och pellets.

2. en kanin måste inte ha fritt tillgång till vatten och hö utav man kan ge den frukter och gnagarblandning istället.

3. att man lyfter upp en kanin i öronen 

4. om man vill ha en kanin rumsren så kan man slå till den när den kissar/bajsar inne så kommer den att gå på låda (*_*)'

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

[Emmla]
0

jag hörde en tjej som sa att sele inte funkade på hennes kanin så hon hade ett katthalsband istället, det funkade jättebra, men man får se till så att den lilla pinglan inte kommer i örat på kaninen

'o' djurplågeri säger jag!!

BeccaL
0

1. Att kaniner inte stampar med foten för att dom är rädda,dom stampar för att hitta rytmen

2. Att om man lyfter kanin i örona lossnar dom

3. Kaniner med hängande öron är olyckliga

Now stay with me cause I'm quite quick 5 6 7 8 :) 

LucyLove
0

#83 Riktig djurplågeri. Sa du något till henne?

MiniAndMe
0

#84 - haha, för att hitta rytmen… Och sen dansar dom runt eller? x)

Och olyckliga med hängande öron… Jahaaa. xD

Loewen
0

*tassavtryck* :-D

Courage does not always roar, sometimes it's the quiet voice at the end of the day whispering I will try again tomorrow.
www.loewen.blogg.se

[Emmla]
0

#85 nej, det var på nätet, kan inte hitta det just nu men tror att jag läste det någonstans på den här sidan

http://home7.swipnet.se/~w-77537/djur.htm

jossan84
0

Många åsikter hit och dit får man höra, jag skulle snarare kalla det myter. De mest klassiska tycker jag är att kaniner är flockdjur, att kaniner måste ha hö och att de måste ha en isolerad bur.

louise-ariel
0

#89 Kaniner måste ha hö!!!

M.v.h. Louise

www.stormenskaniner.se

gaabriellaaa
0

#89 dem måste ju ha hö .. ?

[Emma--]
0

#89, #90 , #91 Dom måste väl ha hö eller gräs. Men sen ska dom ju ha bomaterial också som lätt fixas om man har hö. 

Och lättast kan ju vara att ha hö.

jossan84
0

#90, 91, 92 De ska ha grovfoder, men inte nödvändigtvis hö. De kan gå på bete. Vad tror ni de levde på innan människan kom? Är de svårfödda kan de äta silage och är de lättfödda kan de äta halm. Men de måste inte ha hö.

[Bolten]
0

#93 de ska ha hö!

[Emma--]
0

Men man måste ha hö eller gräs.

jossan84
0

#94 & #95 Jag hänvisar till inlägg #93

Vad finns det för argument till att de måste ha hö?

imsuchadiva
0

#96 Så vad får dina kaniner nu när de inte växer gräs ute?

[Emma--]
0

#96 Nu har jag inte helt bra koll på halm, men skulle något sådant bli godkänt om man utgår från föreskrifterna?

Det är väl inte så mycket näring i halm?

jossan84
0

#97 Nu har jag inga kaniner, men de fick hö eftersom det var billigast och lättast att få tag på. Mina gick inte heller på bete så de fick hö även under sommaren.

#98 Jadå, det är det. Halm kan räknas som ett grovfoder. Lättfödda kaniner kan faktisk bli feta på hö om det är näringrikt. Då kan man ge begränsad mängd hö och fr tillgång på halm.

[Emma--]
0

#99 Du får gärna länka till mer info angående det för som jag fattat det så är det inte mycket näring i halm alls. Och att det som mest kan ges tillsammans med hö. Eller då gräs förstås. 

Men inget som ses som foder. Så du får ju gärna bevisa motsatsen.

jossan84
0

#100 Informationen kommer från min utbildning, men jag ska se om jag kan hitta information på internet.

Men det är ju ganska logiskt, har man en kanin som blir fet på hö så fortsätter man ju inte att ge de fri tillgång på hö, eller?

[Emma--]
0

#101 Det får du gärna göra för jag hittar inget som säger att halm kan funka som foder. Eller att det åtminstone kommer krävas en massa komplettering eftersom det inte är tillräckligt med näring i halm.

Jag har aldrig hört talas om att en kanin blir fet på hö. Men i såna fall känns det kanske som att man bör blanda hö och halm. Inte ta bort höet helt.

jossan84
0

#102 Jag är inte helt säker på om bara halm skulle vara tillräckligt. Men som sagt kan man begränsa mängden hö och ge fri tillgång till halm.

Man kan lätt luras av att halm inte innehåller något men det består till stor del av cellulosa. Det kan gräsätare använda till energi men inte vi människor.

Hittar jag inget på nätet kan jag se om jag hittar föreläsning och scanna in den, eller så kan du få kontaktuppgifter till föreläsaren på SLU.

Jag antar att det måste vara en vetenskaplig källa inte bara en hemsida?

[Emma--]
0

#103 Okej. Nej något innehåller det ju, men inte lika mycket näring som hö. Fibrer finns det väl gott om i alla fall. Så därför är jag tveksam att det räcker med enbart halm.

Du får gärna kolla om du hittar någon bra källa i alla fall. Vore ju intressant att läsa om det. Glad

jossan84
0

En mindre vetenskaplig: http://nutrina.se/grovfoder.html

En mer vetenskaplig: http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00000676/01/2005_08.pdf

Från Jordbruksverket om kaniner: Kaniner ska ha fri tillgång på grovfoder som till exempel hö och gräs.

kajsalisah
0

Att om kaninen har fina framtänder kan man vara trygg med att den har fina kindtänder…..

Fick bittert erfara att det inte alls stämmer. Nu har min tysklandshona köpt för Avel fått kindtänderna slipade men förmodligen får hon avlivas efter återbesöket om några veckor eftersom kindtänderna var så defekta. Gråter

Och ja, hon åt all mat så det kunde man inte heller gå på…

I fortsättningen ska jag kolla alla mina kaniners kindtänder för säkerthets skull.

[Emma--]
0

#105 Tack, ska läsa sen. 

I L80 står det "Kaniner, marsvin, chinchillor och degusråttor ska ha fri tillgång till grovfoder såsom hö eller gräs." Såsom går väl att tolka som t.ex också. Så man får väl kolla upp näringen själv, för det är ju det viktigaste.

LucyLove
0

Haha, min mamma hävdar starkt att kaniner är gnagare och skrattar när jag säger hardjur! Vem kan mest liksom? xD

louise-ariel
0

Att kaniner kan vara dräktiga i 2 månader! xD

M.v.h. Louise

www.stormenskaniner.se

malinroth
0

Sist jag var på utställning pratade jag med en uppfödare som nämnde att "kaniner är utställningsdjur, no brain liksom". Det tycker jag är en ganska otrevlig osanning, speciellt eftersom den kommer från en kaninägare. Själv tycker jag att kaniner kan vara rätt smarta faktiskt, men det är ju olika från individ till individ som allt annat och det gäller ju både djur och människor.

jossan84
0

MiniAndMe
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#110 - håller med, de är smarta… :) Min kanin öppnade buren själv och gick ut i morse! :O Och det är en ny bur, så hon har antingen sett hur vi gjort eller bara testat. Så nu får vi fixa låset bättre…

Mickis1994
0

#110 en del kaniner är verkligen smarta andra är helt spåniga. Men som kaninägare borde man väl ändå ha märkt det?

Men gud vilken rolig tråd det här är!

Jag har fått höra att när jag hade ute Omi när han var 4 månader (han var otroligt liten Holländare på den tiden) att han var "en otroligt stor kanin! sådan där kan man inte hantera sen!" och "jag hade också en dvärgkanin jag var liten" "ja, men det här är en holländsk kanin" "nej det är det inte, min kanin såg precis ut sådär och det var en dvärgkanin" -.-'

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[Djurlinnea]
0

Att man inte ser skillnad på fram och bak på en långhårigkanin.. -.-

Min pappa satt faktiskt och försökte mata min kanin när hon satt med rumpan mot så kom jag ut och frågade "Varför håller du moroten vid rumpan?" han "va är det rumpan trodde det var huvudet" :p

[Djurlinnea]
0

Att man inte ser skillnad på fram och bak på en långhårigkanin.. -.-

Min pappa satt faktiskt och försökte mata min kanin när hon satt med rumpan mot så kom jag ut och frågade "Varför håller du moroten vid rumpan?" han "va är det rumpan trodde det var huvudet" :p

[Wera]
0

#115 Det är väl ingen osanning? Det handlar ju mer om kunskap/vana och vissa kaniner har ju så mkt päls att man brukar driva om att man inte ser skillnad…

[Djurlinnea]
0

#116 a men jag tycker att det är en osanning ;) Men ja du kanske inte tycker det. ;)

Annars så kom jag på som flera andra har sakt att kaniner dör om de bor ute och att det måste få mycke pellets och lite hö och så…

[Becca-]
0

Att kaniner rycker päls för att bädda för vintern, om dem inte gör det överlever dem inte.

[Wera]
0

#117 Hur i hela friden kan det vara en osanning då? Det är ju mer "personligt" - vad man tycker, ser man skillnad ja då gör man det, men ser man ingen skillnad är det väl ingen "lögn"? Ex. om jag tycker din näsa ser ut som en stor potatis, inte f*n är det då en osanning, eftersom det faktiskt är så jag personligen tycker? :P
Ser jag ingen skillnad på en kärring och en ung tjej bakifrån - då är inte det heller någon osanning, alla ser, tolkar & tycker olika :)

[Djurlinnea]
0

#119 Ursäkta för att det blev lite fel då…Man behöver ju inte bli påhoppad bara för att man tycker så…

[Becca-]
0

#119 Nu tar vi det lite lugnt här, och håller en trevlig ton :)

KaninFlin
0

#24 men är det inte så dvärgväduren kom till? x](ingen osanning dethära)

lisiberglund
0

det var nog när jag hade sakt till min kompis att man absolut inte får mata sinna kaniner med advokado (svavning) och hon svarade "men det är ju jätte nyttigt det gav vi till våra förra kaniner det är inte farligt"

Med all kärlek //Lisi

[Wera]
0

#122 Dvärgväduren kom till genom hermelin och franskvädur tror jag :P

lisiberglund
0

"vadå äter dom gräs, det gör dom ju inte"

Med all kärlek //Lisi

KaninFlin
0

#126 Ja, så var det ja x]

Eliinn
0

Att kaniner får en tagg i kinden om dem inte äter hö.

Vet att dem kan få för långa tänder om dem inte äter hö och i och med de vägra äta. Men en tagg???

Sen att albino kaniner är blinda och dör i förtid.                      Visserligen att dem kan få sämre syn, men att dem dör i förtid, av vilken anledning liksom??

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.